Aero is everything, je hoort het steeds vaker! Dat ze daar bij Trek goed mee bezig zijn blijkt uit de nieuwe Trek Madone 9 waarmee ze een groot deel van de Tour al hebben gereden. In het begin van dit seizoen kwam er een ander opvallend item het peloton binnen, namelijk de Bontrager Ballista! Destijds nog niet wetende dat deze Aero-helm zo zou gaan heten, maar opvallen deed hij meteen. Eind 2014 was deze helm overigens ook al te zien, maar dan in prototype vorm, tijdens het werelduurrecord van Jens ‘shut up legs’ Voigt. Inmiddels is de helm sinds deze maand officieel op de markt en dankzij Bontrager kwam er ook een bij ons op de redactie binnen.
Ballista!
De naam heeft de helm te danken aan een katapult-achtig wapen uit de Griekse geschiedenis met uiteraard de achterliggende gedachte dat het de renners katapulteert richting de finish. Eigenschappen van de Ballista zijn dat deze naast gestroomlijnd, ook licht is en moet zorgen voor een goede verkoeling van je hoofd. De helm oogt klein en ziet er snel uit! De Ballista heeft in totaal elf openingen waarvan de twee die bovenop de helm zitten zijn ‘afgedekt’ met een roostertje. Aan de voorkant zijn er drie openingen en alle overige openingen liggen in het verlengde van deze drie. Wanneer je de helm dan aan de binnenkant bekijkt zie je dat dit zorgt voor een drietal ‘luchtkanalen’. De wind gaat er aan de voorkant in en kan via deze luchtkanalen zorgen voor verkoeling en daarna aan de achterkant de helm weer verlaten zoals duidelijk zichtbaar is in onderstaand filmpje. Een minder prettige eigenschap van aero-helmen is de slechte verkoeling van het hoofd en Bontrager wil met de techniek die gebruikt is in de Ballista dat dit tot het verleden behoort. De matzwarte helm is voorzien van shiny stickers die de helm een erg stoere look geven. De striping maakt de looks van deze helm nog sneller. De helm is voorzien van zwarte bandjes en het Headmaster II systeem. Een systeem waarmee je de helm met één hand d.m.v. een draaiknopje, kan afstellen zodat deze prettig om je hoofd zit. Mocht je deze te strak draaien is deze ook makkelijk weer los te draaien. Standaard is deze helm voorzien van de zogeheten AgION padding. Deze zorgt ervoor dat de helm lekker zit en ze moeten voorkomen dat de helm gaat stinken. Een extra padding met siliconen rand, die moet voorkomen dat er zweet in je ogen kan lekken, wordt meegeleverd. Het gewicht van de helm is 262 gram voor maat M en daarmee is hij te vergelijken met andere aero-helmen.
Cool?!
De Ballista is een opvallende verschijning. Voordat we vertrekken kijk ik wel even een keer extra in de spiegel hoe het staat. Ook etalage-ruiten worden nog even gebruikt om te kijken of alles wel klopt volgens ‘de wetten van de gesoigneerde wielrenner’. Prima looks, alleen nu nog hard fietsen…. Tenminste, iets in mij zegt dat renners met een aero-helm wel mee moeten doen voor de overwinning. Overigens; wanneer ik, met het zonnetje in de rug, mijn schaduw bekijk die voor mijn voorwiel uitrijdt schiet het liedje van Calimero door m’n hoofd. Het afstellen van de bandjes is met een minuutje gebeurt en het aandraaien van het Headmaster II systeem is erg simpel en eigenlijk zit de helm meteen goed. Comfortabel en geen drukkende of knellende punten en ook het gewicht is geen probleem.
Dan de verkoeling, een speerpunt van deze Ballista. Nu heb ik niet bijzonder veel haar op m’n hoofd, maar je voelt de wind door de luchtkanalen door je haar waaien. Of beter gezegd, de wind waait over m’n hoofd. De drie grote openingen aan de voorkant bieden meer dan genoeg ruimte om de wind lekker door te laten waaien. Zelfs in Italië bij een temperatuur van een graadje of dertig is dit prima te doen wanneer je het tempo erin houdt. Het idee om met deze helm in diezelfde temperatuur ook een berg te beklimmen was overigens iets minder. Dan is de helm toch echt te warm en je gaat te langzaam om een goeie luchtstroom over je hoofd te laten waaien. Een helm afzetten, ook al is het veertig graden en gaat het berg op, zal je mij niet zien doen. Wat dat betreft kwam de afdaling precies op tijd en daarbij is de luchtstroom over je hoofd weer duidelijk voelbaar. Bij de Nederlandse temperaturen van afgelopen weken heb ik geen enkele keer het idee gehad dat de helm te warm was. Ander (wellicht onbedoeld) voordeel van de luchtkanalen is dat ongedierte net zo snel weer uit je helm is als dat het erin kwam. Waar bij andere helmen dit nog wel eens wil blijven hangen, vliegt het er letterlijk en figuurlijk doorheen bij de Ballista.
Naast de reguliere padding, komt de Ballista ook met een padding voorzien van een NoSweat siliconen randje. Deze moet voorkomen dat er zweet vanaf je voorhoofd in je ogen druppelt. Deze padding voelt wat plakkerig aan en zet de helm ook wat stroever op je hoofd. Even de helm ietsjes omhoog schuiven lukt dan niet. Het doet precies waarvoor het bedoeld is, echter vind ik het niet prettig zitten. Ik kies er dan ook voor om het bij de reguliere padding te houden. Het wisselen van deze padding gaat trouwens makkelijk middels velcro en twee klikpunten waarmee het Headmaster II systeem ook is bevestigd in de helm.
Wanneer ik tijdens een trainingsrit in een oer-hollands tropische regenbui terecht kom is het een prettige bijkomstigheid dat er minder snel regen op je hoofdhuid komt. Minpuntje is dat wanneer ik m’n bril af wil doen ik deze nergens kwijt kan. Tenminste, bij slecht weer is een bril niet altijd even praktisch en ik ben gewend deze dan aan de voorkant in m’n helm te steken.
Pluspunten
+ Looks
+ Prijs – kwaliteit
+ Verkoelende luchtstroom
+ Hoog draagcomfort
Minpunten
– Geen plek voor de bril
– NoSweat siliconen padding is plakkerig (persoonlijk)
Specificaties
Bontrager Ballista
Maat M (54-60cm)
262 gram (nagewogen)
Prijs: EUR 199,99
Verkrijgbaar in zwart, wit/zilver, fluor-geel (high-visibility) en in de Trek Factory Racing uitvoering.
Conclusie
De Bontrager Ballista is een erg opvallende helm ondanks zijn onopvallende kleur (tenzij je de fluor-gele variant kiest). Looks zijn uiteraard discutabel maar wat mij betreft is het een van de mooiste modellen in aero-helm land. Het draagcomfort is erg hoog en het doordachte systeem van luchtkanalen draagt daar zeer zeker aan bij. Door de luchtkanalen komt voldoende verkoelende lucht, echter is klimmen met een helm als deze geen aanrader. Hij is echt gemaakt voor snelheid, dat straalt hij uit en zo voelt het ook wanneer je de helm op hebt. Persoonlijk nadeel vind ik dat je de bril niet weg kan stoppen bij slecht weer of tijdens een pauze. De prijs – kwaliteit verhouding is prima, want ondanks de nieuwe technieken is de helm goedkoper dan het gros van de aero-helmen.