Hoge carbon velgen, iedereen kent ze! Wielen maken de fiets, zoals kleren de man maken. Maar wil je een paar mooie velgen onder je ride, dan moet je behoorlijk in je buidel tasten!

Voor een paar mooie carbon velgen (incl. carbon remrand) kunnen vele wielertoeristen ook een complete fiets kopen! 1500 euro is niks, om maar te zwijgen over een set Lightweight wielen die zo rond de 4000 euro moeten opleveren!

Ga je via verschillende fora en internetsites zoeken naar goedkopere oplossingen, kom je al gauw terecht in China. Type 1 keer op ebay.com de woorden ‘carbon wheels’ in, en je komt om in de zoekresultaten! Uiteraard ben ik, net als velen nieuwsgierig en na wat speuren kwam ik uit bij de site van www.farsports.com . Zij leveren ons een wielset om te testen op Racefietsblog.nl.

Wat krijg je?
Dit kan je grotendeels zelf bepalen. Op de site van de leverancier kan je een keuze maken uit verschillende naven, spaken en nippels. Van kleur tot kwaliteit. Samen met mijn contactpersoon heb ik een wielset samengesteld, en nadat ik mijn pakket via de tracktrace natuurlijk op de voet heb gevolgd, werd er een grote doos met Chinese stickers afgeleverd.
Een stevige doos, waar de wielen netjes in zijn verpakt om de lange reis vanuit China te overleven.


Wanneer de wielen van al het bubbeltjesplastic zijn ontdaan ligt er het volgende:

  • full carbon wielset met basalt remrand en EdHub (eigen merk naaf)
  • 50 mm hoge achtervelg, 38 mm hoge voorvelg
  • gewicht: 1320 gram (excl. snelspanners)
  • titanium snelspanners (gewicht: 42 gram)
  • radiaal gespaakt voorwiel
  • radiaal gespaakt achterwiel aan de niet-aandrijfzijde (kant van de body heeft gekruiste spaken)
  • speciale remblokken voor carbon
  • shimano 10/11 speed body( met vrij harde ratel)
  • gebruiksaanwijzing
  • 1 jaar garantie

Financieel en voor het oog zijn deze wielen erg aantrekkelijk. Een set 50 mm clinchers (voor normale banden) kost rond de €450,- (afhankelijk van de koers van de dollar). Verzendkosten niet meegerekend. Verzending naar Nederland kost al gauw rond de €70,- afhankelijk van welke partij jij kiest. Daarnaast moeten de pakketten die verzonden worden wel langs de douane. Aangezien je als particulier materiaal aan het importeren bent, kunnen hier kosten aan zijn verbonden. (voor meer info zie de belastingdienst)

Hier worden overigens vaak trucs mee uitgehaald. Zo wordt er een andere waarde op de bon gezet, of worden producten als gift verstuurd. Soms heb je geluk, maar wanneer ze toch jouw pakket controleren kan je nog een rekening van de belastingdienst verwachten.

Ondanks deze bijkomende kosten, ben je nog de helft goedkoper uit dan een set ‘merk-wielen’!

Het monteren van de wielen
Dit ging eigenlijk zonder enige problemen. Houdt wel rekening met de lengte van je ventiel. Deze moet minimaal 60 mm zijn wil deze boven de velgrand uitsteken. Binnenband en buitenband zaten er vrij snel omheen, en het monteren van de cassette zorgde ook niet voor problemen. Vergeet niet de meegeleverde (blauwe)remblokken te monteren voordat je de wielen erin zet. Rem je nl. met rubberen remblokken, dan rem je de velg kapot!(en je bent je garantie kwijt) Wanneer je de wielen erin zet merk je wel dat de assen van de snelspanners wat aan de lange kant zijn. Ze zijn erg mooi afgewerkt, alleen steekt er dan een zilverkleurige deel van de as uit, jammer. Wanneer je de banden dan op de juiste spanning brengt kan je de weg op! Bandenspanning even goed aflezen uit de meegeleverde gebruiksaanwijzing, carbon blijft kwetsbaar!

Fietsen maar!
De eerste rit:
Wanneer je voor het eerst wegfietst met de carbon wielen in je fiets merk je meteen dat het erg hard aanvoelt. Elk hobbeltje, putje of steentje dat op je pad komt voel je. Erg comfortabel is het dan ook niet te noemen. Op lage snelheid is dit allemaal wel te overzien, maar wanneer je wat harder gaat merk je dat het een stuk meer schokt dan aluminium velgen. Voordeel hiervan is dat de kracht die je levert middels je benen wel directer wordt overgebracht. Wanneer je bij een stoplicht wegfietst merk je dat je in verhouding minder vaak hoeft aan te zetten om op de gewenste snelheid te fietsen, en wanneer je de benen stilhoudt rollen ze lekker soepel door! Kortom, minder krachtsverlies door het stijve materiaal! Elk nadeel heeft dus ook zijn voordeel.

In de gebruiksaanwijzing staat dat de wielen en de remblokken eerst 200 kilometer moeten worden ‘ingefietst’. Ga in deze 200 kilometer niet zware afdalingen of extreem hoge snelheden testen, want dat wordt afgeraden. Tijdens deze 200 kilometer merk je dat spaken zich af en toe ‘zetten’. Dit hoor je door een ‘ting-geluid’. De eerste keer remmen was eventjes schrikken want de blokjes ‘grijpen’ erg hard aan. Ik stond veel sneller stil dan gepland/verwacht/gedacht. Na een aantal kilometers rijden (incl. remmen) merk je dat de remmen ook ‘gewend’ zijn, en heb je een geleidelijke remweg. Deze is wel langer dan bij aluminium velgen.
Wanneer ik een aantal bochten wat harder benader, om er met een stevige vaart door te gaan krijg ik het idee dat mijn achterwiel ‘uitbreekt’. Ook bij het aangaan van een sprint krijg ik een idee dat het achterwiel niet de stijfheid heeft die ik verwachtte. Het voelt alsof het zich wil dubbelvouwen. Ik kom met een dubbel gevoel thuis. Het ziet er supergaaf uit, en ik krijg veel positieve reacties. Het comfort moet ik nog aan wennen, en het achterwiel voelt slap…

De tweede rit:
Uiteraard heb ik voordat ik begon aan de 2e rit nog even alles nagelopen, en getest. Tussen rit 1 en 2 zitten 2 dagen. Wat me opvalt is dat de banden erg zacht zijn. Even goed oppompen met het juiste aantal PSI en we zijn weer klaar om te vertrekken. Met de ervaringen uit rit 1 nog in m’n achterhoofd ga ik nog maar eens extra op de pedalen staan om te sprinten en benader ik de bochten (daar waar mogelijk) wat harder. ik rijd veel stabieler, en heb niet meer het gevoel dat mijn achterwiel zich wil dubbelvouwen. Waarschijnlijk heb ik in mijn enthousiasme vergeten om voor rit 1 de banden op de juiste spanning te brengen. De problemen die ik in de eerste rit heb ervaren zijn verdwenen. De wielen breken niet uit! Het comfort wordt er overigens niet beter van. Tijdens deze rit geen spaken die zich nog zetten, maar ik hoor af en toe nog wel een tikje. Waar, is moeilijk te plaatsen. Een carbon frame, met carbon velgen is natuurlijk een mega klankkast waardoor ik er maar niet achter kom waar het euvel zich bevindt. Bijna thuis aangekomen rijd ik bewust langzaam door een kuiltje in de weg, om te kijken wat er tikt. Toeval of niet, maar ik hoor niks op het moment dat het ventiel onderaan is. Thuis in stilstand nog een keer getest en daar kom ik erachter dat het ventiel tikt tegen de rand van de velg waardoor het tikkende geluid hoorbaar is. Dit is natuurlijk vrij makkelijk te verhelpen met een klein druppeltje kit. Dit is overigens een bekend probleem bij carbon velgen blijkt na enig onderzoek op internet.

Overige ritten:
Inmiddels hebben de wielen ruim 200 kilometer gebold, en alle ‘kinderziektes’ zijn verdwenen. De remmen doen het prima, en de blokjes piepen niet. Het getik is verholpen, en spaken hoor ik niet meer. Wel ben ik blij dat ik een iets lagere voorvelg heb, want met de wind van afgelopen periode waai ik met krap 70 kilo lichaamsgewicht alle kanten op! Het schokken en stoten ben ik inmiddels aan gewend, al pas ik wel de route van mijn training er op aan. Duitsland staat niet bepaald bekend om het beste wegdek, maar vanuit de grensstreek wordt er vaak over de grens getraind.
Het valt me op dat de meegeleverde remblokken wel snel slijten, maar de blauwe strepen die ze in het begin achterlieten zijn inmiddels verleden tijd. Ik ben goed te spreken over de wielen.

Pluspunten farsports.com wielen

  • Lichte wielen
  • Strak uiterlijk
  • Bollen goed
  • ‘Goedkoop’

Minpunten farsports.com wielen

  • Windgevoelig
  • Te lange as
  • Slijtage remblokken
  • Weinig comfortabel
  • Garantie (terugsturen naar China is niet ideaal, en duur)

Conclusie:
wanneer ik de plus en minpunten van de wielen bekijk valt me op dat er ‘slechts’ 2 minpunten afkomstig zijn uit China. De punten windgevoeligheid en weinig comfortabel gelden ook voor wielen die uit overige fabrieken komen. Dat zijn nl. eigenschappen die inherent zijn aan carbon, daar kies je voor. Een punt dat ik niet vernoemd heb in bovenstaande opsomming is de bestickering of mooier gezegd; decals. Je hebt de mogelijkheid om wielen uit China te bestellen met verschillende decals erop van de fabrikant. Ook is er de mogelijkheid om decals van ‘merken’ op je wielen te laten plakken. Echter is dit namaak, en mag niet geïmporteerd worden! Dit risico kan je nemen, maar als ze dan onderschept worden door de douane zie je de wielen nooit verschijnen en kan je fluiten naar je geld! Daarnaast vind ik de wielen zonder decals rustig maar strak ogen; kwestie van smaak natuurlijk. Het gewicht zal velen als muziek in de oren klinken, maar 1362 gram inclusief snelspanners. Hierdoor krijg je bij erg hoge snelheden het gevoel een miniem duwtje te krijgen wanneer het ventiel over het dooie punt gaat. (60 Km/h of harder). Dit zorgt er ook voor dat wanneer je het achterwiel optilt, het ventiel automatisch naar onder draait. (filmpje)
Wat betreft de garantie; die is 1 jaar. Als er wat kapot gaat heb je recht op garantie, maar om de wielen eventjes op en neer te sturen naar China is nogal een duur geintje.
De remblokken kan je evt. zelf vervangen voor Swiss-stop remblokken; hierbij behoudt je je garantie vanuit China want ze worden in de gebruiksaanwijzing aangeraden om te gebruiken.

Kortom; het voordeel van ‘goedkope’ wielen brengt wel een aantal risico’s met zich mee. Dat ligt niet zozeer aan de kwaliteit van de wielen, maar met name de lange reis en bijkomende douane kosten. En hoe gaat het wanneer er daadwerkelijk wat kapot is? Daarover kan ik niet oordelen, de een calculeert het risico in en een ander vindt dit risico te groot!

P.s.: de wielen die ik getest heb komen van www.farsports.com, hoe overige wielen uit China kwalitatief zijn kan ik geen uitspraken over doen!

Hieronder nog een aantal foto’s, om een goed beeld te geven van de wielen!