Je traint wat af. Geen afstand te lang en geen berg te hoog. Maar weet je wel precies wat je aan het doen bent? Een vermogensmeter kan die vraag beantwoorden.
Iedereen streeft bij het fietsen van zijn rondje een eigen doel na. Gewoon lekker buiten zijn of trainen voor de toertochten, cyclo’s en wellicht ook wedstrijden. Daar zijn allerlei schema’s voor beschikbaar waarbij de grote lijnen vaak overeen komen. Wil je wat serieuzer trainen dan alleen je vaste rondje doen dan is een hartslagmeter een must. Hiermee kan je bepalen in welke zone je op dat moment zit. Dat is belangrijk wanneer je bijvoorbeeld een interval training wil doen of enkel je duurvermogen wilt trainen. De hartslagmeter is dan een heel goed en makkelijk hulpmiddel om dit op een doeltreffende manier te doen.
Trainen met vermogen
Een hartslagmeter is vooral goed om te meten hoe hard je lichaam op dat moment aan het werk is. Naarmate je gerichter gaat trainen zal je merken dat je hetzelfde rondje sneller kan fietsen terwijl dit gevoelsmatig evenveel moeite kost dan eerder. Een prima manier om te trainen voor toertochten en cyclo’s waarbij je lange afstanden aan moet kunnen met nodige hoogtemeters. Wil je echt topprestaties op een hoog niveau gaan neerzetten, dan wordt het tijd om aan vermogensmeter te denken.
Een vermogensmeter meet de hoeveelheid arbeid die je verricht. Dus niet je hartslag maar grofweg komt het neer op hoe hard jij op de pedalen kan duwen. Bij wedstrijden is dat uiteindelijk waar het om gaat. Een goed voorbeeld zijn de sprinters. Wie in een finale het langst zo veel mogelijk vermogen kan leveren gaat – uitgaande van een gelijke startpositie – als eerste over de meet. Sprinters als Cavendish, Greipel en Kittel leveren dan piekvermogens van 1600 tot 1900 Watt. Dus wanneer je kan meten hoeveel arbeid je verricht kan je veel beter analyseren hoeveel vooruitgang je boekt dankzij je trainingsuren.
Een gevestigde naam op dat gebied is SRM (Schoberer Rad Meßtechnik). Al 25 jaar is SRM bezig met de ontwikkeling van vermogensmeters en is daarmee echt de standaard wat betreft vermogensmeting. In 1986 ontwikkelde Ulrich Schoberer zijn eerste vermogensmeter verwerkt in de spider van de crankarm en tegenwoordig moet je goed je best doen wil je een prof zonder een SRM-metertje op zijn stuur vinden. De wetenschappelijke benadering in combinatie met de bekende Duitse kwaliteit maken de SRM tot een zeer – zo niet de meest – betrouwbare vermogensmeter op de markt. We dachten dat het leuk zou zijn om eens te ervaren hoe het is om er echt prestatiegericht mee te gaan trainen en gelukkig was SRM bereid een crankstel uit te lenen aan ons. Het doel was de Marmotte, maar door blessureleed is dat helaas niet gelukt. Natuurlijk hebben we er wel nog wat mee gefietst. Verwacht geen uitgebreide trainingsanalyses, maar wel een eerste indruk.
Het materiaal
SRM meet het vermogen via de crank. Tussen de crankarm en de spider van de crank zit een mechanisme dat zeer nauwkeurig kan meten hoeveel kracht er op de pedalen gezet wordt. Ieder merk heeft zo zijn eigen manier om het vermogen te meten. Powertap gebruikt bijvoorbeeld de as van het achterwiel en Look en Garmin hebben onlangs een vermogensmeter geïntegreerd in een pedaal op de markt gebracht. Elk systeem heeft zijn eigen prijs en voor- en nadelen.
Het mechanisme van SRM is niet zomaar uitwisselbaar met elk crankstel, het is echt geïntegreerd met de crankarm. Je koopt dus een compleet crankstel. Uitwisselen met andere fietsen kan dus wel, maar dit vereist enig sleutelwerk en een Dura-Ace crankstel op een mountainbike plaatsen gaat ook niet natuurlijk. Ze bieden daarom een zeer brede range aan crankstellen met het geïntegreerde systeem van zowel de bekende groepen als individuele fabrikanten.
Wij kregen een mooi exemplaar toegestuurd, namelijk een rood geanodiseerd Tune Smart Foot crankstel. Die zie je niet elke dag! SRM levert een compleet pakket waarmee je direct aan de slag kan;
- Tune crankstel met bladen en geïntegreerde SRM Wireless PowerMeter
- SRM PowerControl 7 (computer)
- Bottem bracket
- Suuno hartslagmeter
- Snelheidssensor (cadanssensor zit in de PowerMeter)
- Stuurhouder
- SRMwin software
- Handleiding
In de praktijk
Het installeren van de crankstel is niet makkelijker of moeilijker dan bij andere crankstellen. Bottombracket monteren, crankstel erin, klaar. Belangrijk onderdeel van het geheel is het magneetje dat je onder het bracket moet monteren. Deze gaat op die manier langs de sensor die in de PowerMeter verwerkt zit. Hiermee gaat de registratie automatisch aan en daarmee meet het ook de cadans. De PowerControl herkende de PowerMeter al van een vorige installatie dus dat wat meteen goed. Onze eigen Garmin Edge 500 nog niet, maar het configuren ervan was ook een fluitje van een cent dankzij ANT+.
Eenmaal op de fiets merk je er verder natuurlijk niets van. Er zit alleen nu wel zo’n metertjes als bij de profs op je stuur! Op het eerste gezicht ziet de PowerControl 7 er niet bijzonder uit. Het heeft zelfs iets ouderwets door het standaard LCD scherm dat gebruikt wordt. Het scherm is wel duidelijk en goed af te lezen; je hebt vrijwel alles in één scherm staan. Het vermogen en de hartslag zijn het grootste, dan snelheid en kadans. Hoogte en afstand wisselen elkaar af. Je hebt de knoppen tijdens het rijden nauwelijks nodig. De bediening is niet zo intuïtief en de mogelijkheden zijn veel minder uitgebreid de moderne fietscomputers als de Edge serie van Garmin maar het voldoet in eerste instantie wel. Het is in ieder geval wel een prettige computer om mee te rijden. Wil je meer mogelijkheden dan moet je een andere ANT+ computer gaan gebruiken.
De echte meerwaarde zit natuurlijk in de meetwaarden die de SRM meet. Hiermee kan je achteraf de je trainingen tot in detail analyseren en precies zien hoe je training verlopen is en wat de aandachtspunten zijn. Wat betreft het gebruik van de software moet je wel echt verstand van zaken hebben. Deze is zeer uitgebreid dus als je er alles uit wil halen moet je je hier echt in verdiepen. Er zijn natuurlijk ook professionals die je hierbij kunnen helpen.
Pluspunten
– Volledig inzicht in je prestaties, ondermeer door de meegeleverde SRM software die zeer uitgebreid is
– Eenvoudig in installatie en gebruik
– ANT+ compatible
Minpunten
– Het is een flinke investering. Er moet wel wat wedstrijden gewonnen worden na alle training om de aanschaf eruit te halen
– Niet makkelijk uitwisselbaar met andere fietsen
– PowerControl 7 computer heeft geen GPS en heeft beperkte instelmogelijkheden
Conclusie
Je gaat er natuurlijk niet harder van fietsen. Of eigenlijk ook weer wel, tenminste, als je er serieus mee gaat trainen. Want daar leent een vermogensmeter als de SRM zich bij uitstek voor natuurlijk. Ze leveren een zeer compleet pakket waar je direct mee uit de voeten kan. Installatie en gebruik is zeer eenvoudig. Alleen het gebruik van de software vraagt wat meer expertise, maar dat is ook nodig als je je trainingen wilt gaan analyseren.
Hoewel we de PowerControl 7 een prettige computer vinden om mee rijden is deze zeker voor verbetering vatbaar. Het standaard display laat veel gegevens zien, maar daar blijft het dan ook bij. Tenzij je echt net als de profs met zo’n metertje wilt rijden ben je beter af met een Garmin, Mio of Bryton-achtige fietscomputer waarmee je een zee van mogelijkheden krijgt. Bovendien ontbreekt GPS. Dit is ook niet nodig voor het analyseren van je trainingen, maar ze zijn nogal zeer populair. Je krijgt dus een top of the line vermogensmeter met een ietwat achterhaalde computer. Dan is die 800 euro extra voor de PowerControl wel wat veel vinden wij.
Heb je trouwens al Specialized S-Works of Cannondale SL cranks, dan ben je wat goedkoper uit. Bij deze kan je namelijk de standaard spider demonteren en vervangen door het SRM systeem. Je hoeft dan dus niet een geheel crankstel te bestellen bij SRM. Scheelt toch al snel zo’n EUR 800 ten opzichte van andere merken.
SRM levert naast racefietsen en mtb’s ook cranks voor de baan én BMX.
De setup die wij kregen opgestuurd is bij SRM online te koop voor EUR 3.510,50. Je kan de PowerMeter ook afzonderlijk bestellen als je deze met je eigen ANT+ compatible apparaat wilt gebruiken. Heb je alleen niet zo’n mooi herkenbare computer op je stuur zoals de profs.