Van het Belgische Ridley kregen we deze keer de Noah SL 20 om te testen. Deze SL 20 zit ongeveer in het midden van de Noah modellen. Bij Ridley is de Noah het aerodynamische frame. Daarbij maken ze onderscheid in de ‘gewone’ Noah, de Noah SL en de Noah Fast.

Achtergrond Noah SL
De Noah is zoals gezegd een echte aero racefiets. De SL verschilt van de Fast door vooral een andere achterbrug en de remmen die bij de Fast helemaal geïntegreerd zijn in het frame. De Fast frameset is dan ook € 1000,- duurder. We gaan het nu hebben over de SL. Vanzelfsprekend heeft de Noah SL interne kabelgeleidingen is het frame geschikt voor zowel de elektronische als de mechanische groepen. Een fors balhoofd moet het frame stijf en stabiel maken. De fiets heeft een soort van gespleten voorvork. Dit is voor de aerodynamica. Voor de getallenpuristen onder ons; het frame is gemaakt van een mix van 60T – 40T – 30T SHM unidirectional carbon. Een Pressfit 30 bottom bracket siert de stevig ogende onderkant van de racefiets.

De afmontage verschilt per type. Zo heeft onze SL 20 een mechanische Dura Ace 11-speed groep en Zipp 60 clincher wielen. De Noah SL is ook verkrijgbaar als SL30 met Ultegra + Fulcrum Racing 4 wielen of als SL15 met Campagnolo Chorus EPS met Zip 60 wielen of als de meeste luxe SL10 met Sram Red en Zipp 404 Firecrest wielen. Hierbij loopt de prijs uiteraard ook op.

De looks
Bij binnenkomst valt het frame direct goed op. Het witte frame met fijne rode details (de kleur waarin de SL20 wordt geleverd) in combinatie met de zwart/rode voorvork, de zwarte zadelpen, het zwarte stuur en de hoge zwarte Zipp wielen geven de fiets een stoere look, en dat gevoel krijg je nog beter in het echt dan op de foto’s. En dat voor een witte fiets!  Ook het aero-frame dat er best dik uitziet, helpt hier bij. Opvallend is de racefiets zeker, de lage achterbrug maar ook de gespleten voorvork vallen op. Bij de robuuste lijnen van de fiets en de ietwat ronde afwerkingen vind ik dat de Dura Ace groep het mooist bij de SL staat. De kabels zijn ook mooi weggewerkt (dat mag je ook verwachten bij een aero-frame). De zitbuis heeft een inkeping waar het achterwiel strak invalt en de zadelpen is ook aero. De aluminium remrand is makkelijk wanneer je af en toe van wielen wisselt die ook de standaard remblokjes nodig hebben maar een volledig carbonnen (en daarmee zwarte) wielset zou de SL20 nóg strakker maken.

ridley-noah-sl-5

De weg op!
Na de fotoshoot snel de pedalen monteren en de weg op. Het gevoel omschrijven van het fietsen op een racefiets is soms best lastig. Maar waar ik bij deze Ridley aan moet denken is André Greipel die, toevallig of niet, ook op een Ridley rijdt. En als je het beeld van André Greipel (bijnaam De Gorilla) kan vertalen naar een racefiets, dan heb je direct een beeld hoe deze Ridley rijdt. Erg gespierd en stabiel voelt de fiets aan. De fiets versnelt heerlijk bij het staan op de pedalen zonder te licht en iel aan te voelen. Nu is de fiets ook niet heel erg licht. Onze weegschaal gaf 7,89 kg aan bij een maat L. Maar gewicht is ook vaak niet het speerpunt van aero-fietsen. Bochten nemen met deze gespierde fiets gaat vloeiend. Je moet de fiets voor je gevoel wel insturen, maar dan gaat hij ook goed ‘de hoek om’. In de bocht is het gedrag wat je verwacht; erg stabiel. En uit de bocht op het elastiek zit je zo weer op snelheid. Met deze Noah heb je meer de neiging om in de beugels te fietsen op een groot verzet lekker rond te malen. Door het stabiele gedrag voel je je op deze Noah veilig. Ondanks dat het om het instapmodel gaat, blijven Zipps heerlijke wielen. Ze bollen heerlijk zoals dat heet. Door de aluminium remrand is remmen geen probleem.

Dura Ace
We blijven het zeggen, de Dura Ace groep is een hele fijne groep. Ondanks dat het frame ook geschikt is voor de electronische Di2, zit er op deze fiets de mechanische Dura Ace. We kunnen wel een heel lang verhaal gaan ophangen wat de Dura Ace nou zo’n heerlijke groep maakt, maar probeer het zelf eens zou ik zeggen. Het is ook niet voor niets de topgroep van Shimano. Qua gewicht zou je misschien kunnen overwegen om de SRAM Red (die de SL 10 heeft) versie te kiezen, dat scheelt toch weer wat grammetjes. Maar voor het functionele en vooral het design past deze Dura Ace perfect bij deze Noah.

ridley-noah-sl-15

Bij Ridley hebben ze de prijs van deze racefiets onder de 6000 euro weten te houden. Dat is nog steeds veel geld voor een racefiets.

Frame: Noah SL
Groep: Shimano Dura Ace 11-speed
Ketting: KMC X11
Wielen: Zipp 60 clincher
Banden: Continental Grand Prix 4000S II
Zadel: 4ZA Cirrus Pro
Stuurpen: 4ZA Cirrus Barbore 31,8mm
Stuur: 4ZA Cirrus
Zadelpen: Noah SL Aero carbon
Prijs: € 5999,-
Gewicht: 7,89 kg (door ons gemeten)
Meer info op www.ridley-bikes.com

Plus
+ Fijne samenstelling van onderdelen
+ Stabiel frame en weggedrag
+ Lijkt in echt mooier dan op foto

Min
– Gewicht

Conclusie
Met deze Ridley Noah SL 20 heb je een opvallend stabiele racefiets in handen. Ook de gekozen onderdelen zoals de Zipp wielen en de Dura Ace groep maken het geheel compleet. Het is niet een hele lichte fiets, maar dat merk je alleen in de Vlaamse heuvels. Op de vlakke Nederlandse wegen is het heerlijk vaart maken, helemaal wanneer je in de beugels hangt. Rijdt en stuurt heel gecontroleerd en stabiel.

De kleur is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar het is een opvallende fiets die in het echt nog mooier uitvalt dan op de plaatjes. Door de zwarte accenten is het wat mij betreft niet te wit. Heb je wat geld te besteden en ben je vooral een doortrapper dan zou ik zeker een proefritje op deze Noah aanbevelen.

ridley-noah-sl-2
ridley-noah-sl-3
ridley-noah-sl-4
ridley-noah-sl-6
ridley-noah-sl-7
ridley-noah-sl-8
ridley-noah-sl-9
ridley-noah-sl-10
ridley-noah-sl-11
ridley-noah-sl-12
ridley-noah-sl-13
ridley-noah-sl-16
ridley-noah-sl-14