Ze hebben misschien niet de geschiedenis van sommige van de bekende Italiaanse of Amerikaanse merken maar in de 20 jaar dat ze bestaan heeft Sensa voldoende kennis vergaard om goede fietsen te maken. En dat gewoon om de hoek in Almelo! De Aquila SL Custom, waar we een paar maanden mee hebben gereden is hier het bewijs van.
Zelf zet Sensa de Aquila SL neer als een lichtgewicht Gran Fondo racer. Een fiets waar je lekker mee kan klimmen en vele uren in het zadel kan doorbrengen. Je zou het daarom misschien ook als alleskunner kunnen omschrijven. Als je racefiets licht is en goed is voor een Gran Fondo blijft er weinig te wensen over, toch?
Top of the bill
Als je de specs van de fiets op papier ziet, blijft er evenmin weinig te wensen over. Een (mechanische) Dura Ace groep, hoogwaardige 3T cockpit en zadelpen, Selle San Marco zadel, Schwalbe One banden. Top of the bill dus, stuk voor stuk toppers in hun soort. De alu Supra wielen zijn uit eigen huis, die moeten zich voor ons nog bewijzen.
De Aquila SL is volledig naar wens te configureren, vandaar het custom in de naam. Qua groep kan je kiezen van 105 tot Dura Ace Di2. Dan heb je verder al een complete fiets maar al het andere is ook nog te configureren, als je dat wil natuurlijk, tot kabelkleur en stuurlint aan toe. Daarnaast zijn er ook nog de op Option Packs waarmee je voor een mooie prijs een aantal onderdelen tegelijk kiest. Wij kregen de Aquila met een mechanische Dura Ace groep en het voor 2016 nieuwe Super Lite option pack met daarin onder meer een upgrade voor de wielen, cockpit en zadelpen die samen los in de winkel de prijs van het pakket (EUR 499) ruimschoots overschrijden. Goede deal dus!
De fiets mag dan misschien op papier overkomen als een ontspannen racer, maar als je hem zo ziet staan is het meer een strak en scherp scheurijzer. Een heel licht slooping bovenbuis, dikke onderbuis, dunne seatstays, kort balhoofd. En heel veel decals met het merk of type. Geen buis is zonder tekst. Zeker als je wat dichterbij komt, zie je dat er ook nog kleinere letters op staan die bijvoorbeeld de gebruikte technieken aanduiden. Dat dit op frame moet staan heb ik persoonlijk nooit helemaal begrepen. Niet helemaal meer van deze tijd, vind ik, dat mag wat minder. Bij het laatste model van Sensa, de Giulia G2, zie je overigens dat ze dit zelf ook al in de gaten hebben. Een goed teken! Desondanks de vele decals is de Aquila SL geen onprettige verschijning. Hun eigen Salita SL voorvork ziet er ook goed uit. Iets gebogen en van de voorkant gezien mooi slank.
Alleskunner
Een nieuwe fiets is altijd even wennen, iets waarmee wij zeer regelmatig mee te maken hebben. Doordat we op veel verschillende fietsen rijden over het jaar heen pik je ook redelijk snel de bijzonderheden eruit. Eén van die bijzonderheden bij de Sensa is niet zo spannend, maar wel fijn; hij went snel! Ik had er niet veel kilometers voor nodig om vertrouwd te raken met de fiets. Hij rijdt heerlijk stabiel en stuurt precies en direct, geen verrassingen of zenuwachtig gedoe, perfect uitgebalanceerd. De afmontage is hier natuurlijk ook debet aan, maar dat alleen is niet voldoende.
Dat het ook wel echt een racer is, dankt de racefiets onder meer aan de lange bovenbuis waardoor je een diepe zit kan aannemen. Wij hadden zelfs nog een paar spacers onder de stuurpen over om wat dieper te gaan. Het dikke PressFit86 bracket krijg ik met al mijn gewicht niet in beweging; stijf! Niet zaligmakend, die stijfheid, maar geeft de fiets wel een echt racey karakter mee. Maar deze fiets was toch voor de Gran Fondo’s? De lange afstanden en veel klimwerk? Ja, klopt, maar het ene sluit het andere niet uit. Je kan er lekker mee racen terwijl de slanke 27,2mm zadelpen samen met de dunne seatstays (wat Sensa ook toepasselijk Flexy Stays noemt) voor wat extra comfort zorgen. Dat maakt een lange rit net even verdraagzamer. Je moet natuurlijk geen centimeters veerweg verwachten, maar het haalt wel de scherpe randjes er vanaf.
Je kan de Aquila SL met een standaard uitrusting aanschaffen of e.e.a. zoals eerder genoemd, upgraden met een option pack. Deze fiets heeft de Super Lite pack. Dit omvat de 3T onderdelen en hun eigen Supra RA Elite SL wielen. Voor zover we het kunnen inschatten t.o.v. de standaard wielset (RA Pro) een prima upgrade. Het gewicht is met een kleine 1500 gram voor deze wielset, zeer netjes en ze bollen heerlijk. Ze vangen wat meer wind misschien omdat ze 30mm hoog zijn, maar het is ook niet dat je meteen van je fiets geblazen wordt als het flink waait. De 3T onderdelen zien er niet alleen goed uit, dat zijn ze ook. Licht, stijf en het Ergonova Team stuur ligt lekker in de hand. Met de compacte bocht kan je wat makkelijker langer in de beugels blijven zitten.
En dan nog de Dura Ace groep. Alleen de Di2 versie kan dit overtreffen wat mij betreft, maar het schakelt uitmuntend, altijd. Het frame is overigens standaard ook geschikt voor Di2, voor als je nog een trapje hoger zou willen in de toekomst. Het crankstel is uitgerust met een dubbel, maar eigenlijk ook weer niet. Een dubbel is 53-39 en hier ligt 52-36 op. Het is ook geen compact, dan heb je 50-34. Semi-compact zoals men dat noemt. Het is in ieder geval een mooie tussenweg, zeker als je niet continu in de bergen zit, maar je ook niet het fysiek hebt om een 53-39 aan te drijven. Eigenlijk de ideale setup voor het overwegend vlakke land met zo nu en dan wat hoogtemeters. Mij bevalt het erg goed in ieder geval.
Details
Frame:Sensa Aquila SL Custom met Super Lite pack
Achterderailleur: Shimano Dura Ace
Voorderailleur: Shimano Dura Ace
Shifters: Shimano Dura Ace
Remmen: Shimano Dura Ace
Crankset: Shimano Dura Ace 172,5mm 52-36
Stuur: 3T Ergonova Team Stealth
Stuurpen: 3T ARX II Team Stealth
Zadelpen: 3T Ionic 25 Ltd Stealth
Zadel: Selle San Marco Concor
Wielen: Supra RA Elite SL
Banden: Schwalbe One 25mm (clincher)
Gemeten gewicht (in maat 58, excl. pedalen): 6,97kg
Prijs als getest: EUR 3.285,- + Super Lite pack a EUR 499,- = EUR 3.784,-
De Aquila SL is er vanaf EUR 2.149 met 105 tot EUR 4.349 met Dura Ace Di2 (excl. evt. opties)
Alle informatie is te vinden op Sensabikes
Plus
+ I.c.m. de Super Lite pack heerlijk licht
+ Semi-compact crankstel
+ Dura Ace altijd goed
+ Prijs/kwaliteit verhouding kan bijna niet beter
Min
– Te veel decals met letters op het frame
Conclusie
Knap werk van de club uit Almelo. De Aquila SL biedt, ook in combinatie met de Super Lite pack die wij hadden, fantastisch veel fiets voor je geld. Een prijs/kwaliteit verhouding waar nauwelijks aan te tippen valt. Dat uit zich ondermeer in de afmontage, maar Sensa’s eigen inbreng is minstens zo indrukwekkend. Ik zei het al eerder, maar voor mij is dit echt een alleskunner, de fiets bij uitstek voor renners die de lange tochten niet uit de weg gaan, maar die ook in een lekker diepe zit hard willen gaan. In beide gevallen zal het ‘achterwerk’ van de Aquila wat extra comfort bieden. Enige minpunt vind ik het uiterlijk; er zitten veel te veel stickers op. Dat is mijn persoonlijke mening, maar ook Sensa zelf heeft dit al ingezien, getuige hun laatste model. In de tijd dat ik met de Sensa Aquila SL reed ben ik stiekem erg gewend geraakt aan de fiets. Het was elke keer weer een plezier om ermee op pad te gaan, ondanks al die stickers. Jammer dat hij weer naar Almelo moet.