Er zijn een aantal dingen die je altijd bij je hebt wanneer je eropuit trekt met je fiets. Een van die dingen is een fietspompje. Bijna nooit heb je hem nodig maar voor die enkele keer dat hij nodig is, ben je er enorm blij mee.
Van SKS kregen we hun minipomp met de naam “Airboy” om eens te kijken hoe deze in de praktijk werkt. Eerst maar eens wat algemene gegevens. De pomp is geschikt voor Dunlop (gewone fiets) en Presta (wielrenfiets) ventielen. Het pompje weegt volgens SKS 62 gram, maar nawegen leert dat hij in het echt nog 2 gram lichter is. Dat begint al positief. De pomp is ook erg klein en slank. 17 cm is de lengte.
Design
Bij SKS stoppen ze veel tijd in het design van hun producten, zonder dat dit de functionaliteit in de weg zit. Qua design zit het met deze pomp wel goed. Onze zwarte versie is gemaakt van een geborsteld aluminium met ergonomisch gevormde doppen aan de uiteinden. De pomp ziet er erg clean en strak uit. Het compressie gedeelte in de pomp (dat je ziet wanneer je de pomp uitschuift) heeft een zacht glanzende metallic look in de kleur oranje. Naast de kleur zwart heeft SKS de pomp ook in het groen, blauw en rood, maar zelf vind ik zwart de beste kleur. Het pompje komt met een kliksysteem met een rubberen strap die je achter je bidonhouder kan vastmaken. Voor diegene die de pomp niet in de achterzak willen dragen.
Het pompen zelf
En dan het belangrijkste bij een fietspomp, het pompen zelf. Deze Airboy heeft twee delen die compressie geven. Eentje in het bovenste handvat en eentje in het onderste. In de praktijk werken die twee delen prima samen. Je trekt de pomp uitklaar en de twee delen worden gevuld met lucht en pompen maar. De pomp is dus maar 17 cm lang en veel kleiner zou niet werken omdat in dat geval de handvatten te klein zouden worden om er nog goed mee te kunnen pompen. Deze twee delen zijn precies groot genoeg, met de uiteinden die twee dopjes die ervoor zorgen dat je handen er niet zo gemakkelijk afglijden. Je drukt de opening over het ventiel en die blijft dan ook prima zitten tijdens het pompen.
Iedereen weet dat het oppompen van een lege band met een minipomp echt niet zo snel gaat als bijvoorbeeld met de Rennkompressor. Maar stop die maar eens in je achterzakje. Dus dat is geen vergelijk. Probleem bij kleine pompen is vaak dat je er niet genoeg bar in kan krijgen voor je racefiets. Deze Airboy moet max. 8 bar kunnen pompen. Dat wilden we wel eens zien en eerlijk is eerlijk, na de 8 bar aangeraakt te hebben lukt het nog om met de pomp er een klein beetje erbij te pompen. 8,17 om precies te zijn. Daarna houdt het ook op, maar ze hebben dus niets teveel gezegd bij SKS. 8 bar met zo’n klein pompje, indrukwekkend!
De adviesprijs is € 24,99
Conclusie
Aan die paar eisen die we aan een minipomp stellen, voldoet deze kleine Airboy uitstekend. Hij is compact en past makkelijk in je achterzakje en hij pompt 8 bar!, dat is meer dan genoeg! In de praktijk stop je vaak al met 6 of minder om daarna lekker naar huis te fietsen, maar het is super te weten dat 8 bar ook tot de mogelijkheden behoort! En als bonus: hij ziet er nog goed uit ook! Maar goed smaken verschillen, zoals altijd.
Maar is er dan niets negatiefs te melden? Een klein dingetje: Wanneer je als een bezetene zit te pompen (want je wil natuurlijk zo snel mogelijk weer rijden) wil het compressiemechanisme dat met een ringetje is vastgedraaid wel eens heel langzaam losdraaien. Maar even aandraaien en hij is er weer klaar voor.
WINACTIE
Leuk is dat we 2 Airboy minipompen hebben om weg te geven. Geef hieronder aan waarom jij de Airboy nodig hebt en misschien win jij er dan eentje! Vrijdag 18 september na 18:00 uur trekken we de 2 winnaars.
Meer info bij SKS