Er wordt hard gewerkt om fietshelmen veiliger te maken zodat ze je hoofd nòg beter beschermen. Maar wat als je bijvoorbeeld alleen op pad gaat, ten val komt en toch buiten bewustzijn raakt? Dan kan een andere vorm van beveiliging van levensbelang blijken.
Wil je iets beveiligen, dan kan je negen van de tien keer terecht bij het Duitse ABUS. Met hun helmen ‘beveiligen’ ze je hoofd bij het vallen, maar daarmee houdt het dus niet op. Vorig jaar introduceerden ze de Quin-sensor. De sensor kan de beweging van de helm registreren. Op basis van die bewegingen kan het bepaalde acties uitvoeren, zoals een bericht sturen bij een noodgeval.
Slim
‘Slim’ is een beetje het toverwoord bij elektrische apparaten de laatste tijd. Zelfs ovens en wasmachines moeten er aan geloven, het is duidelijk een trend. Deze helm met de Quin sensor is eigenlijk veel slimmer dan die apparaten en vooral nuttiger, als je het mij vraagt. Het is namelijk niet zo dat bij elke impact er meteen een noodsignaal uitgestuurd wordt. Bij een val registreert de sensor de specifieke bewegingen en ‘weet’ het wat er aan de hand is. Het kan dus bepalen wat voor val de helm – en daarmee je hoofd – naar alle waarschijnlijkheid gemaakt heeft. En met die informatie beslist een algoritme of er een noodoproep uitgestuurd moet worden. Dat zie ik een oven nog niet zo snel doen ;).
Altijd online, liever niet alleen
Het had ook een tagline van een telefoon provider kunnen zijn. Het Quin-systeem werkt heel mooi, maar heeft ook één grote afhankelijkheid (eigenlijk twee, daarover later meer): bereik met je mobiele telefoon. De Quin-sensor communiceert via Bluetooth met je telefoon om daarmee een e-mail of sms te versturen. Geen bereik met je telefoon? Of de batterij van je telefoon leeg? Dan dus ook geen noodsignaal.
Niet iets om je heel veel zorgen om te maken in Nederland, al heb je ook hier wel plekken waar je soms nauwelijks bereik hebt. Ga je fietsen in afgelegen gebieden in het buitenland, dan is de kans op geen bereik meteen een stuk groter. Als je met twee of meer gaat fietsen is iets minder noodzakelijk, maar ga je alleen op pad, geef dan altijd aan iemand je route door en wanneer je terug verwacht te zijn. Mocht je dan door een ongeval toch buiten westen raken, dan weet men waar gezocht moet worden. Het is beter om met zijn tweeën in zo’n gebied te gaan fietsen als het even kan.
Quin geeft het door, of jijzelf
Vergeet onverhoopt toch door te geven waar je gaat rijden, dan kan Quin dus de reddende engel zijn. Want het stuurt niet alleen een tekstbericht (met locatie-link naar Google Maps), het geeft ook je exact locatie door met GPS coördinaten. Zo weet de ontvanger dus meteen waar de melding precies vandaan komt en waar jij of een hulpdienst heen moet.
Nu gaat het steeds over vrij extreme en gelukkig uitzonderlijke situaties waarbij je ten val komt en je zelf niet meer in staat geacht wordt een noodsignaal uit te sturen. Dat komt niet vaak voor als het goed is. Maar je kan ook op eigen initiatief een noodsignaal activeren, bijvoorbeeld als je je niet veilig voelt. Dit kan door middel van 4 tikken op de helm. Beacon noemt ABUS dit. De sensor registreert dit, stuurt dit naar de app die vervolgens na 20 seconden (standaard, het is instelbaar) een bericht stuurt naar je contact. Die 20 seconden zijn een soort buffer voor als je per ongeluk 4x op de helm tikt, dan kan je de oproep nog annuleren. Na die 20 seconden wordt een bericht verstuurd. Als je alsnog in orde blijkt te zijn, dan kan je de noodoproep stopzetten, waarmee je aangeeft dat je OK bent.
Gratis of betaald
ABUS is met Quin niet de eerste met een crash-sensor. Al in 2013 was er ICEdot, ook sensor die een val kon detecteren en doorgeven aan je telefoon. Later was er POC met de Ice-Tag, een sticker met QR-code voor op je helm, zonder sensor of iets dergelijks. En een paar jaar terug kwam Specialized met ANGi als crash-sensor. Eerst als betaalde service, maar tegenwoordig gratis in gebruik. Allemaal heel zinvolle beveiligingen. In eerste instantie dachten aan de markte te merken dat het niet zo’n vlucht zou nam, maar we begrijpen van ABUS dat er wel degelijk in toenemende mate interesse is voor deze veiligheidstoepassing.
Dat het gratis is te gebruiken, is natuurlijk een goede ontwikkeling. Want gaat het nou om de veiligheid van de renner, of om het verdienmodel? ABUS biedt het gebruik van Quin standaard gratis aan. Je hoeft er alleen de app voor te installeren en te registreren, er zijn geen betalingsgegevens nodig. Wil je meer dan wat het ‘Freemium’ pakket biedt, dan moet je wel betalen. Een deel van de extra diensten, zoals het versturen van een SMS, zijn immers niet gratis, ook niet voor ABUS. Hieronder een overzicht:
Freemium
- Helm status
- Email en push crash alerts
- Home analytics
- Exertion analytics
Essential € 2,99 p/maand of € 29,99 p/jaar (2 weken gratis proberen)
- Freemium + SMS crash alerts
- SOS Alert en Beacon
- Helmet themes
- Q-score analytics
Premium € 4,99 p/maand of € 49,99 p/jaar (2 weken gratis proberen)
- Essential + Smart Ride Statistieken en Analytics
- Advanced Performance Statistieken en Analytics
- Smart Ride Planning
Zonder te betalen kan je dus gebruik maken van de bescherming die Quin biedt, maar tot op zekere hoogte. Je noodcontact worden dan namelijk alleen via e-mail op de hoogte gesteld. Indien je noodcontact ook de Quin-app geïnstalleerd heeft, zal die persoon een push-melding ontvangen van de app. Je noodcontact zal derhalve op dat moment dus ook een internetverbinding moeten hebben. Heb je een betaald Essential of Premium abonnement, dan zal die persoon ook een SMS ontvangen. Al kan je het instellen, een SMS zal standaard eerder zichtbaar zijn op je telefoon dan een e-mail. Hoewel ik het goed vind dat ABUS je de sensor gratis laat gebruiken wordt, zit de extra beveiliging – de SMS alert bij Essential – achter een abonnement. De SOS Alert en Beacon helpen ook, maar die zie ik meer als aanvullend op de automatische berichten.
Overige features die je krijgt – als je betaald – zijn voor het registeren van je rit met alle bijbehorende data. Die kan je dan via de app naslaan. Een aardige extra hieraan is dat de crash-sensor vertragingen en versnellingen kan meten. Dus hard remmen en accelereren. Dit zie je dan ook terug in app waar en wanneer dit was in je rit. Niet per se waardevol voor je training, maar wellicht wel leuk om in te kunnen zien.
Veilig, maar wel weer een accu erbij
Je kan beargumenteren dat je al een aardig bedrag voor de helm met de sensor betaald, en dat je daarvoor de overige diensten ook wel erbij zou mogen krijgen, in plaats van tegen extra betaling. Toch vind ik het heel goed dat ABUS het fundamentele gebruik gratis aanbiedt. Al zie ik de SMS-alert eigenlijk ook als fundamenteel omdat je hiermee iemand beter mee op de hoogte kan stellen. Wel zo belangrijk bij een noodgeval.
Ik noemde al het bereik als afhankelijkheid, maar er is nog een tweede. Met het bereik heb je het eigenlijk over je telefoon. Die moet voldoende bereik hebben, en een volle accu. En daar de tweede afhankelijkheid: de Quin sensor heeft ook een accu. Als die leeg is, houdt het natuurlijk ook op. Je doet er ongeveer een maand mee, waarmee het niet onverstandig is deze regelmatig op te laten. Dit weliswaar gaat eenvoudig met een micro-USB kabeltje die je in de sensor steekt, maar het is wel weer een extra apparaat dat opgeladen moet worden.
Oh ja, de helm zelf!
Nu heb ik het de hele tijd over het Quin-systeem gehad, maar dat is in feite maar een heel klein onderdeel van het geheel. En je merkt er tijdens het fietsen niets van. Dat ik het nog niet echt over de helm zelf gehad heb, komt ook doordat het model nog gelijk is aan het model waar Coen eerder al over heeft geschreven. Wat mij net als Coen opvalt is dat de helm heel goed ventileert door de grote gaten. Dat was was prettig met de recente warme dagen. Ook goed vind ik de pasvorm en de vele reflecterende vlakken en het opvallende geel. Het andere verkeer ziet je zo niet snel over het hoofd. Wat ook opvalt, maar dan wat minder positief is dat mijn helm met 323 gram voor maat L, tamelijk zwaar is. Bij Coen ging nog om 250 gram in maat M. Dat mag wel wat minder, al vind ik het in deze prijsklasse wel iets waar ik mij overheen kan zetten.
Details
ABUS Aventor Quin fietshelm
- Multi Shell In-Mold voor een duurzame verbinding van de meerdelige buitenhelm met het stootabsorberende helmmateriaal (EPS)
- Ponytail-compatibiliteit: helm geschikt voor fietsers die hun haar in een staart dragen
- Goede ventilatie door 4 luchtin- en 14 luchtuitgangen die via stromingskanalen zijn verbonden
- Half omsluitende met verstelsysteem verbonden kunststofring voor optimale stabiliteit en vormsluiting
- ActiCage: in EPS geïntegreerde structuurbescherming voor een optimale stabiliteit
- Zoom Ace: exact instelsysteem met handzame instelknop voor individuele aanpassing
Bekijk nog even de review van Coen van de Aventor (zonder Quin) voor zijn mening over de helm.
Gemeten gewicht: 323 gram in maat L (57-60 cm)
Adviesprijs: € 149,95
Verkrijgbaar in maten S, M, L en kleuren Velvet Black, Polar White, Neon Yellow
Alle info bij ABUS
Conclusie
Een helm dragen is al een goede bescherming voor je hoofd. Maar ga je alleen op pad en raak je buiten bewustzijn, wat dan? Dit klinkt misschien als een uitzonderlijk geval, maar het is misschien net zo uitzonderlijk als een grote crash waarbij de helm je leven redt. Dat kan de sensor ook in bijzondere situaties, die zich hopelijk – ook – nooit voordoen. Een systeem dat een noodsignaal en locatie uitstuurt als je dat zelf niet meer kan zomaar van levensbelang zijn. Dat mag je gerust een heel grote plus van de helm noemen. Een die wat zwaar is, maar wel goed zit en goed ventileert. En gebruik van Quin is gratis, al had ik graag gezien de SMS-Alert hier ook onderdeel van was. Dat gezegd hebbende, een SMS versturen is voor ABUS ook niet gratis en je kan nu zelf bepalen welke mate van beveiliging je liever hebt. Als je bang bent dat het echt een keer mis gaat, is €2,99 per maand wel te overzien. Met solo-ritten, bijvoorbeeld op vakantie in vreemd gebied, is dit systeem aan te bevelen. Maar zoals altijd: voorkomen is beter dan genezen, dus rij veilig en zorg ervoor dat je de Quin-sensor nooit nodig hebt.