Bryton presenteerde onlangs hun nieuwste fietscomputer met GPS: de Rider 750. Een volledig nieuw toestel met nieuwe features als een kleurentouchscreen en de mogelijkheid om zoekopdrachten te geven met je stem. En hij is zo goed uitgerust met mogelijkheden dat hij is te vergelijken met de Wahoo Elemnt Roam en Garmin Edge 830. Maar dan voor een aanzienlijk lagere prijs.

Wahoo en Garmin concurrent?

Nog niet zo heel lang geleden testten we ook al de Rider 860. Ook een computer met GPS en touchscreen en ze delen de zelfde schermgrootte van 2,8″. Daarmee is de 750 vergelijkbaar met de Wahoo Elemnt Roam en de Garmin Edge 830. Hij wordt door Bryton ook neergezet als hun nieuwe vlaggenschip en daarmee de opvolger van de Rider 860. De grootte is hetzelfde, maar hij heeft meer mogelijkheden.

bryton rider 750 fietscomputer gps

Features en prijs

Als een topmodel opgevolgd wordt, moeten er ook een paar features bijkomen natuurlijk. Laten we er een paar op een rij zetten die nieuw zijn voor de 750 t.o.v. de 860:

  • Verbeterde accuduur van 20 uur (was 16)
  • Gesproken zoekopdrachten bij navigeren
  • Ondersteuning ANT+ FE-C (oa smart trainers)
  • Ondersteuning Shimano Steps
  • Ondersteuning Garmin Varia Radar
  • Virtuele koers op indoor-trainer
  • Ruim 40 gram lichter
  • Meer instellingen via app te doen

Andere kenmerken die niet uniek voor de 750 zijn:

  • 2,8″ inch kleurentouchscreen (TFT)
  • 240×400 pixels schermresolutie
  • Afmetingen lxbxh 92,5 x 49,7 x 23,8 mm
  • Gemeten gewicht: 93 gram
  • IPX7 waterbestendigheid
  • Wi-fi
  • Bluetooth LE
  • Ondersteuning Di2, eTap, EPS
  • Auto sync met Strava, TrainingPeaks, Komoot e.a.
  • Gratis voorgëinstalleerde kaarten die regelmatig bijgewerkt worden
  • Training en workout-support via app

Adviesprijs voor het basispakket, Rider 750E, is € 249,95. In dit pakket zit het toestel en de Sport Mount. Het geavanceerde pakket Rider 750T bevat als extra’s een Smart Cadence, Speed en Heart Rate Sensor. Deze heeft een adviesprijs van € 319,95.

Accessoires en toebehoren

Ook bij de Rider 750 is het pakket dat je krijgt heel compleet. Er zijn twee pakketten, waarbij het verschil zit in meegeleverde sensoren zoals hierboven beschreven. Er zitten altijd twee mounts bij. Een van zacht rubber voor op je stuur of stuurpen en een aluminium front mount. Die klem je om stuur waarna de computer mooi in het verlengde van je stuurpen komt. Dit is ook mijn voorkeurspositie voor een fietscomputer omdat je dan minder ver naar beneden hoeft te kijken.

bryton rider 750 fietscomputer

De aluminium mount is slank en ziet er mooi afgewerkt uit. Omdat het van aluminium is wil je er wel zeker van zijn dat je hem goed en stevig vastzet, anders krijg je zeker krassen. Een dun stukje rubber of tape kan helpen maar is niet noodzakelijk als je hem goed vast zet.

bryton rider 750 mount

De sensoren die je bij de 750T krijgt laten zich gemakkelijk met rubbertje aanbrengen. De snelheidssensor gaat om een naaf, de cadanssensor gaat eveneens met rubbertje om een crankarm. Denk er wel aan dat je het papiertje op de batterijtjes verwijderd voor gebruik, want anders werken ze niet.

bryton rider 750 cadans sensor

Exterieur

De Rider 750 is iets compacter t.o.v. de Rider 860 maar ze ontlopen elkaar niet veel. De knoppen en de positie daarvan verschilt wel. De 750 heeft vier knoppen waar de 860 er drie heeft. De 750 heeft er twee aan elke zijkant.

Links zit een knop om de computer aan en uit te zetten en het scherm te locken, daaronder een knop om de rondetijd vast te leggen. Rechts zit een knop om de rit te starten en te pauzeren, daaronder een knop om te bladeren door de schermen. Die laatste is nieuw en vind ik een welkome toevoeging. Het swipen langs de schermen gaat niet zo soepel als je van je telefoon gewend bent en dat is soms frusterend. De fysieke knop is daarom fijn en werkt ook altijd goed met handschoenen aan. Er zitten in tegenstelling tot de Rider 860 geen knoppen meer onderop.

Het scherm is dus even groot gebleven in vergelijking met de 860, maar de helderheid en contrast lijken wat minder te zijn. Ik heb helaas de 860 niet meer om ze naast elkaar te houden. Het is het soms moeilijk de route en aanwijzingen te lezen en dat wil je liever niet natuurlijk. Het is te gebruiken, maar het mag beter. Met de achtergrondverlichting aan is het een stuk beter.

Gebruik

De interface van de Rider 750 is nieuw en daarmee ook anders dan die van de Rider 860. Het heeft wel dezelfde ‘look and feel’, herkenbaar dus. Kleuren van het scherm zijn wel wat fletser dan dat de afbeeldingen en hun marketingafdeling deden vermoeden. Ze springen er niet bepaald uit en dat zal ook te maken hebben met het eerder genoemde beperkte contrast en helderheid van het scherm.

De interface werkt goed, maar net als bij de Rider 860 en bij andere fietscomputers, werkt het allemaal niet zo vlot als dat je gewend bent van je telefoon. Er zitten soms wat vertragingen in overgangen van schermen en in acties van knoppen op het scherm. Je drukt daarom soms meerdere keren op het scherm. Soms zit je er naast en soms laat de computer even op zich wachten.

bryton rider 750
De Rider 750 heeft aan beide zijkanten twee fysieke knoppen, vier in totaal.

Navigatie en routes rijden

Het navigeren is te vergelijken met de Rider 860. Onder navigeren versta ik het rijden van start A naar B, waarbij B een op de computer of app gekozen eindpunt is. Het is niet hetzelfde als het rijden van een route waarbij je van te voren bepaalt hoe je gaat rijden (i.p.v. alleen een eindbestemming) en dit ook vastlegt.

Hieronder zet ik uiteen hoe je kan navigeren, hoe je routes aanmaakt en hoe de computer met het rijden van routes omgaat.

Gesproken zoekopdrachten

Een van de vernieuwende features van de Rider 750 zijn de gesproken zoekopdrachten. Je kan direct op het apparaat je gewenste bestemming inspreken. Het doel hiervan is dat je zonder te typen toch een bestemming op kan geven. Het doel is niet om je het tijdens het fietsen makkelijk te maken, want de computer geeft een waarschuwing dat dit niet veilig is en gaat dan terug naar het menu. Sta je stil, dan is het wel makkelijker omdat je niet hoeft te typen.

In het navigatiescherm kan je met een gesproken zoekopdracht een bestemming kiezen of met de ‘pin’ een plek op de kaart aangeven.

Als je in het menu ‘Navigeren’ kiest en dan ‘Waar naartoe?’, dan kan je de naam van een plaats, POI of adres inspreken. Hiervoor moet de Bryton Active App op de telefoon (met internetverbinding , want het gebruikt Google om te zoeken) actief zijn, maar die kan je wel in je achterzak laten zitten. De resultaten verschijnen in je scherm waarna je er een kan kiezen. Dit werkt vrij goed, ook met wat windgeruis. Het is een mooie feature die de ‘ouderwetse’ methode van handmatig invoeren verplaatst naar je telefoon. Want alleen daarop kan je een plaats of adres intypen. Als je een bestemming gekozen hebt, wordt er een ‘Trip’ aangemaakt en deze kan je meteen naar de fietscomputer sturen, inclusief route-instructies. Je kan geen favoriete locaties zoals ’thuis’ of ‘werk’ opslaan, niet in je contacten zoeken, of een zoekgeschiedenis zien.

Om een zoekopdracht in te spreken druk je op het scherm. Na het inspreken moet je weer drukken waarna de computer gaat zoeken

Rerouting, voor als je verkeerd rijdt

De Rider 750 ondersteund ‘Rerouting’, zoals ze het noemen. Dat klopt, maar niet alle gevallen, zo heb ik ervaren. Rerouting wil zeggen dat de computer je kan omleiden wanneer je afwijkt van de voorgeschreven route op de computer. Dit doet de Rider 750 deels. Het gaat goed als je navigeert, zoals ik hierboven beschrijf en waarbij de computer dus de route van A naar B bepaalt. Wijk je af, dan herberekent de computer de route naar het eindpunt.

Bij het rijden van een vooraf bepaalde route (bijv. via Strava of RideWithGPS), gebeurt dit omleiden niet wanneer je afwijkt van de route. Je ziet dan nog wel de route in beeld, maar je wordt er terug naartoe geleid. Dat zal je in dat geval dus zelf moeten uitvogelen.

Routes maken en gebruiken via Bryton app

De Bryton Active app is een belangrijke ondersteuning van de fietscomputer. Je kan hier ook zelf een route (of trip zoals ze het noemen) mee maken. Dat doe je door waypoints op de kaart aan te geven met je vinger. De tussenliggende route wordt dan automatisch door de app gemaakt. Er is geen undo-functie, maar je kan wel waypoints per stuk verwijderen. Het werkt eenvoudig en duidelijk, zij het dat de mogelijkheden beperkt zijn in vergelijking met andere routebouw-apps. Dat gezegd hebbende, bij de eerder genoemde concurrenten Wahoo en Garmin kan dit niet en daarmee onderscheidt Bryton zich dus positief.

Een route (trip) maken in de Bryton Active app. Links: plaatsen van waypoints. Midden: Lijst met waypoints. Rechts: Routeinstructies

Is de route klaar, dan kan je hem direct vanuit de app naar de fietscomputer sturen zodat je niet apart hoeft te synchroniseren. Dit gaat snel, de route staat er vrijwel meteen op.

Het gebruik van routes via de app is – helaas – nog steeds hetzelfde als we eerder bij de Rider 860 zagen. De integratie met apps van derden werkt goed, maar de app mag hier wel wat slimmer mee omgaan. Alle routes komen in een lange lijst te staan waarbij je alleen kan filteren op bron (dus Komoot, Strava e.d.). Je kan niet sorteren en de gekozen standaardsortering is onduidelijk waardoor je zojuist gemaakte route soms moeilijk te vinden is in een lijst waar al meerdere routes in staan.

Routes van derden in Bryton Active app. Links: lijst routes per bron. Midden: geselecteerde route met informatie en POI’s. Rechts: POI lijst

Bryton heeft wel een mogelijkheid toegevoegd om POI’s, Points Of Interest, handmatig aan je route toe te voegen. Zo kan je op je route aangeven waar je gaat/kan eten, waar de ontmoetingsplek is of bijvoorbeeld een checkpoint. Er zijn een paar icoontjes waar je uit kan kiezen en je kan er zelf ook nog een naam aan geven. Dat kan nog best handig zijn voor onderweg.

App is waardevolle aanvulling

De Bryton Active app bestond al, maar in combinatie met de Rider 750 is het echt een waardevolle aanvulling geworden. In sommige gevallen, zoals bij het intypen van een bestemming, zelfs onmisbaar. Wat ik vooral goed vind is dat je alle schermen op de computer kan instellen op de app op je telefoon. Dat werkt vele malen makkelijker en sneller dan op de computer.

Het is ook de plek waar je na afloop je rit bekijkt. Heb je auto-sync aanstaan, dan wordt na het stoppen van de rit en bij het openen van de app de rit gesynchroniseerd met de gekozen diensten. Ook handig is dat je in de app sensors kan toevoegen en verwijderen.

Indoor trainingen op smart-trainer

De Rider 750 kan dankzij de ondersteuning van ANT+ FE-C gestructureerde trainingen uitvoeren op je indoortrainer (mits het een smart/slimme trainer is). De Rider 750 kan dan aan de trainer de weerstand doorgeven en op het scherm van de fietscomputer kan je dan de training volgen. Dit werkt overigens in mijn geval feilloos in combinatie met Wahoo Kickr. Hij ziet de Kickr bij de sensors, je maakt verbinding en kan beginnen.

Die gestructureerde trainingen kan je zelf maken. Dat kan via de Bryton Active app op je telefoon of via de gelijknamige website. De trainingen kan je samenstellen uit blokken die wat betreft duur gebaseerd zijn op tijd of afstand en wat betreft intensiteit op o.a. FTP, LTHR (Lactate Threshold Heart Rate) of snelheid. Ook kan je dergelijke trainingen van bijvoorbeeld TrainingPeaks gebruiken op de Bryton. Hier kan je ook de drie fietsprofielen instellen. Je stelt hier niet specifiek je fiets in, maar de datavelden die je wilt gebruiken zodat je bij elke verschillende fiets of discipline je voorkeursschermen en -velden hebt.

Conclusie

Al met al loopt de Rider 750 over van de functies. Het schiet hier en daar wel wat te kort t.o.v. de concurrentie als het gaat om het gebruik en de interface. Het had wat soepeler mogen werken, om het zo te zeggen, maar het werkt allemaal wel! Zeker als je kijkt naar wat je voor de Rider 750 betaald, t.o.v. van die eerder genoemde concurrenten, is dit de computer voor de prijsbewuste fietser die in de markt is voor een fietscomputer met uitgebreide navigatie.

bryton rider 750 snelheid
De snelheidssensor doe je om een van de naven van je wielen
De Rider 750 laat alle notificaties zien die je ook op je telefoon krijgt. Dat kan handig zijn, maar het leidt af en blokkeert dan ook je zicht op de kaart.