Wat heb ik eigenlijk een leuke baan, denk ik wanneer ik de Cannondale uitpak die zojuist op kantoor is afgeleverd. Voluit heet de fiets Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD Disc Ultegra Di2. Een hele mond vol maar je krijgt er ook heel veel racefiets voor. Niet het topmodel van de SuperSix lijn, maar hij zit er ook niet ver vanaf. Laten we eens beginnen met de specificaties.
Specificaties
Frame: SuperSix BallisTec Hi-MOD carbon SAVE
Voorvork: BallisTec Hi-Mod Carbon SAVE
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2
Voorderailleur: Shimano Ultegra Di2
Shifters: Shimano Ultegra Di2 Hydro Disc
Remmen: Shimano Ultegra Di2 Hydro Disc
Crankstel: Cannondale HollowGram Si – BB30A – 52/36
Ketting: Shimano HG701 – 11-speed
Cassette: Shimano 105 11-30 – 11-speed
Wielen: HollowGram 45 SL KNOT
Banden: Vittoria Corsa 700x25c
Stuurpen: HollowGram KNOT aluminium
Stuur: HollowGram SystemBar SAVE carbon
Zadelpen: HollowGram 27 SL KNØT carbon
Zadel: Prologo Dimension NDR
Gemeten gewicht: 7,85 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 7.499,-
Verkrijgbaar in de maten 48, 51, 54, 56, 58, 60 en 62 cm (getest in 56 cm)
Aero, snel en comfort
Het compleet nieuwe frame vergeleken met het vorige model SuperSix is veel meer aero geworden en daarmee sneller. De luchtweerstand is 21 % lager. Aero zie je ook goed terug in de HollowGram cockpit. Het stuur en de stuurpen sluiten heel strak op elkaar aan, en de kabels gaan er netjes binnendoor. Toch kan je nog makkelijk overal bij voor eventueel onderhoud. De fiets wordt geleverd met 25 mm banden, maar er is ruimte voor maximaal 30 mm voor de liefhebber. Door de vormen van de buizen is het frame meer aero en stijver geworden maar er is ook gelet op comfort. Dat doet Cannondale door te werken met SAVE zoals ze dat zo mooi noemen. De carbon lagen zijn zo gevormd dat er iets ontstaat dat ze micro suspension noemen. Klinkt mooi maar fietst dat ook een beetje?
Hoge verwachtingen
De verwachtingen van de fiets waren redelijk hoog, ook gezien de nieuwe SuperSix in allerlei testen erg goed uit de bus kwam. Maar we zijn het niet altijd eens met andere testresultaten, dus ik was benieuwd naar het rijgedrag van deze fiets.
Tijdens de ritten valt op dat het een erg complete racefiets is. Hij is stijf. Heel erg zelfs, want je kan staan op de pedalen met alle kracht die je hebt zonder dat je ook maar iets het gevoel hebt dat er beweging in het frame te krijgen is. Al die energie wordt vertaald naar snelheid. Dan denk je misschien dat de fiets ook wel erg hard moet zijn? Maar daar heeft Cannondale het ook erg goed voor elkaar met deze SuperSix. Zowel voor als achter worden de harde eigenschappen eruit gefilterd. Dat micro suspension (SAVE) werkt blijkbaar. Het gaat te ver om het een endurance racefiets te noemen. Maar als je deze Cannondale in het vakje van stijve wedstrijdfietsen zet, want daar hoort hij, dan zit hij zeker aan de comfortabele kant. Klinkerstroken fietsen erg soepel en, zoals Cycril al in zijn eerste indruk van het topmodel SuperSix melde, houdt de fiets erg makkelijk zijn snelheid.
De fiets is niet het allerlichtst met 7,85 kg en toch merk je daar niet veel van tijdens het fietsen. Je gaat gewoon hard met deze racer waarbij alles verfijnt is. De figuurlijke scherpe randjes zijn afgevlakt. Daardoor is deze fiets toch wel een allemansvriend. Je kan er hard mee koersen, je kan er rustig keuvelend een rondje mee toeren, ja hij kan eigenlijk op elk terrein uit de voeten. Al vind ik dat hij het meest tot z’n recht komt wanneer je er lekker op snelheid bent. Zelfs dan voelt hij erg stabiel. Het elektronisch schakelen is erg fijn bij Shimano. Ook dus bij de Ultegra versie op deze fiets. De junctionbox waar je het systeem oplaadt en onder andere ziet hoeveel je accu nog opgeladen is, is netjes in de onderbuis weggewerkt.
Waar ik nog het meest van onder de indruk ben, is hoe goed alle onderdelen op elkaar aansluiten. Ze hebben bij Cannondale met deze versie echt een racefiets neergezet waarbij alles lijkt te kloppen. De stijfheid van het frame in combinatie met het comfort, dat ook deels door de zadelpen en de cockpit worden geregeld. De wielen zijn precies hoog genoeg om niet in te hoeven leveren op comfort, wat je met hogere wielen vaak wel hebt. Als ik dan een dingetje mag noemen om te zeiken, dan had er wel iets van het gewicht af gemogen. Vooral wanneer je echt veel aan het klimmen bent. Cannondale heeft aangegeven dat de 2021 versie van deze fiets ietsje lichter wordt en 7,56 kg moet gaan wegen. De crank heeft een ingebouwde powermeter van Power2Max maar die is nog niet geactiveerd. Cannondale werkt namelijk zo dat je deze later desgewenst softwarematig kan activeren. De kosten hiervoor zijn eenmalig € 490,-. Dit voelt misschien een beetje raar, maar we zien dit steeds meer, kijk bijvoorbeeld maar naar Tesla waar je softwarematig ingebouwde functies kan unlocken.
Nog even over de kleur
De kleur van deze SuperSix vind ik stiekem de mooiste kleur. Redelijk zwart (wat veel mensen toch altijd weer kiezen), maar de grijze banen maken de fiets net even spannender dan bijvoorbeeld het vrijwel geheel zwarte topmodel. Het frame ziet er strak uit, ook door de mooi weggewerkte kabels. En door de 45 mm hoge carbon wielen in combinatie met de skinwall banden, ziet de racefiets er helemaal af uit.
Oh en voor heel veel fietsers maakt het misschien niet uit, maar ik vind het geluid van de wielen altijd een groot pluspunt. En het geluid van deze wielen in combinatie met de Vittoria Corsa banden is super. Over een glad wegdek geeft het profiel een soort extra resonantie af aan de wielen die daardoor een erg gaaf geluid voortbrengen. Het mooiste is wanneer je met zo’n 35 km/u uit een bocht de fiets weer op snelheid brengt. Erg fijn. Maar goed, ik dwaal even af.
Weinig te wensen over
Oké, € 7.499,- is een serieus bedrag voor een racefiets. Maar voor dit bedrag krijg je een racefiets waarbij alle onderdelen super bij elkaar passen en waar weinig tot niets te wensen overblijft. Natuurlijk, als je deze versie vergelijkt met het topmodel is er iets van water bij de wijn gedaan. Maar dat hebben ze juist bij die onderdelen gedaan waar je dit het minste merkt. Hij is daardoor met 7,85 kg op onze weegschaal iets zwaarder dan de Dura Ace Di2 versie, en ja, de Ice Tech remschijven van het topmodel zien er iets strakker uit dan die op deze fiets. Maar je bent ook € 3.000,- minder kwijt! Als ik heel eerlijk ben, en ik weet niet of ik Cannondale hier een plezier mee doe, dan zou ik nog steeds voor deze Ultegra Di2 versie gaan ook als wel € 10.499,- te besteden had. En dan heb ik nog geld over voor een Topstone gravelbike voor erbij. Want de prijs/kwaliteit verhouding van deze SuperSix is optimaal.
Conclusie
Deze Cannondale SuperSix zit in het hogere segment qua prijs, maar zeker qua fietsbeleving. Alles is heel goed op elkaar afgestemd. Zelfs zo goed dat ik denk dat ze hun topmodel, die een stuk duurder is, een beetje buitenspel zetten hiermee. Met de nieuwe SuperSix spreekt Cannondale een grote groep renners aan. Van wedstrijdrenner tot zondagochtend-toerrijder. En ik snap nu wel waarom hij in allerlei testen zo goed scoort. Kijk je rond in de € 7.500,- regionen of hoger, dan zou ik zeker een proefritje maken met deze SuperSix.
Meer info via Cannondale