Rijden met kleding van de profs, hoeft niet altijd te betekenen dat je ook met de sponsor uitingen van een team op pad moet. In dit geval test ik de Castelli Free Aero Race 4 broek en het Aero Race 6.0 shirt. De kleding waar de mannen van team Ineos mee rijden. En in mijn geval gaat het dan om de een volledig zwarte broek met het ‘Dark Infinity Blue’ shirt.

Castelli Aero Race 6.0 Jersey

Als er tegenwoordig een shirt wordt gemaakt dat zo aerodynamisch mogelijk moet zijn, dan kan je er vanuit gaan dat er lange, korte mouwen aan zitten. Daarmee bedoel ik: mouwen die tot aan je elleboog komen. En dat is ook bij deze 6.0 uitvoering van het Aero Race shirt het geval. De mouwen en de voorkant van het shirt zijn gemaakt van een lichtgewicht stof die ze Rev2 noemen. Een elastische stof, die goed aansluit en daarmee ook zorgt voor de strakke pasvorm. Volgens Castelli is het shirt het meest efficiënt bij snelheden tussen de 30 km/h en 45 km/h, als het op aerodynamica aankomt.

De achterkant van het shirt is gemaakt van mesh. De stof zorgt ervoor dat de warmte goed weg moet kunnen, doordat het lekker ventileert. Het shirtje dat ik test heeft een chique donkerblauwe kleur en mijn maatje M weegt 109 gram. De donkerblauwe kleur heeft een verloop en aan de onderkant is het zo donker dat het al bijna zwart is. Dit geeft niet alleen een gaaf effect, maar daardoor sluit het ook mooi aan op de zwarte broek. Björn fietste met dezelfde set maar in de kleur Sunrise voor het shirt en de Dark Infinity Blue broek.

Free Aero Race 4 bibshort

Ook bij de broek is aerodynamica belangrijk als je hem betitelt als een top koers broek. Het valt meteen op als je naar de stof kijkt, waarbij je heel goed de dimple structuur zit. Dit ‘golfbaleffect’ moet zorgen voor een betere luchtstroom. De broek is zwart, met witte letters en de rode logo’s die je kent van Castelli. De witte letters op de pijpen verraden dat het om de ’team edition’ gaat. De gewone Free Aero Race 4 broek, heeft deze letters niet, maar verder zijn ze identiek aan elkaar. Hij weegt 174 gram in maat M en de bretels en het rugpaneel zijn gemaakt van heel dunne mesh. Een belangrijk detail, waaruit blijkt dat het een echte broek is voor wedstrijdrenners, is het zakje voor de koersradio, dat op het rugpaneel zit. Naast de profs van team Ineos, zijn er ook ploegen die uitkomen op continentaal niveau die rijden met deze broek. Zo schreven we vorig jaar al over de technische aspecten van deze Castelli Free Aero Race 4 waaronder ook de vernieuwde Progetto X2 zeem.

Comfortabel strak

Als ik het shirt uit de verpakking haal, kijk ik eerst even of het inderdaad maatje M is. Het oogt heel klein maar bij het aantrekken valt meteen op hoe elastisch de stof is. Het rekt enorm en als ik de rits dicht heb gedaan zit het strak, maar comfortabel. Het sluit erg goed aan en knelt of irriteert nergens. En, het oog wil natuurlijk ook wat en dat zit met dit shirt wel goed. Als ik wat spullen in de zakken doe merk ik dat deze best diep zijn, en verder gaan dan de onderrand van het shirt. Je kan het op de foto ook goed zien en ik vind het slim gedaan. Je merkt hier niets van, maar je hebt er wel gemak van doordat je wat extra ruimte hebt.

Tijdens het rijden blijft het shirt lekker zitten en wat ik vooral erg fijn vind, is dat het niet wappert. De lange mouwen vind ik er tof uit zien, maar na de eerste rit met mooi weer zien mijn armen er iets minder mooi uit. De lijntjes door de zon van een ‘gewoon’ wielershirt vallen vaak wel onder de mouwen van een t-shirt of polo, maar deze lijntjes net boven mijn elleboog niet.

Ik kan goed merken dat de stof van het shirt vrij dun is. De warmte kan makkelijk weg en bij warmere temperaturen ademt het goed. Doordat dat het goed ademt, zie je al snel donkere vochtplekken op het, in mijn geval, donkerblauwe shirt. Het zweet wordt goed afgevoerd. Tijdens het fietsen is dat juist prima, maar als we een terrasje pakken zit ik er toch een beetje ongemakkelijk bij. Het ligt natuurlijk een beetje aan de inspanning die je levert en ik moet er ook bij zeggen dat je bij de andere kleur shirts je dit niet zo goed ziet. Het voordeel van de dunne stof is dat het wel vrij snel weer droog is.

Aerodynamische broek

Bij het aantrekken van de broek kost dat wel wat meer moeite dan het shirt. De broek is ook maat M en als ik ‘m eenmaal aan heb zit hij behoorlijk strak, voor mijn gevoel net even strakker dan normaal. Net als de mouwen van het shirt, zijn de pijpen ook wat langer en vallen tot iets boven de knieën. Ik weet nog niet zo goed of het nu lekker zit, of dat ik een maatje groter moet hebben. Hij knelt niet en het past allemaal precies, maar het is strakker dan ik gewend ben. Laten we maar snel gaan fietsen, want daar is hij natuurlijk voor bedoeld. De Progetto X2 zeem heeft een update gehad en voor mijn gevoel is deze een fractie dikker. De bovenlaag is wat zachter en heeft wat meer rek, zodat de broek meebeweegt met de fietsbeweging. Het werkt namelijk met twee lagen. De onderste laag blijft netjes op het zadel, terwijl de bovenste laag met je lichaam mee beweegt. Het duurt een paar kilometer, maar daarna zit ik lekker en heb ik het idee dat ik uren kan doorfietsen. Helaas hebben mijn benen dat idee dan weer niet.

Ook bij de volgende ritten met de broek ervaar ik hetzelfde. Even wat extra moeite met het aantrekken, de eerste kilometers even wennen en daarna kan ik probleemloos uren in het zadel zitten. Het is dus blijkbaar wel mijn maat voor deze broek. De broek en zeem zitten erg comfortabel. Als ik thuis kom en de broek uit trek valt het me heel erg mee hoeveel ‘afdrukken’ er in mijn benen staan. Je kan zien waar de grippers van de pijpen hebben gezeten maar niet overdreven. Juist met deze strakke broek had ik verwacht dat er veel afdrukken zouden achterblijven, maar niet dus. De techniek van de platgestikte naden en de flexibele stof werken dus goed. Dit zorgt ervoor dat de broek dan ook strak aansluit zodat de aerodynamische eigenschappen goed worden benut. De langere pijpen zorgen overigens wel voor een extra ‘streepje’ die ook bij m’n armen al zichtbaar waren.

Specificaties

Castelli Aero Race 6.0 jersey
Getest in maat: M (verkrijgbaar in maat XS tot XXXL)
Kleur: Getest in de kleur Dark Infinity Blue (ook verkrijgbaar in Silver Grey en Sunrise)
Gemeten gewicht: 109 gram
Prijs: € 120,-

Castelli Free Aero Race 4 bibshort (Team edition)
Getest in maat: M (verkrijgbaar in maat S tot XXXL)
Kleur: Black (ook verkrijgbaar in Steel Blue)
Gemeten gewicht: 174 gram
Prijs: € 170,-

Conclusie

Deze set zit met een gezamenlijke prijs van € 290,- in het hogere segment van Castelli, maar daar is de kwaliteit ook naar. De broek had voor het aantrekken net ietsjes minder strak gemogen van mij, maar als het gaat om aerodynamica moet het perfect aansluiten. En dat doet deze broek ook. En uiteindelijk gaat het om het fietsen. De technieken en stoffen die gebruikt zijn zorgen echt voor een comfortabele en fijne broek. Dat geldt ook voor het shirt. Het zit comfortabel en sluit erg goed aan waardoor het niet kan wapperen. De dunne stof laat de wind er lekker door en daardoor is het ook bij warmere temperaturen een fijn shirt. De donkerblauwe kleur is daarbij dan niet de meest gelukkige combinatie, want door de goede vochtafvoer worden vochtplekken sneller zichtbaar. Iets waar ik wel rekening mee houdt, als ik weet dat er een terrasje wordt gepikt onderweg. De looks vind ik persoonlijk erg mooi en ik krijg er ook veel positieve reacties op. Dit is een setje dat op dit moment zeker bij mijn persoonlijke favorieten hoort, zowel qua looks als functionaliteit.

Meer info via Castelli Benelux