Het hing al heel lang in de lucht dat er een Di2 uitvoering van de Shimano 105 groep onderweg was. En eind juni was de lancering dan ook een feit. Zoals je ondertussen van Shimano gewend bent, worden de nieuwste ontwikkelingen gelanceerd bij de Dura Ace groep en wordt dit langzaamaan doorgevoerd naar de onderliggende Ultegra en 105 groepsets. Voor de 105 groep is het nu voor het eerst dat er een uitvoering is met elektronisch schakelen. En daarmee komt Di2 beschikbaar voor een veel grotere doelgroep. We hebben de 105 Di2 groepset getest en onze ervaringen hier opgeschreven.

12-speed en Semi-draadloos

Alle eigenschappen en details van de Shimano 105 Di2 groepset hebben we afgelopen zomer al met je kunnen delen. En nu dan ook onze eerste ervaring nadat we er de nodige kilometers mee hebben gemaakt. De 105 Di2 groep heeft dus 12 versnellingen en is semi-draadloos, zoals we dat al gewend zijn van de Dura Ace en Ultegra Di2 groepsets. Semi-draadloos houdt in dat de shifters draadloos communiceren met de Junction box, die is verwerkt in de achter derailleur. Beide derailleurs zijn nog wel met een kabel aangesloten op de accu, die in de zadelbuis van je fiets zit.

De kleur van de 105 groep is een combinatie van glanzend en mat zwart. De shifters en remhendels zijn glanzend zwart, daar waar de crank een matte geborstelde zwarte look heeft. De vormgeving van de 105 groep is gelijk aan de bovenliggende Ultegra en Dura Ace groepsets. Het enige verschil daarbij is de voorderailleur, want deze is qua grootte vergelijkbaar met die van de vorige generatie Di2 groepsets. De achterderailleur oogt ook anders. Niet groter, maar toch wat minder subtiel dan ik ken van de jongste generatie Dura Ace. Dit komt ook doordat de derailleurkooi van de 105 Di2 achterderailleur langer is, zodat je cassettes kan rijden met een tandwiel tot maximaal 36 tanden. Daarmee kan je nog een iets lichtere cassette rijden, dan met bijvoorbeeld de Dura Ace Di2 derailleur, die tot maximaal 34 tanden gaat. In combinatie met de 50/34 of 52/36 crankset van de 105 groep, heb je een heel groot bereik. Daarbij kan je met beide cranksets een cassette kiezen met een 1 op 1 verhouding, waardoor je niets hoeft te wisselen of aan te passen als je de Alpen, Pyreneeën of Dolomieten in gaat.

Nog meer verschillen

De langere kooi is anders dan bij de grotere broers en dat geldt ook voor de optie tot een powermeter in de crank. Daar waar bij de Ultegra en Dura Ace groepset de mogelijkheid bestaat tot een upgrade met powermeter, is dit bij de 105 groep niet het geval. Dit zou nog wel een hele mooie uitbreiding zijn, zeker gezien de concurrentie die op dit prijsniveau wel een optie met powermeter biedt.

De shifters zijn optisch hetzelfde, en als je kijkt naar de glanzend zwarte kleur lijken ze heel veel op de Dura Ace uitvoering. Door deze kleur vind ik ze persoonlijk ook mooier dan de grijze Ultegra shifters, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Technisch is er wel een verschil, want de 105 shifters hebben niet de extra knopjes in de hoods waarmee je bijvoorbeeld je navigatie kan bedienen. Dat geldt ook voor de optie om sprintshifters aan te sluiten, want daarvoor moet je bij de Ultegra en Dura Ace groepen zijn. Nu vind ik laatstgenoemde persoonlijk geen groot gemis, want ik heb hier ook bij andere groepsets nog nooit gebruik van gemaakt. De knopjes op de hoods mis ik dan wel, want die heb ik zelf bij mijn Dura Ace gekoppeld om mijn achterderailleur mee te bedienen.

Eerste indruk Shimano 105 Di2

Voordat je met de nieuwe 105 Di2 groep op pad kan moet je de batterij even wakker maken. Een slim trucje dat Shimano bij de hele nieuwe generatie Di2 heeft toegepast, om de batterijduur te verlengen. Als de accu niet in gebruik is gaat hij in een stand-by stand en voordat je op pad gaat moet je eventjes één van de Di2 knopjes indrukken om deze te activeren. Je ziet en hoort dat je de batterij hebt geactiveerd door een kort zoem-geluidje dat de derailleur maakt en je ziet deze een korte beweging maken.

Als ik de oprit afrijdt merk ik in eerste instantie niet of ik nou met 105 of Dura Ace rijd. De grip en feeling van de shifters is identiek aan de Dura Ace Di2 groepset die ik op mijn fiets heb zitten. Het voelt dus lekker vertrouwd en zo werkt het ook. Het hoogteverschil tussen de Di2 knoppen bij de shifter is ook hier goed voelbaar, zodat de kans dat je de verkeerde knop indrukt een stuk kleiner is. Als je de knop van het schakelen vasthoudt, schakelt hij achter elkaar door. Hier kan je overigens je eigen draai aangeven met de E-Tube app. Zo kan je het naar eigen wens finetunen. De besturing en feeling is gelijk aan zijn grotere broers, maar er zijn natuurlijk ook wel merkbare verschillen. En dat zit vooral in de snelheid van het schakelen, waar de 105 groep iets meer tijd voor nodig heeft. Het gaat niet zo snel als de Dura Ace groep, maar nog steeds snel genoeg om ongestoord te schakelen en rijden.

Ook remmen gaat vertrouwd

Het remmen voelt vertrouwd zoals je ook van Shimano kan verwachten. Op deze fiets zitten 160 mm remschijven die in combinatie met de 105 remmen goed zijn te doseren en heb je aan één vinger genoeg om tot stilstand te komen. Als je wil kan je ook met één vinger een noodstop maken of zelfs beide wielen blokkeren. Net als bij zijn grotere broers is er bij de remklauw 10% meer ruimte gecreëerd, om te voorkomen dat je constant aanlopende of krakende remmen hebt doordat er vuil tussen zit. Maar daarnaast hebben ze ook de ‘slag’ van de remhendel korter gemaakt, waardoor je snel en krachtig kan remmen.

Vergelijk prijs en gewicht met de grote broers

De Shimano 105 Di2 groep heeft als catalogus benaming de R7100 serie meegekregen. De bediening is vergelijkbaar met grote broers maar dan voor een scherpere prijs. De adviesprijs is € 1729,- en als je dit vergelijkt met de Ultegra R8170 Di2 disc groepset scheelt dat bijna € 700,-. Ten opzichte van de Dura Ace groep zit hier zo’n € 2200,- verschil tussen. Natuurlijk zit dat verschil ergens in. Zoals ik eerder al schreef zijn er een aantal opties weggelaten, zoals de knopjes op de hoods en de optie tot het monteren van sprint-shifters. Het gewicht van de 105 Di2 groep is 2995 gram, daar waar dit bij de Ultegra Di2 groepset 2716 gram is en bij de Dura Ace Di2 is dit 2439 gram. Dit gewicht zit onder meer in de grotere voorderailleur en de langere derailleurkooi, waarvoor er logischerwijs ook meer materiaal nodig is.

Conclusie

De Shimano 105 Di2 groep is een hele fijne uitbreiding van het elektronisch schakelen van Shimano. Sterker nog, ik vraag me af of dit nu het einde betekent van de mechanische high end groepsets? De 105 Di2 groep heeft dezelfde bediening als zijn grote broers en het verschil zit naast de looks vooral in het gewicht en de prijs. De groep heeft de betrouwbaarheid zoals je dat van Shimano mag verwachten. Hij werkte keer op keer zonder problemen. Het remmen gaat vertrouwd en is goed te doseren. De snelheid van het schakelen is goed, al gaat dit bij zijn grotere broers sneller. Een merkbaar verschil maar zeker geen dealbreaker behalve als je op het hoogste niveau koerst. En daarbij vind ik de zwarte kleurstelling van deze groepset stiekem een stuk mooier dan zijn duurdere broer Ultegra. En het oog wil natuurlijk ook wat.

Het schakelen gaat simpel, direct en werkt top. Zeker met de optie voor een grotere cassette en 1 op 1 verhouding een ideale verhouding om door heel Europa op pad te kunnen. Qua gewicht is de groepset wat zwaarder en als je graag bediening via sprint-shifters of de knopjes of de hoods wil zal je het een stapje hoger moeten zoeken. Maar voor de serieuze amateur wielrenner, toerfietser of liefhebber is dit een ideale groepset als je graag elektronisch wil schakelen.

Via Shimano

Tags: