‘Hé je rijdt op die fiets met dat gat, dat ziet er gaaf uit!’ Dat was één van de eerste reacties die ik kreeg in de afgelopen periode. Nu valt over smaak te twisten, maar de strakke looks en de mooie donkerrode kleur maken dit wat mij betreft inderdaad een heel gave fiets. Ik reed met de Trek Madone SL 7, het broertje van de vorig jaar gelanceerde zevende generatie van de Trek Madone SLR. Vandaag wordt deze SL uitvoering van de aerodynamische Madone gelanceerd waarmee Trek het assortiment van hun snelste fiets nog een stukje uitbreidt en beschikbaar maakt voor een breder publiek.
Het verschil tussen SL en SLR?
Zoals je gewend bent van Trek hebben vallen de topmodellen in de SLR serie, en is de SL serie een stapje daaronder. Op het oog zie je geen verschil tussen het frame van deze SL ten opzichte van de SLR, want de vorm is identiek. Het verschil zit ‘m in het gebruikte carbon en bij de SL is dat het OCLV 500 carbon. Om met dit type carbon een sterk frame te maken is er meer materiaal nodig waardoor het qua gewicht wat zwaarder en het frame iets minder stijf is. En daar zit het verschil met het sterkere OCLV 800 carbon van de SLR uitvoering, waarbij er minder materiaal nodig is voor een frame met meer stijfheid. Kort gezegd zijn de vorm en looks hetzelfde maar is het SL frame met OCLV 500 carbon wat zwaarder en minder stijf.
De Trek Madone SL heeft het nieuwe carbon Bontrager RSL Aero stuur. In combinatie met de aluminium Trek RCS Pro Blendr stuurpen kunnen de kabels heel mooi weggewerkt worden. Dit geeft het een mooie cleane en aerodynamische look. Zo hoort dat natuurlijk ook bij zo’n aero racebak als de Madone. De combinatie van het stuur en de stuurpen is ook een verschil ten opzichte van de Madone SLR, waar er met een one-piece cockpit wordt gewerkt. Het voordeel van dit RSL Aero stuur met een losse stuurpen, is dat er bij onderhoud of een aanpassingen van stuurpen niet alle kabels opnieuw moeten worden gemonteerd. Het verschil tussen de SL en SLR uitvoering bij de fietsen die hetzelfde zijn afgemonteerd zit in het gewicht, stijfheid, het stuur en de prijs. Het gewicht van deze Madone SL 7 is 8,2 kg in maat 54 op onze weegschaal.
Trek Madone SL 7
De Trek Madone SL 7 waar ik mee fiets, is afgemonteerd met de Shimano Ultegra Di2 12-speed groep en Bontrager Aeolus Pro51 full carbon wielen. Deze wielen hebben DT Swiss 350 naven en de velg is 51 mm hoog. De buitenbreedte is 31 mm en de binnenbreedte van de velg meet 23 mm. Lekker breed, waardoor de 25 mm Bontrager R3 banden op de velg bijna 28 mm breed zijn. De aerodynamische vormen van het frame zijn hetzelfde als bij de Trek Madone SLR die in 2022 is gelanceerd. Het herkenbare gat in de zadelbuis is om de airflow van de fiets te verbeteren. Ze noemen dit de IsoFlow technologie en deze zorgt ervoor dat de luchtweerstand op het frame wordt verlaagd en de wind er door kan stromen.
Dat het een echt aero frame is, zie je ook goed terug in de vorm van de buizen. Deze zijn groot, en gebaseerd op de vorm van de aerodynamische kammtail. De voorkant is bol en de achterkant is afgeplat, waardoor de wind er mooi omheen stroomt. Bij het balhoofd en het bottom bracket zijn de buizen erg fors, wat ten goede komt aan de stijfheid van het frame. Het balhoofd gaat in een mooie stroomlijn over in de bovenbuis en je ziet aan de lijnen in het frame dat hij echt aerodynamisch is vormgegeven. Voor dit frame maakt Trek gebruik van een zogeheten Seatmast.
Een aerodynamisch vormgegeven zadelpen, waarbij een groot deel ervan geïntegreerd is met het frame. Om de fiets op de juiste maat te zetten zijn er twee Seatmast’s verkrijgbaar, en het is wel belangrijk om vooral goed te kijken naar de juiste maat in combinatie met jouw zadelhoogte. Ik rijdt met een lange Seatmast van 20 cm om tot de goede zadelhoogte te komen, in plaats van de 15 cm Seatmast die er bij ons bij zat.
Nieuw Bontrager RSL stuur
Het stuur op deze Madone SL is zoals gezegd het nieuwe Bontrager RSL stuur. Daarbij hebben ze gekeken naar de aerodynamische cockpit van de Madone RSL fietsen. Het heeft een vergelijkbare aerodynamische platte vorm, waarbij hij aan de bovenkant bij de shifters 3 smaller is dan de 42 cm die hij onder in de beugel is. De flare van het stuur is 6 graden, en volgens Trek heb je hierdoor een meer ergonomische houding als je in de beugel zit. Als je met de handen op de shifters rijdt, wordt het frontale oppervlak van jou als renner ook smaller door het smallere stuur. Dit zorgt ervoor dat je minder wind vangt en dus ook meer aero bent.
Het stuur heeft een kortere reach, terwijl hij onderin de beugel wel de lengte heeft zoals je gewend bent. Dit heeft als voordeel dat je niet met je polsen tegen het stuur moet komen als je sprint met de handen onderin de beugels. Net als het frame is ook dit stuur gemaakt van het OCLV carbon, en zijn alle kabels mooi weggewerkt. Het stuur is er in vier verschillende breedtes, waarbij er op deze fiets in maat 54 het 39/42 stuur zit. De smalste versie is 35 cm, waarbij het stuur in de beugel dan 38 cm is. De meest brede uitvoering is 41 cm bovenop.
Racen maar!
Als je op de Madone stapt, dan wil je hard fietsen! Je merkt aan alles dat de fiets gemaakt is om te racen op vlakke wegen. Bij een pure racebak voor de vlakke wegen is het gewicht minder belangrijk dan wanneer je de bergen in gaat, want je voelt dat het forse frame zorgt voor wat extra grammen. De fiets voelt heel compact als je erop gaat zitten, zonder dat het nerveus is. Het frame voelt lekker stijf en doet precies wat ik wil. Bij het aanzetten, als ik van de oprit afrijd, krijg ik meteen het gevoel dat elke trap raak is. Het forse bottom bracket geeft de kracht direct door, en de gang zit er al snel lekker in.
Deze fiets is afgemonteerd met de 12 speed Ultegra Di2 groep van Shimano en dat is echt een heel fijne groepset. We hebben ook bij eerdere reviews al aangegeven dat dit een van de meest populaire groepsets is voor de racefiets vanwege zijn prijs-kwaliteits verhouding. Hij is beter betaalbaar ten opzichte van Dura Ace Di2, terwijl hij qua kwaliteit daar toch echt bij in de buurt zit.
Het compacte stuur ligt lekker in de hand en ondanks dat het op de shifters 3 cm smaller is, voelt het vertrouwd en stuurt het direct. Daar ben ik in eerste instantie een beetje door verbaasd want ik had me er op ingesteld dat zo’n smal stuur wat meer nervositeit in de fiets zou brengen, maar niets is minder waar. De fiets reageert direct en heel stabiel. De 51 mm hoge Bontrager Aeolus wielen hebben daar ook een flink aandeel in. De velgen hebben dezelfde aerodynamische eigenschappen als de RSL wielen. Ze voelen stabiel en ik heb geen last gehad van zijwind en als ik even met twee handen het stuur loslaat gaat dit ook probleemloos.
De wielen zijn gebouwd rond DT Swiss 350 naven, en dat is net als de Ultegra groepset gezien de prijs-kwaliteit verhouding een set betrouwbare naven. In dit geval met ratchets met 18 aangrijpingspunten die zorgen voor een snelle overbrenging van je kracht op de pedalen. Door de 23 mm binnenbreedte van de velg, vallen de 25 mm banden als 28 mm en dat maakt de fiets comfortabeler dan ik had verwacht van een stijve aeroracer. Tuurlijk voel je dat het een stijve fiets is en zijn er fietsen die beter geschikt zijn voor kasseien en klinkers, maar door de brede banden heb je toch het nodige comfort.
Klimmen kan prima, afdalen is feest
In de testperiode van deze fiets was ik in Italië en dat is een mooi moment om de Madone SL daar eens aan de tand te voelen. Op papier is zo’n fiets als deze niet ideaal om mee de bergen in te gaan, vanwege het feit dat de fiets wat zwaarder is. Anderszijds zijn wij geen profs, en hebben we niet voor elk parcours een aparte fiets klaarstaan. En dat je met deze Madone ook prima kan klimmen heeft hij wel bewezen tijdens m’n uitdaging om de Stelvio van drie kanten op een dag te beklimmen. Ook op lagere snelheden tijdens het klimmen merk je de stijfheid met als resultaat dat je echt vooruit komt. Tijdens het klimmen zit ik vaak met de handen bovenop het stuur, en dat is met dit compacte RSL stuur ook erg fijn. Ondanks dat er op die plek geen stuurlint is gewikkeld, wordt het niet glad en kan ik het comfortabel vastpakken. Het platte stuur met ronde randen kan ik goed vastpakken en ik kan mijn handen er helemaal omheen vouwen waardoor ik gecontroleerd kan blijven klimmen.
Maar waar deze fiets dan in de bergen echt goed tot z’n recht komt, is in de afdaling. Dat is echt een genot doordat hij ontzettend strak stuurt. Nu zijn de wegen rondom de Stelvio voorzien van strak asfalt en zonder dat je het doorhebt zit je al op snelheden boven de 80/90 km/h. De remmen van de Ultegra Di2 groep zijn goed te doseren en dat geeft natuurlijk bij zulke snelheden ook vertrouwen. Door het strakke frame en de stijve wielen kan je de bochten goed aansnijden en blijft de fiets heel stabiel bij hoge snelheden. Ik merk wel bij het aansturen van de bochten, dat ik met de binnenkant van m’n knie tegen de seatstays van het frame kom. Door de IsoFlow opening is de overgang van de bovenbuis naar de seatstays wat breder, waardoor ik tegen het frame kom als ik m’n been wil strekken.
Verschillende Madone SL modellen
De Trek Madone SL komt er in twee verschillende uitvoeringen. De SL6 en de door ons geteste SL7 die beiden behoren tot de zevende generatie van de Madone. De Madone SL6 wordt afgemonteerd met de Shimano 105 Di2 groep, het Bontrager RSL stuur en Bontrager Aeolus Elite 50 wielen en gaat € 5999,- kosten. De Trek Madone SL7 heeft een prijskaartje van € 7999,-. Daarvoor is de fiets naast het RSL stuur verder opgebouwd met de Shimano Ultegra Di2 groep en een set Bontrager Aeolus Pro 51 wielen. De Madone SL zal er niet zijn met SRAM of Dura Ace, maar als je dit wil kan je er voor kiezen om een los frameset te halen en zelf op te bouwen. De prijs van een los frame is € 3999,-.
Specificaties
Trek madone SL7
Frame: OCLV 500 Carbon met IsoFlow maat 54
Kleur: Dark carmine red
Stuur: Bontrager RSL Aero
Wielen: Bontrager Aeolus Pro 51 (Tubeless ready)
Banden: Bontrager R3 Hard-case lite
Gewicht: 8,2 Kg (zelf gewogen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 disc 12-speed
Prijs: € 7999,-
Conclusie
De Trek Madone SL 7 is een perfecte fiets voor een heel brede doelgroep die graag lekker hard wil rijden. Een stijf frame, dat in combinatie met de 51 mm hoge wielen heel direct stuurt en stabiel blijft bij hoge snelheden. De brede seatstays zitten mij persoonlijk in de weg bij het aansturen van de bochten en qua gewicht zal je wat water bij de wijn moeten doen. Met de brede velgen en banden heb je voor € 7999,- een verrassend comfortabele aero-racer die gemaakt is om hard te rijden. Het nieuwe RSL stuur is aerodynamisch, smal en stuurt gecontroleerd en direct. Met de Shimano Ultegra Di2 12-speed groepset heb je een kwalitatief hoogwaardige groepset die wat dat betreft prima past in het straatje van deze Madone SL7.
Via Trek