
Als ik het pakket open, haal ik naar mijn idee een setje met twee identieke banden uit de doos. Maar er staat heel duidelijk op de verpakking dat de ene een voorband is en de ander een achterband. Als ik de banden dan uit de verpakking haal staat het ook op de band zelf: ‘Front’ en ‘rear’. Het gaat dan ook om de meest aerodynamische set banden van Schwalbe, die volgens het merk zelf ook sneller is dan de specifieke banden voor de tijdrit. Als we het dan toch over marginal gains hebben, is dit wellicht een van de laatste ontwikkelingen in de wereld van het rubber om je wielen. We schreven in 2023 al over de ontwikkeling van deze Schwalbe Pro One Aero die vanaf dit jaar wordt gemaakt met het nieuwe en snellere Addix Race compound.

Schwalbe Pro One Aero Front en Rear banden
Op het oog zijn ze dus hetzelfde, behalve dat de termen front en rear op de banden te lezen zijn. Als ik dan kijk naar de specificaties zijn deze ook bijna gelijk. De banden zijn volgens de specs 28 mm breed, gemaakt van Addix Race compound, Tubeless en hookless ready en hebben een maximale bandendruk van 6,5 bar. Het enige verschil op papier is het gewicht. De voorband heeft een gewicht van 235 gram, waar dat bij de achterband 270 gram is. Dit komt omdat het rubber op het loopvlak van de achterband dikker is, waardoor er ook wat meer lekbescherming is. In de praktijk is de voorband ‘smal en hoog’ en de achterbrand ‘breed en laag’. De compound van deze banden is gemaakt met recovered Carbon Black in combinatie met Fair Trade rubber uit Indonesië. Het recovered Carbon Black komt uit het eigen recycle proces van Schwalbe.

Zoals ik de laatste jaren altijd ervaar bij Schwalbe, gaan ook deze banden soepel om de velgen. Ik heb geen bandenlichters of ander gereedschap nodig. Zeker bij dure carbonvelgen vind ik dat altijd een prettige bijkomstigheid. Ondanks dat de velgen het wel kunnen hebben ben ik bang dat ik ze beschadig.
Ik monteer de banden op de Hunt Aerodynamicist wielen met een binnenbreedte van 22mm. Ook na het monteren is er op het oog geen verschil zichtbaar, totdat ik de schuifmaat erbij pak. De voorband meet 28mm breed daar waar de achterband 29mm breed is. Het verschil in de hoogte van de band is iets groter, want de voorband meet 29mm terwijl dat bij de achterband 26mm is. Kortom, een smalle en hogere voorband ten opzichte van een lage maar bredere achterband. Volgens windtunnel tests van Schwalbe zal deze band daarmee 20% minder luchtweerstand hebben dan de Pro One TT banden.

Lichtgewicht en snel
Met 4,5 bar in de voorband en 5 bar in de achterband zijn de eerste meters die ik met deze banden maak de afdaling van de Bemelerberg. Nu gaat een afdaling natuurlijk altijd lekker makkelijk, maar het valt me meteen op dat de banden lekker licht rollen. Qua gevoel lijkt dat alsof je rijdt met een lichtere wielset, waardoor je fiets makkelijker gang maakt. De banden voelen daardoor lekker snel. Niet alleen in de afdaling, maar ook op het vlakke merk je dat verschil.
Ik heb opgezocht wat het gewicht van de banden was die ik hiervoor reed, de ‘gewone’ Schwalbe Pro One’ en dat verschil is 55 gram voor beide banden samen. De grootste winst zit in de voorband waar de Schwalbe Pro One Aero 45 gram lichter is. Bij de achterband is deze winst 10 gram. 55 gram lijkt niet veel qua gewicht, maar op het totale gewicht van alleen de banden is het een winst van ongeveer 10%. Dit is natuurlijk geen wetenschappelijke test, maar je merkt echt dat je makkelijker snelheid maakt.
Om de band zo licht mogelijk te maken is er gekozen voor het snelle superrace karkas in combinatie met de raceguard-lekbescherming. Dit bestaat uit twee lagen nylon onder het loopvlak. Daarmee is dit de lichtste vorm van lekbescherming die Schwalbe in een band kan verwerken.
Kasia Niewiadoma reed in de Tour de Femmes van 2024 met deze banden en ze wist uiteindelijk met slechts 4 seconden verschil deze Tour te winnen. Als je dan kijkt naar het aerodynamische voordeel en het verschil in gewicht, zal de Schwalbe Pro One Aero daar ook een aandeel in hebben gehad.

Soepel en sterk
Tijdens de testperiode heb ik meer dan duizend kilometer gereden met deze banden. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland. En vooral bij die laatste twee landen weet je dat het wegdek niet altijd zo mooi is als wij hier gewend zijn. Ondanks het soms uitdagende wegdek en hier en daar een stukje onverhard, heb ik geen lekke band gehad tijdens de testperiode. Op papier is de lekbestendigheid minder dan de Schwalbe One.
De souplesse die ik heb ervaren bij het monteren, voel je ook terug als je op slecht wegdek rijdt. Ik rijd zelf altijd met een bandendruk die varieert tussen de 4 en 5,5 bar, waarbij ik de achterband altijd zo’n 0,5 bar harder oppomp. In deze range ligt voor mij de sweetspot waarmee ik het lichtrollende gevoel van de banden heb, en ook nog comfort. Want dan merk je goed dat de banden trillingen absorberen en dat ze ook bij slecht wegdek soepel rollen.
Het Addix race compound rolt soepel en licht maar heeft ook veel grip. Vanaf de eerste meters heb ik een goed gevoel met de ondergrond en stuur ik zonder nadenken de bochten in. Zo’n eerste rit in Limburg is daarvoor natuurlijk een ideale test geweest, omdat je daar flink snelheid kan maken in afdalingen. Of het nu de afdaling van de Loorberg, Bemelerberg of Camerig was, ik kon vol vertrouwen op hoge snelheid door de bocht.

Afgelopen weken was het weer een stuk wisselvalliger, maar de grip en het vertrouwen in deze banden is dat zeker niet. Ook bij slecht weer heb je een goed gevoel van grip en kan je vertrouwd de bochten nemen. Als ik nu naar de banden kijk, zie ik wel dat vooral de achterband wat meer sporen van slijtage heeft. Niet gek natuurlijk na ruim 1000 kilometer, maar de slijtage is iets meer dan ik gewend ben van bijvoorbeeld de Schwalbe One. En ook dat is verklaarbaar, vanwege het verschil in compound tussen deze twee.
Specificaties
Schwalbe Pro One Aero (Front en Rear) banden
Breedte: 28 mm
Gemeten breedte voorband: 28mm breed – 29mm hoog
Gemeten breedte achterband: 29mm breed – 26mm hoog
Gewicht: 235 gram (voorband) – 270 gram (achterband)
Prijs: € 79,90
Conclusie
Ik heb de afgelopen jaren veel banden getest en de Schwalbe Pro One staat daarbij altijd hoog op mijn lijstje van favorieten. Maar deze Schwalbe Pro One Aero-banden doen daar nog een schepje bovenop. Ze zijn met € 79,90 stevig geprijsd. Maar dit zie je ook terug in de kwaliteit.
Mocht je gewend zijn aan allround banden, zal je merken dat deze banden wat eerder sporen van slijtage vertonen. Voor een wedstrijdrenner of serieuze cyclo/gran-fondo renner zal dit niet opwegen tegen de voordelen. Want de banden rollen niet alleen licht, maar zijn ook licht van gewicht. Daarnaast zijn ze lekker soepel en zorgen ze daarmee voor veel grip, maar je kan ze ook makkelijk monteren. Of de percentages precies kloppen, is door ons niet te meten, maar je merkt vanaf de eerste meters dat je met een snelle band onderweg bent.
via Schwalbe






