Het is vaak een van de eerste serieuze upgrades aan de fiets en eentje die ook meteen veel effect kan hebben op het rijden; de wielen. De keuze daarin is enorm. We hebben een tijdje met de Enve SES 4.5 carbonwielen met Chris King R45 naven gereden en misschien kunnen we de keuze wat makkelijker voor je maken.
De Amerikanen van Enve Composites specialiseren zich in carbon en hebben zich in korte tijd tot een exclusief en gewild merk weten te positioneren. Daar komt uiteraard ook wat marketing bij kijken, maar dat alleen is niet – altijd – genoeg. Ze maken sturen en stuurpennen, zadelpennen, naven en voorvorken, maar het zijn vooral de velgen waarmee ze bekend zijn geworden. Eens zien waar ze hun status aan ontlenen.
Enve maakt zelf alleen de velgen, je kan ze naar wens samen laten stellen. Dit kan je online doen of via een wielbouwer of de gespecialiseerde fietsenwinkel. Door het custom karakter zie je ze ook vaak in handgemaakte fietsen. De velg zelf is zwart, voor de decals kan je uit 9 kleuren kiezen (incl. wit en zwart). Bestel je de wielen bij Enve zelf, dan kan je kiezen uit DT Swiss 240, Enve of Chris King naven. Wij kregen de wielen met zwarte decals en zwarte Chris King R45 naven. Mooi! De set wordt geleverd met een etuitje met daarin Enve snelspanners, remblokken, ventielverlengers en een handleiding.
Aan de doorsnee van de wielen (nee, we hebben ze niet doorgezaagd) zie je duidelijk een soort van kogelvorm. De vorm van de velgen hebben ze laten patenteren. Ze maken hun wielen om snel te zijn en een snel wiel komt voort uit een combinatie van factoren. Volgens Enve zijn dat onder andere aerodynamica, stabiliteit, gewicht en duurzaamheid. Ze noemen het SES, Smart Enve System. Smart komt van de naam van Simon Smart, een aerodynamica expert met wie ze nauw samenwerken. Ze stellen dat het voor- en achterwiel anders omgaan met de luchtstroom en de fiets en hier is de vorm per velg ook op aangepast. Het voorwiel is 27mm breed en 48mm hoog, het achterwiel 25,5 breed en 56mm hoog. Het voorwiel is dus breder, maar minder hoog dan het achterwiel. Het idee hier achter is dat het voorwiel beweeglijker is en met alle wind zo goed mogelijk om moet kunnen gaan. Het achterwiel is hoger, maar smaller en stijver. Het zorgt voor de stabiliteit en moet de krachten efficiënt over kunnen brengen.
Nieuw aan de laatste lichting velgen is de remrand. Zoals altijd een gevoelig punt bij carbon wielen. Ze blinken uit in gewicht en stijfheid, maar het remmen kan voor problemen zorgen bij lange afdalingen en nat weer. In plaats van een glad oppervlak hebben ze een in de mal aangebracht profiel gebruikt om de remkracht te vergroten. Je kan zeggen dat ze het oppervlak verruwd hebben waardoor de remblokken meer grip moeten hebben op de velg. Elke innovatie die het remmen kan bevorderen met carbon is welkom, dus we zijn benieuwd hoe ze het gaan doen.
Steken en gaan, maar ook werk aan de winkel
Zoals altijd ben ik kritisch met nieuwe spullen, maar het is ook altijd leuk om met mooie dingen te mogen rijden, al is het maar voor het gevoel. De wielen zien er strak uit, we gaan het zien of de wielen hun reputatie waar gaan maken.
De eerste ritjes verlopen voorspoedig. De wielen bollen heerlijk, ik kan niet anders zeggen. De eerste indruk van het nieuwe remoppervlak is ook goed. Zodra ik echter weer thuis ben en mijn fiets op zijn plek wil zetten merk ik wat geluid dat lijkt op speling in de wielen. De carbon wielen werken net als het carbon frame van mijn fiets een beetje als een klankkast dus je hoort het best goed als je de wielen even van de grond tilt en weer op de grond laat komen. Je voelt de zijdelingse speling echter nauwelijks wanneer je het wiel bij de velgrand pakt en heen en weer probeert te bewegen. Het blijkt dat Chris King naven een klein beetje speling hebben. Dat is relatief makkelijk zelf af te stellen, maar het luistert vrij nauw. Dat verwacht je toch niet bij een dergelijk merk. Ik niet althans, maar het blijkt erbij te horen als ik de online handleiding erbij pak. Je moet ze even inrijden zeg maar. Enfin, het euvel was uiteindelijk verholpen met twee inbussleuteltjes en er kon weer gereden worden.
Alleskunners
Alle ritten daarna met de wielen zijn naar wens verlopen. Het valt op hoe goed de toch relatief hoge velgen omgaan met zijdelingse wind, vanuit welke hoek deze ook komt. Natuurlijk merk je het, maar het heeft bij mij geen enkele keer een spannende situatie opgeleverd, terwijl ik toch flinke windstoten te verduren heb gehad. Knap gedaan dus. En wat maakt het toch altijd een verschil om met lichte wielen te rijden. Het heeft invloed op het rijden. Ook al gaat het maar om 100 of 200 gram verschil, je merkt het heel goed. Met het gewicht van deze Enve’s hoef je je niet te schamen om een keer de bergen in te gaan. Ja, het kan altijd lichter, maar dat extra setje voor de bergen is nu ineens minder hard nodig. En Enve heeft ook een reputatie om stevigheid, met het mountainbike en downhillen als voorbeeld. Daar worden hun carbonvelgen ook gebruikt. Ze kunnen tegen een stootje dus, ook tegen die van een kassei bijvoorbeeld.
De Chris King naven staan bekend om hun precisie en duurzaamheid, maar ook om de “angry bees”. Sorry? Ja, luister er maar eens goed naar als je je benen stil houdt. De 45 vertandingen in het binnenwerk laten van zich horen. Ze hebben zelfs naven met 72 vertandingen. Je moet er van houden, ik mag het wel. En het is nog handig ook, want fietsers voor je hebben het zo in de gaten dat je er aan komt. En het afstellen blijkt er dus bij te horen. Ze zijn licht en zien er ook nog eens prachtig uit, vind ik althans. Het afstellen is niet ideaal, maar wel overkomelijk.
Stoppen
De nieuwe remrand maakt verschil, ook als het nat is, maar het is niet zo dat de wielen nu naast een schijfremwiel mogen staan. Enve’s eigen remblokken hebben zeker wat meer grip, ook als het nat is, maar verwacht geen wonderen. We kunnen het vergelijken omdat we ook een periode met Enve wielen met gladde remrand hebben gereden. De nieuwe remrand geeft ook wat meer geluid als je remt. Niet dat dit een voorteken van sneller stoppen is, maar het klinkt anders. Carbonvelgen en water blijven een gevaarlijke combinatie waar je niet achteloos mee om moet gaan, zeker niet bij afdalingen. Het kan allemaal wel, als je maar weet waar je aan begint. De nieuwe remrand helpt je daarbij wel en dat is goed.
Wat ook nog wel de moeite waard is om te weten is dat Enve 5 jaar garantie geeft op de velgen. Dat is 3 jaar meer dan veel andere merken geven. Chris King geeft overigens ook 5 jaar garantie op de naven. Als eerste eigenaar heb je bij Enve ook recht op crash replacement. Mochten ze kapot gaan door een ongeluk of zoiets dergelijks, dan kan je een nieuwe set voor de helft van de prijs aanschaffen. Daarmee zijn ze minder uniek, maar wel fijn dat het kan.
Details
Enve SES 4.5 velgen (20/24 spaaks)
Chris King R45 naven in zwart
Gemeten gewicht: 1.572 gram (Achter 865, voor 706, gemeten incl velglint, excl snelspanners)
Adviesprijs: EUR 3.200
Wielen worden geleverd met etui met snelspanners, velglint, remblokken, ventielverlengers en een handleiding
Via Enve
Plus
+ Rijden als een trein
+ Heerlijk stijf
+ Uitstraling
Min
– Na inrijden opnieuw afstellen Chris King naven
Conclusie
Enve geeft zelf aan dat de wielen allrounders zijn. Denk dus niet aan hoge velgen die puur voor hardrijders zijn. En hun gewicht, stijfheid en aerodynamica bevestigen dat wat mij betreft. Laat ze er maar lekker inzitten als je wat gaat klimmen of een strookje kasseien mee wil pakken. De nieuwe remrand maakt verschil, maar als het nat is moet je nog altijd goed opletten, zoals altijd. Remmen op carbon blijft een gevoelig punt, maar elke verbetering is welkom, dus ook deze. De Chris King R45 naven hadden nog wat aandacht nodig, maar afgezien daarvan doen ze het super. Hun waarde, de duurzaamheid, zullen ze echter pas (als het goed is) gaan bewijzen na vele duizenden kilometers. De “angry bees” laten in ieder geval van zich horen, en daar kan ik wel van genieten. Het is een gouden combinatie, zoveel is wel duidelijk. Het is een behoorlijke investering, maar dan heb je wel een zeer goede en duurzame set wielen waar heel moeilijk aan te tippen valt.