Een van de grote merken in de fietsindustrie waar iedereen, fietsliefhebber of niet, wel eens van heeft gehoord is Giant. Voor de wielerliefhebbers is de bekendheid ook te danken aan Team Giant-Alpecin dat op dit moment het merk vertegenwoordigd bij zowel de heren als de dames. Oke de dames rijden officieel op Liv maar dat is de Giant voor de dames.
Wij kregen de Giant Propel Advanced 0 2016 om mee te rijden en onze mening over te geven. De Propel wordt neergezet als een aero racer. Naast de Advanced lijn is er ook een Advanced SL lijn. Die laatste is de toplijn en het verschil zit hem met name in het carbon ten opzichte van de door ons geteste versie. Je kan aan de zadelpen duidelijk zien met welke lijn je te maken hebt. Bij de SL is die namelijk geïntegreerd, bij de ‘gewone’ Advanced zit een losse pen.
Onze versie is het topmodel binnen de Advanced lijn. Met een Shimano Ultegra Di2 afmontage en hoge Giant SL 1 Aero wielen. De lichtblauwe kleur met zwart en een klein beetje fel geel maakt het geheel erg opvallend. In eerste instantie vond ik de kleur even wennen, maar ik moet zeggen dat wanneer je die fiets voorbij ziet komen (ik heb een collega er ook mee laten fietsen), hij er toch erg stoer uitziet. De hoge wielen helpen daar ook bij.
Aero
Dat de Propel aerodynamisch is hoef je er niet bij te vertellen, dat zie je meteen. Van de voorvork, met daarachter Giants eigen remklauw, via de zadelpen naar het achterwiel, alles ziet er aerodynamisch uit. Het enige wat niet persé aero is, is het stuur. Deze is gewoon rond met een diameter 31,8mm. Het stuurlint zit er strak om wat het gevoel met het stuur heel direct maakt, en dat is wel erg passend bij deze fiets.
Glimlach
Sommige mensen fietsen altijd met een glimlach, sommige mensen nooit. Deze laatste groep zal het zeker zwaar vallen om een glimlach te verbergen bij het fietsen op deze Propel. De looks helpen hierbij. Een reactie van een voorbijganger: “ik heb niet zoveel met racefietsen, maar díé vind ik wel mooi!”, geeft duidelijk weer hoe er gemiddeld over deze fiets werd gedacht. Maar de glimlach wordt ook gevoed door het geluid van de wielen. Ook al zijn ze niet erg licht, ze maken bij het aanzetten een geweldig “Woesssjjj, Woesssjjj, Woesssjjj, Woesssjjj”. Een groepje renners inhalen zorgt dit ervoor dat er toch regelmatig al wordt omgekeken naar het geluid. Een glimlach dus! Door de aluminium remrand gaat het vertragen prima, in zowel droog als nat weer.
Los van de glimlach is het ook belangrijk dat de fiets gewoon lekker fietst. Met deze Propel wil je diep zitten, en gaan. Door het race gevoel wil je in de groep net even sneller overnemen om te laten zien wat de fiets (lees: jezelf) in petto heeft. De Shimano Ultegra Di2 groep doet prima zijn werk. Je raakt best wel snel gewend aan het electronisch schakelen. Denk je in het begin nog, dat schakelen kan toch best ook wel mechanisch? Ja dat kan, maar je raakt verwend en dan is het licht aantikken van de hendels om te schakelen echt wel prettig. Probeer het maar eens. De fiets voelt heerlijk compact en je hebt tijdens het fietsen het gevoel dat je helemaal in controle bent over de fiets. Snel sturen doet deze Propel ook. Erg licht en makkelijk gooi je de fiets een bocht in of duik je in een gaatje terwijl je in een groep fietst. Alleen bij het nemen van drempels op hoge snelheid voelt het lichte stuur een beetje te licht en is is de voorkant wat zenuwachtig. Niet met losse handjes over de drempels dus (wat toch al niet aan te raden is). Het zadel dat altijd erg persoonlijk is, zit erg comfortabel maar is voor mij misschien net iets te glad waardoor ik tijdens het fietsen mezelf zo nu en dan weer achterop het zadel moet zetten.
Het bottombracket is duidelijk erg stijf en versnellen gaat daarom erg goed en ook op de rechte lijn voelt hij zeker. Het is een 100% aero racefiets, maar door de controle en stabiliteit zou je ook zomaar met een allround racefiets te maken kunnen hebben. Dat is positief! Klimmen gaat ook heel goed met deze aero racer, al zou ik zelf een lichter en lagere wielset erin zetten wanneer je er een klimfiets van wil maken. Daarmee ga je wat winst behalen op het gewicht van 8,2 kg, die onze weegschaal aangaf bij deze Propel.
Details
Giant Propel Advanced 0 Ultegra Di2 maat M/L
Frame: Advanced-grade composie
Voorvork: Advanced-grade composite, Hybrid OverDrive steerer
Crankstel: Shimano Ultegra 52-36
Remmen: SpeedControl SL
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2 11 speed
Cassette: Shimano Dura-Ace 11-28T 11 speed
Ketting: KMC X11L
Stuur: Giant Contact 31,8mm
Zadel: Giant Performance Road
Zadelpen: Giant Vector
Wielen: Giant SL1 Aero DBL 55mm
Banden: Giant P-SL1 23mm
Gemeten gewicht: 8,2 kg (zonder pedalen)
Adviesprijs: EUR 3.199,-
Pluspunten
+ Stuurt snel en direct
+ Uitstraling
+ Geluid wielen
Minpunten
– iets zenuwachtig bij drempels
Conclusie
Met het rijden van deze Giant snap je wel dat zoveel mensen een Giant als racefiets hebben. Als je een racefiets met een compact gevoel zoekt, die je op elk moment in elke bocht of elk gaatje kan gooien houdt (en daar hou ik van) dan wordt je hier blij van. Een extraatje is het geluid van de wielen waardoor renners die je gaat inhalen net even eerder omkijken met de gedachte “wat komt mij daar voorbij”. Ondanks dat je er heel makkelijk 100+ km mee wegtrapt, wanneer je echt relaxed comfortabel wil rijden dan is dit misschien iets teveel van het goede en kan je beter kiezen voor de Defy uit de Giant stal, die voor die doelgroep is gebouwd. Snel rijden met een constante glimlach op je gezicht is wat deze Giant met je doet. Meer info bij Giant