De zon gaat iedere avond weer iets later onder, maar het blijft nog mooi om buiten te fietsen. Toch wel fijn om dan op pad te gaan met verlichting op de fiets – mocht je net niet voor zonsondergang thuis zijn of toch te lang in je koffietentje bent blijven plakken. Ik testte deze set van Giant bestaande uit een voor- en achterlicht. De Giant Recon HL 1100 en de TL 200.
Voorlamp – Recon HL 1100
Het is een compact en slanke voorlamp met maximaal 1100 lumen. De behuizing is van aluminium en voelt solide. De houder waar je het lampje inklikt draai je met een inbussleuteltje vast op je stuur. Daarna kan je je lampje er steeds in en uitklikken. En 1100 lumen, dat is veel licht! Ruim voldoende voor op de weg. Ik heb deze hoeveelheid lumen onder andere getest op onverlichte polderwegen, ook dan is 1100 lumen ruim voldoende. Ook wanneer ik deze lamp gebruik op de mountainbike, is het aantal lumen goed. En als je veel in de regen fietst, geen probleem. Deze voorlamp heeft een IPX6 rating wat inhoudt dat hij tegen buien kan. Opladen doe je met Micro USB.
De lamp heeft diverse standen, met bijbehorende branduren (zie specificaties hieronder). In zijn felste stand heb ik met een volledige opgeladen lamp 90 minuten in het donker kunnen rijden voordat hij leeg was. Dat is lang, en vergelijkbaar met de meeste lampen in het hogere segment. Zet je de lamp in een standje lager dan gaat de accu nog langer mee (tot 33 uur in laagste flitsstand).
Het meest innovatieve aan deze lamp is de Smart Modus. De lamp is voorzien van een lichtsensor, die het omgevingslicht registreert en daar de hoeveelheid licht die hij uitstraalt op aanpast. In deze stand zal de lichtsensor automatisch de lichtsterkte aanpassen, afhankelijk of het dag of nacht is. Zo ben je altijd optimaal zichtbaar. De lamp zal minder fel schijnen als dat niet nodig is. Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat de accu daardoor gespaard wordt en deze langer mee zal gaan. Mocht je toch feller licht willen, kun je dat handmatig doen door hem in een andere stand te zetten.
Deze koplamp heeft ook zijverlichting. Dit zorgt ervoor dat je ook vanaf de zijkant ook zichtbaar bent, bijvoorbeeld als je een weg oversteekt. De naar voren gerichte lichtbundel en zijverlichting zorgen samen voor meer dan 270 graden zichtbaarheid. In de praktijk heb je je armen er wel eens voor, maar je bent duidelijk beter zichtbaar vanaf de zijkant met deze feature.
Boven op de lamp zit het knopje waarmee je makkelijk de lamp in een andere stand kan zetten, ook met een handschoen aan. Als de lamp aanstaat zit er een randje licht langs het knopje, zodat die ook goed zichtbaar is als je in het donker de lamp moet bedienen. Tevens geeft de kleur handig aan wat de status van de accu is: groen voor vol, rood voor bijna leeg. Als je door de programma’s scrolt en het lampje flikkert een paar keer blauw, dan staat hij in de eerder genoemde Smart Mode.
Achterlicht – Recon TL 200
Ook het achterlampje is mooi compact. In tegenstelling tot de koplamp heeft hij twee lichtbundels, en daardoor een optie meer qua knipperstanden. Ook deze lamp is voorzien van de zijverlichting en heeft ook de 270 graden zichtbaarheid. Qua bediening is de achterlamp hetzelfde als de koplamp, en werkt ook met dezelfde indicatorkleuren groen/rood/blauw. Lekker makkelijk. Deze lamp heeft ook de Smart Mode voor accubesparing. Wat betreft waterbestendigheid gaat dit achterlichtje nog een stapje verder dan het voorlampje. Ondanks dat je zou denken dat de kunststof behuizing van dit achterlicht minder weersbestendig is krijgt dit achterlicht een IPX7 rating. Wat betekent dat je hem zelfs onderwater mag houden. Meer dan genoeg dus voor een ritje in de regen. Ook hier kan je het lampje opladen met een Micro USB aansluiting.
Het grootste verschil qua werking is het (de)monteren. Dit lampje klik je in het houdertje dat je met een rubberen bandje om je zadelpen klemt. Dat kan gewoon met je hand zonder inbussleutel. Op dit houdertje kan je de lamp vastklikken. Let even op als je hem monteert; het uitstekende deel van het houdertje moet naar boven, anders schijnt de achterlamp op straat in plaats van naar je achterligger.
Je kan het lampje eenvoudig wisselen tussen verschillende fietsen, het rubberen spanbandje is stevig genoeg. Voor het opladen van het lampje kun je hem eenvoudig uit het houdertje schuiven, zodat de bevestiging gewoon kan blijven zitten.
Kleine heads up: Het bandje is voor hele brede aero zadelpennen wat kort. Hiervoor hebben ze bij Giant nog een accessoire voor een zadelrailmontage. Dus altijd even vragen of hij op jouw specifieke zadelpen past.
Accessoires
Opvallend is dat er veel losse accessoires bij dit setje zitten. Het een en anders is hierboven al genoemd, namelijk de twee houders voor zowel de voor- als achterlamp. Die van de koplamp moet je met een 3mm inbus vastschroeven en die wordt dan ook meegeleverd. Het wisselen tussen fietsen is daarom met de voorlamp minder voor de hand liggend dan bij de achterlamp. Ik liet het houdertje dan ook maar op een fietst zitten. Bij sommige ritten wanneer het genoeg licht is fietste ik dan ook vaak met een leeg houdertje op mijn stuur. Iets waar ik me dan toch een beetje aan stoor. En ja het is natuurlijk veiliger om altijd met een lampje voor én achter te fietsen Maar in de praktijk doe je dat niet altijd, bij genoeg licht.
Bij de houder van de koplamp wordt nog een extra langer ‘aero’ bandje meegeleverd, mocht je een breder stuur hebben. Er wordt ook een losse rubber pad meegeleverd die je onder de houder van de koplamp kan doen, om krassen te voorkomen. Een verbeterpunt zou kunnen zijn om die pad alvast onder aan de houder te bevestigen. Nu is het nogal een gevoelig onderdeel om te verliezen. Er is ook een Under-Stem Mount beschikbaar. Daarmee monteer je de koplamp midden onder het stuur zodat het stuur bovenop leeg blijft.
Nog een klein extraatje bij de voorlamp: er zit nog een inklikbare GoPro mount bij. Je kunt dus de houder op je fiets laten zitten nadat je de koplamp hebt verwijderd, om zo de adapter te wisselen voor die van de GoPro. Zo heb je dus overdag snel de GoPro op het stuur, en is die in de avond eenvoudig gewisseld voor de verlichting. Zoals de meeste (duurzamere) fietsverlichting zijn beide lampen oplaadbaar. Een Micro USB kabel wordt dan ook meegeleverd.
Specificaties
Giant Recon HL1100
Afmetingen: 103 x 30 x 29 mm
Gewicht: 107 g zonder houder
Kleur: Zwart
Output: max 1100 lumen
Brandtijd: 1,5 uur op 1100LM, 3,5 uur op 500LM, 7 uur op 275LM, Smart 36 uur op 100-275LM overdag, Smart nachts 3,5 uur op 500LM, knipperstand 35 uur op 100LM
Accu: Li-Ion (3500 mAh)
Waterbestendigheid: IPX6
Prijs: € 89,95
Giant Recon TL200
Afmeting: 53x28x28mm
Gewicht: 46 g met houder
Output: max 200 lumen
Looptijd: 2,5 uur op 100LM, 5 uur op 50LM, flits 6 uur op 200LM, flits 25 uur op 10LM, Smart dag 6 uur (200LM), slimme modus nacht 10 uur (30LM), accu bijna leeg – 20 minuten
Batterij: Li-Ion batterij (1000mAh)
Waterdicht: IPX7
Prijs: € 49,95
Combo adviesprijs van beide lampen (zoals getest) : € 129,95
Conclusie
Deze Giant Recon lampenset bestaande uit een voor- en achterlicht is een ‘powerkoppel’. Er komt veel licht uit deze slanke lampjes. Naast goed zicht, geven deze lampen ook extra zichtbaarheid door de zijverlichting. De achterlamp is een stuk eenvoudiger tussen fietsen te wisselen dan de voorlamp. Er worden veel accessoires meegeleverd, o.a. ook een GoPro houder. Erg innovatief is de Smart Modus, die zorgt dat de lichtbundel wordt aangepast aan het omgevingslicht wat ten goede komt aan de batterijduur.