Afgelopen jaar introduceerde Giant een nieuwe “uitermate efficiënte” TCR. Het veelgeprezen model dat al decennia lang meegaat en menig prof heeft bediend. We reden op de Advanced Pro 0 Disc die net onder de high-end SL uitvoering zit.
“The Total Race Bike”
Geen halve uitspraak van Giant: “The Total Race Bike”. Het schept nogal wat verwachtingen. Die verwachtingen zouden er zonder deze toevoeging al zijn, want de TCR heeft al een goede reputatie. Ik zou hem op voorhand ook als allround bestempelen. Ik heb in 2016 al eens de TCR Advanced Pro 1 aan de tand mogen voelen dus ik weet ook wel een beetje waar ik het over heb.
Toen deze nieuwe TCR voor 2021 gelanceerd werd in de eerste helft van 2020 verheugde ik mij al op het testen van de fiets. Ik was echt benieuwd. Giant spreekt bij de fiets over “de totale racefiets”, een fiets die dus eigenlijk alles kan. Een laag gewicht, hoge stijfheid/gewicht ratio, aerodynamisch en goede controle waren de punten die voorop stonden bij de ontwikkeling. Door de slanke vormen straalt de fiets ‘lichtgewicht’ uit. Hij mag dan aerodynamisch zijn volgens Giant, dat zie je er niet meteen aan af. Niet zoals bij de Propel het geval is, bijvoorbeeld. Door ellips truncated tubing is hij wel aerodynamischer onder verschillende windhoeken t.o.v. de vorige TCR.
Lekker licht en dubbele vermogensmeter
De TCR is er in drie niveaus. De Advanced SL, ‘onze’ Advanced Pro en tenslotte de Advanced (met ieder nog verschillende afmontages). Met schijf- èn velgremmen. Grote verschillen zijn de geïntegreerde zadelpen en het unieke fabricatieproces van de SL, waarbij een speciale robotarm heel precies de lasergesneden carbondelen op zijn plek legt. Zowel de SL als Pro hebben een extra ‘dik’ OverDrive2 balhoofd, bij de Advanced is die iets smaller. Hoewel onze Advanced Pro 0 niet over de absolute high-end afmontage beschikt van de SL, weegt de fiets in maat L (vergelijkbaar met een 58) toch een heel keurige 7,50 kg.
De Ultegra Di2 groep in combinatie met hydraulische schijfremmen werkt super. Schakelen gaat heerlijk en de controle met remmen is uitermate goed, daarover bestaat al lang geen twijfel meer. Maar de fiets heeft nog meer te bieden. Onlangs reden we al met de – toch wel sublieme – Cadex 42 Disc wielen. De Giant SLR1 wielen op deze TCR lijken er sterk op. Ook 42 mm hoge carbonvelgen, Giant’s Low Friction naven, 30T ratchet, hookless velgrand en de Cadex tubeless banden. Alleen niet de carbon spaken en de Cadex velgen zijn van hoogwaardiger carbon gemaakt. Ze halen het extreem lage gewicht van de Cadex wielen daarom niet. Maar ze komen nog altijd onder de 1.500 gram uit en zijn ook erg stijf. En dan nog als kers op de taart is er de dubbele Power Pro vermogensmeter die er standaard op zit. De fiets heeft daarmee alles in huis voor de serieuze en competitieve wielrenner.
Verwachtingen waarmaken
Natuurlijk draait bij elk merk de marketingafdeling op volle toeren als er een nieuw topmodel uitgebracht wordt. Marketeerverhalen zijn soms nogal hoogdravend en kunnen opgeklopt overkomen, maar als je tussen de regels door leest, blijken er wel degelijk zinnige dingen gezegd te worden. Bij Giant vliegen de termen je ook om de oren: OverDrive 2, Compact Road, Advanced Composite Technology, Power Pro, RS Ready en ga zo maar door. Je kan je er aan storen en misschien zelfs gebakken lucht vinden, maar ik kan niet om de feiten heen: deze TCR is een genot om op te rijden!
De verwachtingen waren al hoog gespannen en Giant maakt het wat mij betreft gewoon waar. Ik heb echt heerlijk gefietst met de TCR. En dan is het nog niet eens de high-end SL. De fiets zit mij als gegoten, zo voelt het. En dat gevoel is heel fijn. Dat komt niet alleen door de juiste maat, het is ook een uitgebalanceerd geheel.
Het dikke OverDrive 2 balhoofd kwam al even ter sprake. Oversized lagers van 1 1/2″ onder en 1 1/4″ boven zorgen voor fantastische controle en rijgedrag. De combinatie met de stijve SLR1 wielen en tubeless Cadex banden draagt hier ook aan bij. Knallen op klimmetjes voelt net zo efficiënt als ze aangeven in hun marketingtaal. Geen flex in de hele voorkant terwijl de achterkant gewillig het vermogen overbrengt. Niet elke fiets kan dat gevoel goed overbrengen, deze TCR in ieder geval wel. Ook op snelheid voelt de fiets op zijn gemak en kan je dat goed volhouden.
En waar ze het dan zelf weer niet over hebben, is hoe comfortabel de fiets is. Frame en zadelpen absorberen veel hobbels en gaten die anders zo je lichaam in stuiteren. De spreekwoordelijke scherpe randjes worden er duidelijk vanaf gehaald. En dan zitten er nog niet eens 32 mm bandjes op, want dat kan namelijk ook nog! Het is een trend die we toejuichen en het is heel goed van Giant om hierin mee te gaan met de TCR. Het maakt hem nog wat veelzijdiger.
Ook het nieuwe Giant Fleet SL zadel past goed bij mij. Zadelvoorkeur is heel persoonlijk, vind ik in ieder geval. Het zadel is kort met een uitsparing over het midden.
Alleen die kabels nog
Ik wil graag kritisch zijn, maar Giant maakt het mij lastig met zo’n product. Toch valt er ook nog wel wat te verbeteren. Giant geeft aan dat ze de kabels min of meer bewust buitenom laten gaan om het onderhoud niet te ingewikkeld te maken.
Andere merken laten zien dat volledig interne kabelgeleiding niet complex hoeft te zijn. De zichtbare kabels maken het fietsen op de TCR vanzelfsprekend niet minder, het is geen halszaak, maar zonder had het nòg iets fraaier gemaakt.
Details
Giant TCR Advanced Pro 0 Disc
Adviesprijs € 4.999,-
Gemeten gewicht: 7,50 kg (maat L, zonder pedalen)
Alle info en verkooppunten bij Giant
Maten: XS, S, M, ML, L, XL
Kleur: Chameleon Neptune
Frame: Advanced-Grade Composite, disc
Voorvork: Advanced-Grade Composite, OverDrive 2 steerer
Stuur en -pen: Giant Contact SL
Zadelpen: Giant Variant, composite
Zadel Giant Fleet SL
Groepset: Shimano Ultegra Di2
Cassette: Shimano Ultegra, 11-30
Ketting: KMC X11SL-1
Crankset: Shimano Ultegra, 52/36 met Giant PowerPro vermogensmeter
Wielen: Giant SLR-1 42 Carbon Disc WheelSystem
Banden: CADEX Road Race, tubeless, 700x28mm (25c)
Conclusie
De Giant TCR Advanced Pro 0 is fantastisch goede racefiets. Ik probeer altijd wat nuance aan te brengen, maar ze maken het mij bij Giant wel moeilijk zo. Ze noemen het zelf de “Total Race Bike” en daar ga ik niet aan tornen. Hij is licht, snel, stijf en rijdt en stuurt bijzonder strak en fijn. De afmontage is zeer compleet en met de dubbele vermogensmeter eigenlijk nog meer dan dat. Ja, de SL is nog wat lichter en heeft een meer luxe groepset, maar dit is ook oprecht top. Ok, de kabels zie ik liever helemaal binnendoor, maar dat is dan ook echt het enige puntje van kritiek. Ben je in de markt voor een serieuze racefiets die je elke keer weer met plezier meepakt, doe jezelf dan een plezier en zet deze bovenaan je lijst. Hij is bovendien nog mooi ook.