Ondanks dat ze voor ons geen onbekende meer zijn en bij de profs ook voorbij komen zien we de helmen van HJC nog maar weinig. Hoog tijd om eens een model onder handen te nemen. Dit keer de Furion.
In januari van dit jaar verschenen de renners van Lotto Soudal met helmen van HJC. Een tot dan toe vrij onbekend merk in de fietswereld. Maar net als een aantal andere merken heeft HJC hun sporen al verdiend in de motorsport. De renners van Lotto Soudal rijden met de Ibex of de Furion (die zagen we beide ook bij Eurobike dit jaar) waarbij laatstgenoemde de meest aerodynamische helm is.
Furion
In een eerder artikel schreven we al over de twee helmen van de Belgische wielerformatie en daarbij werd al genoemd dat de Furion een lichtgewicht helm is. En wanneer ik de helm uit de doos haal valt dit ook meteen op. Hij oogt compact en de weegschaal geeft de bevestiging: 223 gram voor een aero helm. Daarmee behoort hij zeker tot een van de lichtste helmen in zijn categorie.
De olijfgroene helm heeft vijftien ventilatiegaten die in het verlengde van elkaar liggen om een koele luchtstroom te genereren. De helm heeft totaal zeven ingangen voor de koele lucht. Vijf aan de voorkant en nog twee aan de zijkant van de helm, boven je oren. De warme lucht kan aan de achterkant via de overige acht gaten weer ontsnappen uit de helm. De schaal heeft verschillende lijnen over de helm lopen die er niet alleen gestroomlijnd uitzien maar ook een positief effect hebben op de aerodynamica van de helm.
Aan de binnenkant is de helm voorzien van blauwe X-Static padding. Dit type padding is antibacterieel en moet voorkomen dat de helm muf gaat ruiken na verloop van tijd. Aan de achterkant zit er het retentiesysteem zoals we dit bij het gros van de helmen zien. Een kunststof wieltje waarmee je de omtrek van de helm kan aanpassen.
Bij het opzetten van de helm valt het lage gewicht weer op. De riempjes zijn simpel en snel af te stellen en ook het retentiesysteem draai je soepel open en dicht. Het lijkt alsof de vorm van mijn hoofd en deze helm niet helemaal op elkaar aansluiten. Ik voel een drukpunt op mijn voorhoofd en aan de zijkant sluit hij niet helemaal goed aan. Met het retentiesysteem kan ik de pasvorm verbeteren waardoor hij rondom nu goed zit. Aan de voorkant merk ik dat hij wel nog iets strakker zit dan ik gewend ben, maar dit is niet vervelend.
De verkoelende werking is goed te merken en je voelt bij een hoger tempo ook de wind door de helm gaan. Nu is het op dit moment niet heel warm buiten en is het afwachten hoe deze werking in de zomer is. Het feit dat Andre Greipel er mee in de hitte van Australie een etappe wist te winnen is in dit geval wel een goed teken.
Tot zover allemaal goede berichten over de helm. Naast mijn bevindingen zijn er ook veel positieve opmerkingen en mijn niet-fietsende vriendin maakt er zelfs een opmerking over. Wanneer ik tijdens een van de ritten mijn bril af zet, merk ik dat daarvoor geen ruimte is in de helm. De positie en vorm van de voorste ventilatiegaten lenen zich hier niet voor en ook aan de achterkant is daar geen ruimte voor helaas.
Specificaties
HJC Furion aerohelm
Maat: getest in M/L (57 cm – 59 cm) verkrijgbaar in XS/S (54 cm – 56 cm) en XL/XXL (60 cm – 63 cm)
Gemeten gewicht: 223 gram (Maat M/L)
Kleur: Olive. Verkrijgbaar in 13 (!) verschillende kleuren
Prijs: € 199,-
Alle info bij HJC
Pluspunten
+ Lichtgewicht
+ Looks
+ Compact
Minpunten
– Geen ruimte voor de bril
Conclusie
De HJC Furion is een helm die je nog maar weinig ‘in het wild’ ziet en dat alleen al maakt dat hij opvalt. Doordat het merk nog relatief onbekend is zijn mensen nieuwsgierig. Ik moest in het begin even wennen aan de kleur, maar het is eens wat anders dan de vele zwarte of fluorescerende helmen. Hij oogt en voelt erg compact en in combinatie met het lage gewicht zit de helm erg lekker. Aan de voorkant wat strak, maar dat is niet vervelend. De rijwind stroomt mooi door de helm voor de verkoelende werking maar de ventilatiegaten bieden geen ruimte voor de bril. De huidige uitvoering van de HJC helmen zijn nog niet voorzien van MIPS, maar daar gaat in de toekomst verandering in komen.