Eurobike had voor deze editie zowaar een aantal primeurs. Jaren terug was de show altijd hét moment in het jaar om je nieuwe producten voor het eerst te laten zien, maar de laatste jaren kiezen merken liever zelf een moment in het jaar. Er waren dus toch nog wat nieuwtjes en andere bijzonderheden deze beurs die we jullie niet willen onthouden. Komende dagen zullen we jullie hierover bijpraten, maar hierbij alvast een overzicht van wat korte nieuwtjes.

Nieuwe Podium bidons van Camelbak
Misschien niet meteen het allerspannendste nieuws waar je al een jaar op zat te wachten, maar de Podium bidons van Camelbak zijn niet de eerste de beste. Het is een mooi voorbeeld van hoe je een ogenschijnlijk eenvoudig product als een bidon toch nog verder kan verbeteren. De nieuwe Podium is bijvoorbeeld makkelijk in te knijpen en makkelijker schoon te maken. Dat laatste is vooral prettig als je sportdrank gebruikt. De dop kan je helemaal uit elkaar halen en reinigen. Ook bij het nieuwe model zijn er verschillende groottes en hebben geïsoleerde bidons.

Deda Alanera geïntegreerd stuur
Niet nieuw maar omdat we hem nog niet of nauwelijks gezien hebben toch een paar foto’s. Geintegreerde sturen zijn bijna niet bijzonder meer, sterker nog, sommige merken stappen er alweer vanaf omdat het lastig is alle verschillende lengtes en breedtes op voorraad te hebben. De Alanera valt met name op door zijn hoekige vormen. Met een reach van 75mm en 130mm drop is het een compact stuur. Deda noemt het Rapid Hand Movement omdat je snel van positie moet kunnen wisselen met je handen.

Tacx Neobike
De markt voor indoortrainen heeft een enorme vlucht genomen de laatste jaren en daar speelt Tacx uiteraard graag op in. Vorig jaar was er al een prototype van te zien, maar dit jaar gaat hij er dan ook daadwerkelijk komen: de Neobike. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat het een Neo is met geintegreerde fiets. Of andersom. Je hebt in ieder geval geen eigen fiets meer nodig, hier zit alles al in, inclusief shifters. Die schakelen overigens virtueel, er zit geen derailleur of iets dergelijks op de Neobike. Hij komt ergens in het laatste kwartaal van dit jaar op de markt en moet zo’n € 2600,- gaan kosten.

HJC helmen
HJC is een nieuwkomer binnen het fietsen, maar de Koreanen zijn een gevestigde naam bij de motorrijders. Niet zomaar weer een nieuw helmenmerk dus. Je hebt ze waarschijnlijk al eens gezien op het hoofd van de mannen van Lotto-Soudal. Hieronder achtereenvolgens de nieuwe Valeco met daaronder de bestaande Furion en Ibex.

Tune wielset onder de 1 KG!
Ok, ok, het gaat hier om een 29-er wielset, Tune’s Black Burner29 TE. TE staat voor Textile Edition. Dan krijg je dus dit soort spaken van polyethyleen en kunnen ze in combinatie met lichte naven en velgen een wielset maken van minder dan 1 KG (999 gram) dat ook nog sterk genoeg is voor de races. Je hebt er geen speciale velgen of naven voor nodig en de spaken zouden ook gewoon wit blijven. Of het ooit in productie komt is nog maar de vraag, maar wel het laat wel zien dat er meer mogelijk is!

Topeak bandendrukmeter voor CO2 patronen
Het compacte gaat er zo wel een beetje vanaf, maar veel renners die een CO2 patroon gebruikt hebben zal het gewenste accessoire zijn. Je band zit met zo’n patroon lekker snel vol, maar de uiteindelijk spanning blijft gissen. Dat hoeft niet meer met de bandendruk meter van Topeak.

Roswheel tassen
Het gaat waarschijnlijk net iets te ver om bikepacking een trend te noemen, maar we merken wel degelijk het onder fietsers meer en meer gedaan wordt. Daar zijn tassen voor nodig en die zie je dan ook steeds meer. Het uit Shanghai afkomstige Roswheel liet hun collectie zien die ze in een jaar tijd vanaf ‘nul’ neer hebben gezet. Grote stevige straps, gelaste naden en relfecterende vlakker. Met een adviesprijs van € 79,95 voor de tas onder het zadel lijkt het ook nog redelijk goed betaalbaar te zijn.

Voorderailleur is zo 2017
Als je ons eerste deel van de fietsen van deze beurseditie hebt gezien kan het je haast niet ontgaan zijn: minder voorderailleurs! De 1x (one-by) setups zijn hot, zoveel is wel duidelijk. En dat terwijl eigenlijk alleen 3T met de Strada een 1x racefiets op de markt heeft, en enkel SRAM daar een officiële groep. In het mountainbike is het – zoals gewoonlijk – al wel gemeengoed en een beetje handige jongen kan ook bij zijn Shimano en zelfs zijn Campagnolo setup de voorderailleur wegtoveren.

K-edge, hoe een klein merk groot kan zijn
Het blijft klein wat ze maken, maar als je samenwerkt met 14 profteams met zaken als computermounts, ben je ergens wel groot. Vrijwel alles wat ze maken is van aluminium of staal. Hieronder een heel dunne – stalen – houder voor je Di2 junction box die toch nog iets dikker gemaakt moet worden om hem duurzaam te maken. Daaronder een van hun laatste mounts, voor de Wahoo Bolt en daaronder een custom mount zodat Simon Yates de Giro niet met zijn Garmin in zijn achterzak hoefde te rijden.

Nieuwe branding bij Colnago
De mening zijn er over verdeeld. Wat vinden jullie?

Cane Creek eeWings cranks
Eigenlijk niet ontwikkeld voor de racefiets, maar als je een beetje handig bent passen ze er wel op en bovendien zijn ze te mooi om niet te laten zien. De crankarmen zijn van titanium en zijn sterk genoeg om de zwaarste trail en enduro trails aan te kunnen. Cane Creek geeft er 10 jaar garantie op. Samen met de CNC gefreesde aluminium preloader ringen wegen zo ongeveer 400 gram en zouden ze o’n 20% tot 30% stijver moeten zijn. Verkrijgbaar in 170 en 175 mm lengte.

 

Enve’s aero stuurpen
Eén stuurpen die je in verschillende hoeken kan plaatsen. Ziet er met zo’n kleurtje ook wel goed uit!

Catlike gaat voor chique
Leer wordt al weinig gebruikt bij fietsschoenen, laat staan nubuck leer, met zijn zachte bovenkant. Catlike brengt echter wel een schoen uit in het topsegment met een volledig lederen bovenkant en een carbon zool waarin grafeen is verwerkt. Chique! En naast de schoenen hadden ze ook nieuwe helmen, waaronder de aero Vento met de kenmerkende Catlike luchtgaten

Brooks gaat voor wit
Alle racezadels die Brooks de laatste tijd uitgebracht heeft waren zwart, tot nu. En waarom dan niet meteen wit. In ieder geval de C13 en C17, ook in Carved uitvoering. Wederom gevulcaniseerd rubber, maar dan dus in wit.