Zaten we onlangs nog op de splinternieuwe, snelle en lichte Reacto III, ondertussen reden we rondjes op een aluminium Reacto, van een generatie eerder. Die kan nog prima mee!
Hoewel ik elke stap vooruit en vernieuwing van harte toejuich moet je af en toe ook blij zijn met wat er al is. Zo was Björn onlangs bij de presentatie van de Reacto III waarmee de Taiwenezen hebben laten zien dat ze toch weer een flinke stap vooruit hebben gemaakt. Maar de vorige Reacto-generatie is nog steeds te koop en als je de frames naast elkaar houdt moet je toch goed kijken om de verschillen te zien. Doe je stap dichterbij en kijk je goed dan zie je het wel degelijk. En ook al kan ik het frame van de 500 en de nieuwe III nu even niet tegelijk vasthouden, is het evident dat er in het gewicht ook een behoorlijk verschil zal zijn.
Vlees in de kuip
Eerst de fiets maar eens gaan bekijken voordat ik ermee op pad ga, dan weet ik een beetje wat voor vlees we in de kuip hebben. Met wat voor setup je de Reacto ook hebt, hij ziet er eigenlijk altijd heel rap en lekker aggressief uit. De bovenbuis lijkt door zijn taps toelopende vorm aan de voorkant naar beneden te lopen. Het ontwerp van de Reacto staat helemaal in het teken van aero. Dat zie je aan de vorm van de buizen die rechthoekig lijken te zijn en bijvoorbeeld aan de achterbrug. De staande achtervork komt ver onder de bovenbuis bij de zitbuis en een kleine uitsparing bij die laatste zorgt ervoor dat het mooi overloopt in het achterwiel. Gemaakt voor snelheid dus. Het frame is dus van aluminium, maar de vork is van carbon, evenals de zadelpen. Die heeft dezelfde vorm als de zitbuis.
Het frame is zwart met groene accenten. Dat hebben ze redelijk subtiel gedaan. Afhankelijk van de hoek waarmee je naar de fiets kijkt zie je er meer of minder van terug, dat kan ik altijd wel waarderen. Iets dat ik persoonlijk weer wat minder kan waarderen, is dat het groen ook terugkomt in componenten. Ik weet dat ik daar soms alleen in sta, maar ik zou dat zelf graag anders zien. Ik moet er wel bij vermelden dat ze dit ook subtiel hebben aangepakt. Een streep over het zadel, de onderste paar centimeter van het stuurlint, wat op de wielen, op het stuur en op de stuurpen.
Hard
Het is met meer dan 9 kg niet de aller lichtste fiets waar ik ooit op heb gereden, maar de Reacto 500 is nog geen log vrachtschip. Het frame is strak en stijf en zo stuurt hij ook. Lekker direct zonder zenuwachtig te worden. Het frame is ook hard, om het zo te zeggen. Dat vind ik fijn als je hard wilt gaan op korte en bochtige tochtjes. Je voelt wat er onder je fiets door gaat en hoe hij zich houdt. Dat heeft dus voordelen, je krijgt veel feedback van het wegdek, maar het betekent ook dat hij daarmee op slecht wegdek aan comfort in moet boeten. Dat maakt hem hard naar mijn smaak. Je kan er nog steeds prima lange tochten mee maken, maar probeer kasseien vooral te vermijden.
Makkelijk upgraden
De fiets is dus vrij zwaar met 9,30 kg. Dat komt natuurlijk door het aluminium frame, maar ook de wielen doen een duit in het zakje. Een andere wielset zou wat dat betreft een mooie upgrade kunnen zijn. Begrijp mij niet verkeerd, de Merida Expert wielen functioneren prima. Ze zijn goed stijf en smoelen ook aardig goed met de 35 mm hoge velgen. Een andere wielset is een extra investering, maar de scherpe prijs van de fiets biedt wellicht mogelijkheden, al dan niet op termijn. Doe dan ook meteen de banden, want de Maxxis Dolomites bandjes schieten een beetje te kort. Ze zijn vrij stug en presteren minder in bochten en bij nat wegdek. Aan de Ultegra-groep hoef je daarentegen niets te doen, die is top. De FSA Gossamer Pro cranks geven de fiets een net wat specialere uitstraling dan met de de ‘standaard’ Ultegra cranks. Niet uitgesproken beter of slechter, maar anders, en dat is ook wel eens goed. Bovendien met de verhouding voor van 52/36 kan je lekker doortrappen.
Details
Merida Reacto 500
Gemeten gewicht: 9,30 kg
Getest in maat L
Adviesprijs: € 1.599,-
P.S.: Op moment van schrijven is deze Reacto 500 nagenoeg uitverkocht, maar is de opvolgers voor 2018 wel al beschikbaar. Zie de foto helemaal onderaan. Hij is met rood i.p.v. groen en heeft ook de nieuwe Ultegra groep. Verder is hij gelijk aan de fiets in deze review.
Meer info bij Merida Bikes
Plus
+ Stijf
+ Kan tegen een stootje
+ Afmontage
+ Prijs/kwaliteit verhouding
Min
– Harde achterkant
– Banden
– Kleurstelling wat te ver doorgevoerd in componenten
Conclusie
Ben je op zoek naar een serieuze racefiets om hard mee te rijden, die tegen een stootje moet kunnen en heb je budget van ongeveer 1.500 euro, dan hoef je niet veel verder te kijken. De Reacto 500 is echt een powerhouse. Op voorwaarde dat je zelf ook tegen een stootje kan, want het stijve en harde aluminium frame van de Reacto geeft alles op de weg door. Voor de juiste doeleinden is dat uitstekend, maar niet ieder lijf is er blij mee. Kan je daar allemaal goed mee omgaan, dan kan je met de fiets alle kanten op. Van korte en snelle criteriums tot uren lange tochten in het zadel.
De afmontage laat met een mechanische Ultegra-groep en eigen onderdelen van Merida niet veel te wensen over, al kan (of mag?) het nog een stukje lichter. De wielen zijn daar een goed voorbeeld van. Die presteren op zichzelf prima, maar zijn aan de zware kant. Een fiets waar je dus even goed bij stil moet staan wat voor renner je bent en hoe je fysiek is. Past dat allemaal in het plaatje (maak vooral eens proefrit als dat kan), dan ga je aan de Reacto 500 veel plezier beleven!