Op Eurobike 2022 was deze Reacto 9000 voor het eerst te zien, als één van de eyecatchers voor de collectie van het jaar 2023. Hij stond dan ook bovenaan in ons overzicht, want we waren direct gecharmeerd van deze gave glossy gunmetal grey/sparkling blue/silver kleurstelling. Nog mooier werd het, toen Bart van Merida me deze fiets meegaf om op te gaan rijden. En in het afgelopen half jaar dat ik er op reed, blijkt wel dat wij zeer zeker niet de enige zijn die van deze fiets onder de indruk is.

Strakke bak!

Misschien is het een typische Twentse uitspraak, maar de meest gehoorde uitspraak is dat deze Merida een ‘strakke bak’ is. Het aerodynamische frame, waar ook Bahrain Victorious mee rijdt, is afgemonteerd met de Reynolds Aero 65 DB wielen, een Vision Metron 5D ACR cockpit en een Shimano Ultegra Di2 groep. De wielen zijn, zoals de naam al doet vermoeden, 65mm hoog waardoor de uitstraling nog aerodynamischer wordt. En dat geldt ook voor de Vision cockpit dat er erg gestroomlijnd uitziet. De shifters zijn draadloos gemonteerd en de remleiding loopt volledig intern waardoor het een heel strak geheel is.

Op papier is het dan wel een 2023 model maar dit is, los van de kleurstelling, de jongste generatie van het aerodynamische Reacto frame. En qua onderdelen waarmee de fiets is opgebouwd is er dan ook weinig te wensen over als je mij vraagt. Bij Merida maken ze al sinds de komst van schijfremmen gebruik van disc coolers. Een soort vin die ervoor zorgt dat er meer koele lucht naar de remklauw gaat. Volgens tests zorgt dit ervoor dat er zo’n 35% minder warmte wordt gecreëerd rondom de remklauw en remschijf. Het ziet er een beetje futuristisch uit en daarmee vind ik dat de toch al aero ogende Reacto er nog wat sneller uitziet met deze koelvinnen.

Clean, compact en direct

Nadat het zadel op de juiste hoogte is gezet, en ik de banden heb opgepompt is het tijd voor de eerste meters op de Reacto. En dat gaat vooruit! Zeker nu de fiets nog ‘nieuw’ is, heb ik het gevoel dat ik me moet inhouden om rustig te fietsen. Je hebt snel de neiging om te gaan racen en laten we eerlijk zijn, daar is deze dan ook wel voor gemaakt. Het valt meteen op hoe direct de fiets reageert als je begint met trappen. Hij reageert vinnig en al vrij snel geeft het tellertje een snelheid van 30+ km/u aan.

De fiets is opgebouwd met het Vision Metron 5D stuur en dat voelt lekker compact aan. Vanaf boven gezien oogt hij fors, door de brede stuurpen die overloopt in de platte bovenkant. Onderin de beugel meet het stuur 42 cm, maar bovenop bij de shifters is deze 40 cm breed waardoor hij compact aanvoelt. De kabels gaan zoals gezegd volledig door het stuur, en in combinatie met de FSA Acr headset zijn deze helemaal niet zichtbaar. Sterker nog, de enige kabels die je ziet, is de laatste twee centimeter van de remleiding als deze uit het frame komt naar de remklauw. Het stuur, de headset en het frame sluiten naadloos op elkaar aan, waardoor het superstrak en clean oogt.

Een slim detail voor de veiligheid is het achterlichtje in de zadelpen. Het zorgt voor een flink stuk extra veiligheid wat betreft je zichtbaarheid. En je hebt je lampje zo dus altijd bij je.

Het stuur ligt lekker in de hand en doordat hij wat smaller is, stuurt hij direct. De forse cockpit zorgt voor een stijf geheel. Dit merk je echt goed als je gaat sprinten, waarbij je aan het stuur trekt. Waar een stuur nog wel eens wat zijdelingse beweging heeft, is dat bij deze Vision Metron niet het geval. Hierdoor krijg je het gevoel dat alle kracht die je levert zo snel mogelijk wordt omgezet in voorwaartse snelheid en direct stuurgedrag. Die stijfheid in het stuur merk je ook bij het sturen zelf, want dit voelt direct heel vertrouwd en hij laat zich makkelijk en strak door de bocht sturen.

Comfortabel

De Reacto komt standaard met 25 mm banden en dat rijdt fijn. Ik moet even wennen aan de relatief smalle banden, aangezien ik zelf met 28 mm rijdt. In combinatie met de 65 mm hoge velgen van Reynolds rijdt dit lekker en als ik de benen stilhoudt bolt het lekker lang door. De wielen hebben naven van Industry Nine en de achternaaf maakt een mooi geluid. Het had van mij iets subtieler gemogen maar het is zeker niet overdreven.

De wielen zijn stijf, en grijpen snel aan als ik ga staan op de pedalen. De Industry Nine naaf heeft een 6-pallen systeem en die zorgen ervoor dat wielen snel reageren als ik aanzet. Ondanks dat de velgen met 65 erg hoog zijn, heb ik er geen last van gehad met zijwind. En die was er afgelopen winter en voorjaar toch met enige regelmaat. Ik kan zonder moeite een hand van het stuur halen om even te bladeren op m’n Garmin of wat eten uit m’n achterzakje te pakken, zonder dat ik daarbij de controle kwijtraak.

Waar ik misschien wel het meest over verbaasd ben, is de hoeveelheid comfort er in deze stijve fiets zit. Doen ze goed bij Merida! Dit werd wel bevestigd toen we deze fiets meepakten over de kasseien van Parijs – Roubaix. Daarvoor had ik wel de banden gewisseld voor 30 mm (al passen er ook 32 mm banden in), voor wat extra comfort en grip op de kasseien. Dat de Reacto het goed doet op de kasseien had Sonny Colbrelli al wel bewezen, want hij won de 2021 editie van de klassieker met deze fiets. Enige verschil daarbij is dat hij met een klassiek rond stuur reed, en die voorkeur kan ik goed voorstellen want met het gestuiter op de kasseien pakt dat lekkerder vast dan een plat aero-stuur.

Deze Reacto heeft een 12-speed Shimano Ultegra Di2 groepset, en die is top! Het schakelen gaat snel, en direct en de remmen zijn goed te doseren. Je hebt letterlijk aan vinger genoeg, zowel om te schakelen als krachtig remmen. Fijn aan de Ultegra Di2 shifters (en ook Dura Ace) vind ik de extra knopjes bovenop de shifter. Via de app kan je deze instellen, en mijn voorkeur gaat uit om deze te koppelen aan de achterderailleur. Zo heb ik extra shifter-knoppen waarmee ik kan schakelen.

Specificaties

Merida Reacto 9000 Glossy gunmetal grey / sparkling blue / silver
Groepset: Shimano Ultegra Di2 12-speed
Stuur: Vision Metron 5D
Wielen: Reynolds Aero 65 DB met Industry Nine naven
Banden: Contintental GP5000 (25mm)
Prijs: € 8599,-
Gewicht: 7,6 Kg (zelf gewogen, maat S)

Conclusie

De Merida Reacto 9000 is een verrassend comfortabele aero racer. Het frame is erg stijf en bij het aanzetten merk je dat hij goed vooruit wil. De kracht die je op de pedalen zet wordt direct omgezet in voorwaartse snelheid. De Reynolds wielen dragen daar ook aan bij door de stijfheid en het snelle aangrijpen van de naaf. Die stijfheid van het frame en de wielen zorgt ook voor veel stabiliteit in de bocht en zeker als je op hoge snelheid door de bocht stuurt, geeft dat een vertrouwd gevoel.

Het Vision Metron 5D stuur is lekker compact waardoor de fiets direct reageert bij het sturen en dat geeft de fiets een heel wendbaar karakter. Zelf heb ik de fiets vooral gereden met 28 mm banden en dat geeft de fiets nog net wat extra comfort. En die combinatie van een stijf en toch wendbare fiets met veel comfort voor een aero racer, maakt dit echt één van de fijnste aero racers waar ik op heb gereden. De fiets heeft een prijskaartje van € 8599,-. Dat is een flink bedrag, maar gezien de kwaliteit van deze Reacto krijg je daar ook een heel flinke fiets voor.

Via Merida