We kregen een bekende over de vloer: De Reacto Disc 5000 is alweer de vierde uit de Reacto-familie die we aan de tand gaan voelen, maar de eerste met schijfremmen.

De Reacto heeft sinds zijn introductie in 2014 heel wat wijzigingen meegekregen, maar hij is altijd heel herkenbaar gebleven. De schijfremmen veranderen daar niets aan. Deze Reacto III die halverwege 2017 werd geïntroduceerd heeft twee frame-varianten, namelijk CF2 en CF4. De CF4 is het lichtst en heeft een iets sportievere geometrie. Deze Disc 5000 heeft het CF2 frame en is daarmee iets zwaarder, maar ook wat comfortabeler. Door het iets langere balhoofd zit je ook iets rechterop dan bij de CF4. Verder heeft het alle uiterlijke kenmerken van zijn geavanceerdere broer.

De Reacto is altijd het echte aeromodel geweest van Merida. Van de zijkant ziet het er allemaal fors en dik uit, maar zodra je de fiets van voren bekijkt blijft daar maar weinig van over. Heel smal allemaal. Typisch voor de Reacto vind ik de hoekige vorm van de buizen. Niet dat dit uniek is, aeromodellen van andere merken hebben een overeenkomstige eigenschappen, maar hij blijft wel redelijk herkenbaar voor mij. De horizontale bovenbuis is ook typisch voor de Reacto bijvoorbeeld, dat zie je niet veel meer. Kenmerkend voor aeromodellen, en ook zo bij de Reacto is de korte wielbasis. Je ziet dat het achterwiel tegen de zitbuis aan zit die daarvoor ook een uitsparing heeft.

Het taps toelopende balhoofd, of wat Merida X-Taper Headtube noemt, moet voor stabiel en strak stuurgedrag zorgen. Dit gaat in combinatie met de carbon voorvork die gebruik maakt van een steekas. Die heeft hij achter overigens ook. Shifters, remmen en derailleurs zijn van de jongste Ultegra groep. Het crankstel weer niet, dat is een aluminium FSA Gossamer Pro met 52/36 bladen, die is iets zwaarder en goedkoper dan Ultegra cranks. Hier is voor gekozen om de totaalprijs van de fiets in bedwang te houden. De standaard Ultegra cranks vind ik mooier, maar dat is persoonlijk. De zadelpen is van Merida zelf. Door de vorm kan je die niet zomaar vervangen, maar in principe is dat ook niet nodig. Hij is van carbon en heeft Merida’s S-Flex erin verwerkt dat voor extra demping moet zorgen.

Strakke bak
Het is niet de eerste keer dat ik op een Reacto rij en ben dan ook niet verrast als ik ermee op pad ga. Of je nou, op de duurdere versie rijdt, op de goedkopere aluminium Reacto 500 of deze, ze rijden allemaal even strak. Dit CF2 is dan iets comfortabeler dan de duurdere CF4, maar verwacht geen lekker zacht kussen, hij is overal zeer stijf en geeft niet mee. Ik heb op fietsen gereden die harder zijn dan deze Reacto, maar hij komt een heel eind. Toch weet de fiets de scherpe randjes eraf te halen, met name aan de achterkant. Dat vind ik persoonlijk wel fijn. De Ultegra R8020 groep met hydraulische remmen en mechanisch schakelen rijdt fantastisch. Schakelen gaat zo makkelijk dat je bijna denkt dat niet stiekem toch Di2 is. De shifters zijn iets dikker dan bij velgremmen, maar dat zie je nauwelijks. Je voelt het wel als je net van een fiets met velgremmen komt, maar het went snel en liggen goed in de hand.

De wielen zijn dan misschien niet de allerlichtste op de markt, maar ze zijn net als het frame ook erg stijf en dat merk je goed in de bochten en met het aanzetten als je uit de bocht komt. Ze geven geenszins mee en die combinatie met het frame bevalt mij heel goed. De feedback vanuit het wegdek is daardoor ook heel goed, zonder dat je elk steentje onder je door voelt gaan. Je gaat er haast automatisch iets harder mee rijden. De Continental Grand Sport Race bandjes zijn tamelijk soepen en de grip voelt ok. Over slijtage en lekbestendigheid kunnen we zo geen oordeel vellen, maar de eerste indruk daarvan is goed.

Merida’s eigen koelvinnen
Bij de de remklauwen zie je dat Merida iets extra’s heeft toegevoegd op het frame. Dat zijn aluminium koelvinnen. “Disc Coolers” zoals Merida ze noemt. Die zorgen ervoor dat de hitte die gegenereerd wordt tijdens het remmen over een grote oppervlak verdeelt wordt en dat het geheel ook weer sneller afkoelt. Dit alles om de remprestaties zo goed mogelijk te laten zijn. Niet dat je in de problemen komt zonder deze koelvinnen, maar Merida past dit al een paar jaar toe omdat zij vinden dat het de remprestaties, ondermeer bij lange afdalingen waarbij veel en lang geremd wordt, verbetert. Het zou tot 35% moeten schelen in temperatuur. Je kan zeggen dat het onnodig is en dat het zo ook goed werkt, maar toch vind ik het wel een fijne gedachte dat hier over nagedacht is. Jammer is alleen wel dat bij de achterste remklauw de koelvin net over de decals vallen. Daar hadden ze even rekening mee moeten houden vind ik.

Wat ook nog een typische eigenschap is van de Reacto, is de kabelgeleiding vanaf het stuur naar achteren. De kabels verdwijnen aan de bovenkant van de buis vlakbij het balhoofd en gaan dan verder binnendoor. Op zich logisch, maar daardoor maken de kabels een ruime bocht en die is zo ruim dat ik er met mijn knieën tegenaan kom als ik op de pedalen ga staan. Dat doe je toch wel met enige regelmaat dus dat is best vervelend. Heel veel korter kunnen de kabels niet dus er is niet echt een oplossing voor.

Het frame is wel weer helemaal klaar voor gebruik met Di2, dus mocht je ooit nog een upgrade die kant op overwegen, dan weet je dat het kan. Hoewel de wielen hun werk goed doen en goed stijf zijn, zou dat ook nog een kandidaat kunnen zijn voor een upgrade. Het is maar net wat je ermee wil, zo is hij in ieder geval ook goed.

Details
Merida Reacto Disc 5000
Frame: Reacto CF2 Disc
Groep: Shimano Ultegra R8020 Disc
Crankstel: FSA Gossamer Pro 52/36
Zadel: Merida Race
Stuurpen: Merida Expert (alu)
Stuur: Merida Expert Aero (alu)
Wielen: Merida Expert CW Disc met Continental Grandsport Race 25c banden
Gemeten gewicht: 8,59 kg (in maat M/L)
Adviesprijs: € 2.499,-
Alle info bij Merida

Plus
+ Stijf en direct frame
+ Complete afmontage
+ Uiterlijk

Min
– Kabelgeleiding van stuur naar onderbuis
– Koelvin op achterste remklauw valt over decals heen

Conclusie
De fiets schreeuwt eigenlijk om een paar strakke en aerodynamische wielen als je hem ziet staan, maar heeft dat helemaal niet nodig. Zo ‘uit de doos’ is het namelijk een fiets die precies doet wat je wil. Het een beetje aggressief ogende en strakke aero-frame met stijve aluminium wielen vormen een zeer stijf geheel waarmee je altijd snel de bocht mee uit kan komen. De jongste telg uit de Ultegra familie schakelt licht en direct en heel veel beter dan deze hydraulische schijfremmen wordt het niet. De kabels naar de onderbuis moeten ze op een betere manier verwerken vind ik en de decals op de achtervork vallen net weg onder de koelvin van de remklauw. Die twee dingen zijn daarentegen behoorlijk overkomelijk, zeker als je met de fiets hebt gereden, want dan neem je die twee dingen voor lief!