Of ik een snelle Merida gravelbike wil testen? Kom maar door zeg ik, en daar stond dan de Merida Scultura Endurance GR 8000, zoals hij volledig heet. In de kleur Silk Fall Green, wat een echt heel mooie opvallende groene kleur is. Afhankelijk van hoe het licht erop schijnt reflecteert de zon erop en glinstert het frame.

Endurance frame als gravelbike

Eerst maar even naar het frame van carbon, want dat is feitelijk het frame van de Scultura Endurance wegfiets. En oneerbiedig gezegd, hebben ze die een gravelsausje gegeven. In het verdere stuk zul je merken dat het frame zich daar echt wel voor leent en dit niet een trucje is dat je zomaar met elk frame kan uithalen. Het is een endurance frame wat inhoudt dat hij onder andere een iets hoger balhoofd heeft dan de gewone Scultura, waar Bahrain Victorious op rijdt. Het hoge balhoofd zorgt ervoor dat de reach iets korter is en de stack iets hoger. Je zit kortom iets comfortabeler en iets minder diep op de fiets dan op een Scultura racefiets. Iets wat je ook verwacht bij een gravelbike. Dus qua geometrie helemaal geen verkeerde keus om hier een gravelbike van te maken.

Onderdelen die hem gravel-ready maken

Uiteraard moeten een aantal onderdelen ook aangepast worden voor gravel waarbij de banden voorop staan. Ze hebben gekozen voor Continental Terra Speed ProTection, de één na snelste gravelband van Conti. Deze heeft over het hele loopvlak profiel. De maat is 35 mm wat ook aangeeft dat het een snelle gravelbike moet zijn. Anderzijds is 35 mm ook het maximale wat volgens Merida in het frame past. En dat klopt wel, want je hebt nog iets ruimte over, maar die ruimte wil je ook hebben omdat anders modder en steentjes vast komen te zitten tussen de band en het frame.

Je kan wel een beetje smokkelen met een band tot 38mm of zelfs 40mm, maar dit is afhankelijk van het type en merk banden en de ruimte die dan overblijft is minimaal. Bij de staande achtervork is een klein boogje te zien waar je een spatbord op kan monteren. Je kan deze ook eenvoudig met twee schroefjes eraf halen, zodat de fiets er nog strakker uitziet.

Deze Merida heeft een gravelstuur gekregen met een minimale flare. Omdat de beugels iets meer naar buiten staan, geeft het net iets meer controle tijdens het sturen. Wat ik op gravelpaden en singletracks erg fijn vind. Ook is gekozen voor een relatief dun stuur, dat lekker vastpakt. Dat zorgt ervoor dat je meer controle hebt, en dat is altijd goed. Het zorgt er overigens ook voor dat trillingen van de ondergrond wat beter voelbaar zijn, en dat kan soms een klein nadeel zijn.

Verder heeft de fiets een semi-geintegreerde cockpit. Hierdoor zijn voor het oog de kabels niet tot nauwelijks zichtbaar, maar voor onderhoud kan je er wel makkelijk bij. De fiets is flink afgemonteerd. Schakelen en remmen doe je met Sram Force AXS 12-speed en dat betekent dat je electronisch schakelt. Voor heb je twee kettingbladen (46/33) en achter krijg je een 36-10 cassette. Voor de snellere tempo gravelritten wil ik graag een lekkere cadans draaien en dan zijn de sprongen tussen de versnellingen met twee kettingbladen voor net even kleiner. Fijn gekozen!

De wielen zijn de Merida Team GR30 Carbon met een 30 mm hoge velg met een binnenbreedte van 25 mm. De zadelpen is ook van carbon en het stuur en de stuurpen zijn van aluminium. Nu we toch de specificaties aan het doornemen zijn, ook meteen even de prijs en het gewicht. Deze Merida kost € 5.799,- en weegt in maat M 8,88 kg op onze weegschaal.

Gravelroutes opzoeken

De Merida is een gravelbike waarbij voor mij het hele plaatje klopt. Je zal niet direct het gevoel hebben dat je een van de onderdelen moet upgraden met deze afmontage. Ik heb er de afgelopen tijd menig gravelpad en -route mee gereden waarbij al snel duidelijk werd dat het hier om een snelle gravelbike gaat. Dan gaan we uit van de tweedeling tussen een gravelracer voor het snelle werk aan de ene kant, en de gravel/bikepacking variant waar het tempo niet zo hoog hoeft te liggen en het meer gaat om het comfort.

Waarom is dit dan een gravelracer en niet een grave/bikepacking variant? Nou dat heeft een aantal redenen. Allereerst de stijfheid en comfort van het frame. Je merkt dat het frame goed stijf is waardoor je duidelijk vooruit gaat als je op de trappers gaat staan. Je krijgt wel iets van comfort uit het frame en de onderdelen (voornamelijk de zadelpen) maar voor een gravelbike is hij aan de stijve kant. Dat is ook wat je wil als je tempo wil rijden. Dat alle energie in snelheid gaat zitten. Daardoor lever je dus iets in op comfort. Snelheid krijg je ook door de smallere banden. 35 mm is voor een gravelbike niet heel breed en zelf had ik toch graag de optie gehad om er iets bredere banden in te kunnen zetten. Dan heb je iets meer keuze in het spectrum.

De fiets stuurt heel erg makkelijk. Singletracks waarbij de bochten zich snel afwisselen pakt hij makkelijk en de fiets laat zich makkelijk van links naar rechts “gooien”. Toch voelt hij niet zenuwachtig en als je zonder handen op het stuur rijdt merk je dat hij stabiel z’n koers volgt. Je voelt dat je echt snel onderweg bent met deze fiets.

De wielen geven geen krimp tijdens de toch wel harde klappen van de boomwortels en gaten die ik niet altijd even goed weet te ontwijken. De wielen rollen lekker en zijn betrouwbaar. Ze zijn simpelweg gewoon goed. Ik speel een beetje met de bandendruk om iets meer comfort te krijgen. Dat is altijd een fijne om toch snel iets harder of zachter de ondergrond te voelen doorkomen. Wil je meer comfortabel gravelen dan kom je bij Merida uit bij de Silex. Die heeft namelijk een meer relaxte geometrie en onder andere ruimte voor bredere banden. Dit is dan ook meer de gravel/bikepacking avonturen gravelbike van Merida, al wist Mohoric hier toch ook het WK mee te winnen.

Gravelracer ombouwen tot volwaardige racefiets in drie minuten

Voordeel van deze Scultura Endurance GR is dat als je er een setje wegbanden op zet, je gewoon de wegritje met je fietsvrienden mee kan doen. En dan maakt het eigenlijk niet uit of het een vlak of heuvelig rondje is. Dan heb je dezelfde ervaring als de gewone Scultura Endurace fiets met een flare stuur. Zelf zou ik kiezen voor een extra wielset met wegbanden. Zo kan je in 3 minuten tijd je gravelracer ombouwen tot een wegfiets.

Specificaties

Frame: Scultura Endurance CF3
Voorvork: Scultura Endurance CF3
Achterderailleur: Sram Force AXS
Voorderailleur:  Sram Force AXS
Shifters:  Sram Force AXS
Remmen:  Sram Force AXS
Remmen voor/achter:  Sram Force AXS
Crankstel:  Sram Force AXS 46-33T
Ketting:  Sram Force
Cassette: Sram CS XG 10-36, 12-speed
Wielen: Merida Team GR30 Carbon
Banden: Continental Terra Speed ProTection 35mm
Stuur: Merida Expert GRII
Zadelpen: Merida Team SL Carbon
Zadel: Prologo Scratch M5 AGX
Gemeten gewicht: 8,88 kg (zonder pedalen in maat M)
Adviesprijs: € 5.799,- 
Verkrijgbaar in de maten XXS, XS, S, M, L en XL

Conclusie

Het lijkt misschien een makkelijke optie van Merida om hun endurance frame te gebruiken voor deze gravelbike. Maar dat pakt heel goed uit in dit geval. Het resultaat is een echt snelle gravelbike die je ook nog eens super makkelijk als echte racefiets kan gebruiken. Voor gravel had de maximale bandbreedte van 35 mm voor mij iets breder gemogen, zodat je ook eens wat bredere banden kan rijden. Maar voor de snelle ritten is 35 mm prima.

Alle gravelroutes hier fiets je makkelijk met deze configuratie. Wil je wat meer comfort en ga je op zoek naar wat ruigere gravelroutes dan is de Merida Silex een betere keus. Sram Force AXS is een fijne groep en het crankstel met dubbel voorblad voor maakt dat je altijd wel een goede cadans kan vinden. Fijn als je tempo rijdt. En omdat het oog ook wat wil, ziet de fiets er erg goed uit.

Meer info via Merida