Soms heb je fietsen waarvan het lijkt alsof ze voor je gemaakt zijn. In het begin had ik een beetje twijfel of ik op maat M zou passen. Maar dit was na de eerste meters al geen issue meer. Sinds de zomer van 2024 rijd ik op de Merida Scultura Team uitvoering, en nog elke keer stap ik er met een grote glimlach op. De Scultura Team is opgebouwd met een Shimano Dura Ace Di2 en Vision Metron 45 SL wielen en daarmee is er op papier weinig te wensen over, al is het nog niet het absolute topmodel van Merida. Het topmodel uit de Scultura-lijn is namelijk de 10K uitvoering met SRAM Red AXS en Zipp 353 NSW wielen.

Merida Scultura uit 2024

Als je de foto’s bekijkt, zie je dat deze Scultura het 2024 model is. Dit kan je goed zien aan het chroomgekleurde driehoekje dat bij de zitbuis/bovenbuis zit. Ik heb hem ook in dat jaar opgehaald, dus dat is vrij logisch. Toch is de kleurstelling voor het model van 2025 maar minimaal gewijzigd, want in de basis is deze nog steeds glanzend zwart met chrome decals. Het eerder genoemde chrome-gekleurde driehoekje is verdwenen en daaraan is in één oogopslag te zien welk modeljaar het is.

Het Scultura frame is in 2021 gelanceerd en in 2023 reed collega Joost (ook al) met veel plezier rond op de Merida Scultura 9000. Het verschil tussen deze twee modellen zit ‘m in de Vision wielen en Dura Ace Di2 groepset die op deze Team uitvoering zijn gemonteerd. Daar waar de Scultura 9000 is opgebouwd met Shimano Ultegra Di2 en Reynolds Aero 46 DB wielen.

De Merida Scultura Team, komt met de eigen slanke carbon Merida Team SL Cockpit. Deze cockpit heeft een 110 mm stuurpen en is 420 mm breed. Het frame is gemaakt van CF5 carbon en als ik de fiets weeg, komt deze op een gewicht van 7,3 kg. Dat is inclusief bidonhouders, out-front computermount met Hidemybell en een tooltje onder je zadel. Het enige dat daar dan nog bij komt, is het gewicht van de pedalen, want verder zitten de voor mij benodigde accessoires er verder op/aan. Dat geldt dan ook voor een Powermeter, die op de Shimano Dura Ace crank zit. Dat doen ze netjes bij Merida want bij het ophalen is hij, na monteren van de pedalen, direct rijklaar.

Comfortabel

Op papier is de fiets ‘Top of the bill’ met de beste Shimano groepset die er is. En zoals gezegd heeft deze groepset dus ook de dubbele powermeter. Het prijskaartje van € 10.499,- is veel geld, maar voor een topmodel met deze afmontage laat Merida hiermee veel concurrenten achter zich. Daar gaan de prijzen al richting de € 12.500,- of zelfs nog meer. Nog mooier wordt het voor het 2025 model, waarbij de prijs zelfs scherper is geworden. Met € 9.499,- ruim onder de € 10.000,- blijven.

Voor het 2025 model is het carbon waarvan het frame is gemaakt verbeterd. Het CF5 V-frame is sterker, waardoor er minder materiaal nodig is voor vergelijkbare rij-eigenschappen. Volgens Merida zelf hebben ze alleen op het frame in maat M daarmee al 130 gram weten te besparen. Dat klinkt niet heel veel, echter op een totaalgewicht van 822 gram voor een frame is dat toch zo’n 15%.

Joost gaf in zijn review al aan dat hij erg te spreken is over het comfort van deze fiets. En dat kan ik alleen maar beamen. Hiervoor reed ik op de Merida Reacto, die voor een aero-racer al erg comfortabel is. Maar de Scultura is daarin wel de overtreffende trap. Hij rijdt heerlijk comfortabel en het slanke frame weet veel trillingen eruit te filteren. Daar werkt de cockpit ook goed aan mee. Deze ligt niet alleen heel lekker in de hand door zijn slanke vorm, maar absorbeert ook veel oneffenheden.

Slank is het toverwoord

Slank is misschien wel het toverwoord bij de Merida Scultura. Ik hou wel van een frame met een klassieke look, en dat is wat deze Merida Scultura ook is. Hij is bij het bracket en het balhoofd oversized, omdat dat ook plekken zijn waar veel kracht op komt en een stijve constructie nodig is. Het frame is wat forser op de plekken waar dit nodig is, maar juist door de slanke vormen van bijvoorbeeld de seatstays, bovenbuis en achterbrug wordt het frame erg comfortabel.

Bij het balhoofd merk je de stijfheid van het oversized frame vooral in het directe stuurgedrag. Als je met snelheid een bocht in stuurt, kan je lekker in de bocht gaan hangen en stuurt de fiets strak en stabiel door de bocht. Zeker bij een racefiets stuur je vooral veel met je lichaam, door naar links of rechts te leunen. Het stabiele stuurgedrag is vooral erg fijn bij langere afdalingen waardoor je met vertrouwen de bochten aansnijdt en makkelijk snelheid kan behouden.

Stijf en direct

Ook als je klimt of op lagere snelheid stuurt, gaat dit soepel. En dat is bij een cockpit met volledig geïntegreerde kabels niet altijd vanzelfsprekend. Het gebeurt regelmatig dat de stugge kabels en hydraulische leidingen ervoor zorgen dat het iets zwaarder stuurt, omdat er wrijving en weerstand in het balhoofd ontstaat. Dat is bij de combinatie van de Scultura en de Team SL cockpit niet het geval. Ook na ruim elf maanden intensief gebruik door weer en wind draaien de lagers en interne kabels nog probleemloos.

De stijfheid in het bracket voel je goed bij het aanzetten. Ten opzichte van de Merida Reacto merk je daarin wel verschil, want de Reacto voelt daarin directer bij het aanzetten. Dit verschil merk je op bij een sprint waarbij je echt volle bak aanzet. De Reacto reageert daarbij directer, maar dat wil niet zeggen dat je met de Scultura niet kan sprinten. Want ook bij de Scultura merk je dat de fiets direct reageert bij het aanzetten. Dat is fijn wanneer je bijvoorbeeld langer op de pedalen staat bij het klimmen.

Vision Metron 45 SL wielen

Voor de Team uitvoering kiest Merida voor de Vision Metron 45 SL wielset. De wielen zijn 45 mm hoog en dat is een hele fijne allround hoogte. Persoonlijk vind ik dit ook een mooie hoogte die bij het Scultura frame past. Door de bolle vorm van de velg heb je weinig last van impact van de wind. De wielen hebben de vernieuwde naaf met PRS ratchet systeem van Vision zelf. Door de 21 mm binnenbreedte van de velg vallen de Continental GP5000 banden ook echt als de beloofde 28 mm. De body van de wielen grijpt snel aan, en je merkt dat de ratchet snel de beweging omzet in voorwaartse snelheid. Ze bollen lekker soepel en als je de benen stilhoudt, blijven ze lang hun snelheid vasthouden. De banden zijn nog niet tubeless gemonteerd, maar de wielen zijn wel tubeless ready.

Keuze tussen Scultura vs. Reacto

De Merida Scultura en de Merida Reacto zijn twee topfietsen die ook beide op het hoogste niveau te zien zijn. De mannen van Bahrain Victorious hebben namelijk de keuze uit deze twee modellen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Scultura en dat komt vooral doordat ik kies voor wat meer comfort en een lichter gewicht. Maar zoals je in mijn review van de Reacto hebt kunnen lezen, ben ik daar ook erg van gecharmeerd. Want als je juist graag wat meer wil racen en een sprinter bent, zal de keuze voor een Reacto logisch zijn. Daarbij zijn beide frames allround genoeg, zodat ook sprinten met een Scultura of over kasseien rijden met een Reacto geen enkel probleem is.

Qua geometrie zijn de fietsen identiek, met dezelfde stack en reach. Ook de hoeken in het frame zijn hetzelfde; echter, het frame van de Reacto is wat meer sloping. De keuze tussen deze twee modellen zal dus vooral afhangen van persoonlijke voorkeur en gebruik. Nu we het toch over voorkeuren hebben, is er nog één puntje dat ik aan de Scultura Team 2024 zou willen aanpassen, en dat is een stuur van 400 mm breed in plaats van 420 mm. Nu vind ik dat fijner, omdat ik niet zo breed ben, maar het is de laatste jaren ook een trend om steeds smaller te gaan qua sturen en houding. En geheel in deze trend gaat Merida daar ook in mee, want mijn ‘wens’ voor een smaller stuur is bij het 2025 model al de standaard.

Specificaties

Merida Scultura Team
Kleur: Metallic black/Holo
Groepset: Shimano Dura Ace Di2 12-speed (incl. powermeter)
Stuur: Merida Team SL cockpit
Wielen: Vision Metron 46 SL
Banden: Continental GP5000 (25mm)
Prijs: € 10.490,-
Gewicht: 7,3 kg (zelf gewogen, maat M)

Conclusie

De Merida Scultura Team is mij op het lijf geschreven. Ik houd van de slanke looks en de klassieke uitstraling. Qua kleur is zwart niet het meest spectaculair, maar met de chrome decals vind ik het er goed uitzien. Qua onderdelen heb je met de Shimano Dura Ace Di2 groepset een absolute top groepset en beter gaat het wat dat betreft niet worden. Daar is de prijs van € 10.490,- dan ook naar, maar dit is nog steeds scherp geprijsd voor een fiets met deze specs.

Wellicht dat je persoonlijke voorkeur uitgaat naar SRAM, maar ook dat kan met de 10K uitvoering van de Scultura. Voor de Merida Scultura Team 2024 zoals ik hem rijd, kan je twee puntjes aanmerken. Dat zou dan zijn dat het gewicht voor een topmodel nog niet op de UCI-limiet van 6,8 kg zit en dat er een 420 mm stuur op zit. Echter, Merida heeft voor het nieuwste model een nieuwe carbon samenstelling waardoor het frame lichter is, en standaard wordt maat M nu al afgemonteerd met een 400 mm stuur. Daarbij is deze uitvoering met een prijs van € 9.499,- ook goedkoper waardoor je letterlijk meer fiets krijgt voor minder geld. Daarmee weet Merida voor 2025 de verhouding van prijs en kwaliteit nog weer naar een hoger plan te tillen!

Via Merida