Even geleden heb ik de Merida Scultura 9000 getest, en op deze fiets zit de full carbon Team SL cockpit van Merida. In dit artikel gaan we dieper in op deze aero cockpit, die Merida gebruikt op de Scultura 9000, Scultura 10K en de Reacto 9000. De cockpit ziet er strak uit en ten opzichte van een traditioneel stuur is het een gave upgrade van je fiets. Ik test de cockpit in de praktijk.

Een cleane uitstraling

De cockpit is matzwart, bestaat uit één geheel en oogt heel clean. Het stuur heeft een platte bovenkant en het ziet er vanaf de voorkant dun uit. Het stuurlint loopt tot halverwege beide kanten van het stuur en op de bovenkant van de stuurpen staat in glanzende letters Team SL. Geen overdreven of opvallende logo’s en daar houd ik wel van. Aan de onderkant van het stuur zit in het midden een bevestigingspunt voor een computermount. Er is zowel een mount voor een Wahoo, Garmin als GoPro verkrijgbaar. Bovenop de topcap en aan het uiteinde van de stuurpen bij de voorvork zitten inbusschroeven om de cockpit aan de voorvork te bevestigen.

Op mijn Merida in maat L zit een cockpit met een 120 mm stuurpent en het stuur is 440 mm breed. De breedte van het stuur en de lengte van de stuurpen zijn afhankelijk van de framemaat bij Merida. Hoe groter het frame, des te langer en breder de stuurpen en het stuur. De cockpit heeft een reach van 75 mm en een drop van 125 mm. De cockpit heeft een hoek van -6 graden en daaraan merk je dat het een fiets is voor de sportieve rijder die lekker diep wil zitten. In combinatie met de beschikbare spacers kan je dit aanpassen, als je een meer relaxte houding wil. De spacers zijn (de-)monteerbaar zonder het stuur en de kabels volledig los te halen, omdat ze open en dicht kunnen. Zo kan je de cockpit eenvoudig wat hoger (of lager) zetten, zonder kabels en remleidingen te hoeven (de)monteren. Alle kabels lopen volledig intern en de cockpit is geschikt voor alle fietsen die voorzien zijn van draadloos, elektronisch schakelen.

Naast de voordelen van een one-piece cockpit zoals de vette looks en het mooi wegwerken van alle kabels zit er ook één nadeel aan een cockpit ten opzichte van een traditioneel stuur. Je kan niet even de stuurpen vervangen voor een kortere versie of eentje met een andere hoek. Het is dus wel belangrijk dat je precies weet welke afmeting qua stuurbreedte, lengte en hoek bij jouw en je fiets past.

Specificaties

Merida Team SL 1P Integrated cockpit
Lengte stuurpen: 90, 100, 110, 120 en 130 mm
Breedte stuur (cc): 400, 420 en 440 mm
Gradenhoek stuurpen: -6 graden
Reach: 75 mm
Drop: 125 mm
Prijs: € 449,-

Op de fiets

Tijdens het fietsen kijk ik geregeld naar mijn stuur. In eerste instantie om op m’n fietscomputer te kijken, maar met de gave looks van de cockpit is dat ook geen straf om naar te kijken. De cleane uitstraling van het stuur valt dan op, zeker als je de out-front mount gebruikt om je fietscomputer te monteren. De beugels van het stuur lopen lang door waardoor je comfortabel in de beugels kan hangen tijdens je rit. Als je de handen relaxed bovenop het stuur laat rusten vouwen je handen prettig om de bovenkant van het stuur. Persoonlijk vind ik het fijner als het stuurlint iets verder doorloopt, zodat je handen ook bovenop het stuur volledig op het stuurlint rusten. Maar je kan natuurlijk zelf beslissen tot waar je stuurlint monteert. En eerlijk is eerlijk, zonder stuurlint komt het stuur wel het best tot zijn recht.

Als je het stuur bovenop vasthebt bij de remgrepen, voel je dat trillingen meer worden gedempt. Het carbon is lekker stijf en stuurt direct, maar geeft ook comfort door het opvangen van trillingen in het stuur. In de beugels geeft het stuur meer mee, als je bijvoorbeeld aanzet voor een sprintje. Dit voelt lekker aan, alsof je akkoord krijgt om gas te geven. Door de negatieve gradenhoek krijg je een iets diepere zit, maar dit kun je dus compenseren door het plaatsen van spacers onder de stuurpen.

Conclusie

Een full carbon one-piece cockpit is een serieuze upgrade van je fiets ten opzichte van een los stuur en een stuurpen. Want met een cockpit zijn de kabels netjes weggewerkt en je fiets krijgt er een cleane look van. Met deze cockpit van Merida zit je zeker gebakken en qua uitstraling past de cockpit op vrijwel iedere fiets. Dus als je op zoek bent naar een upgrade op je fiets is deze cockpit zeker een goed idee als je het mij vraagt. En met een prijs van € 449,- brengt Merida een mooi product op de markt, voor een nette prijs.

Meer info via Merida.