Wat hebben we toch een leuk werk: fietsen testen. En dan helemaal als deze Cervélo nog voor de embargodatum op kantoor aankomt. De gloednieuwe Cervélo R5: de klimfiets van het merk. En als je aan een klimfiets denkt, dan hoort daar een goed gewicht bij. En met dat gewicht zit het wel goed bij deze R5. Hij weegt aan onze weeghaak 6,15 kg in maat 56! UCI illegaal zoals hij er hier bij staat, want de UCI hanteert bij wedstrijden nog een minimumgewicht van 6,8 kg.

En dat gewicht hebben ze bij Cervélo niet weten te halen door allerlei exotische onderdelen te gebruiken. Nee, gewoon een standaard Shimano Dura-Ace Di2 groepset inclusief een 4iiii dubbelzijdige powermeter. Ook heeft onze fiets nog best veel spacers en ook de inbussleutel in de achternaaf wordt meegeteld bij het gewicht.

Over de powermeter van 4iiii gesproken: deze is via een app makkelijk te koppelen. Je verbindt eerst de ene kant en dan de andere kant. Daarna kan je via de app aangeven dat je deze twee wil koppelen en klaar.

Uitgangspunt: minder gewicht!

De nieuwe R5 is een wedstrijdfiets die je dit jaar al bij Team Visma Lease a Bike hebt kunnen zien, bijvoorbeeld bij de Dauphiné en de Tour de France dit jaar. Een zo licht mogelijke wedstrijdfiets was dan ook het uitgangspunt. Alleen mocht er geen water bij de wijn worden gedaan qua stijfheid. Daar zijn ze druk mee geweest bij Cervélo en het resultaat mag er zijn. Zowel het nieuwe frame als de voorvork zijn lichter geworden dan de vorige R5. Het frame in maat 56 weegt nu 651 gram en de voorvork weegt 298 gram. Met een minimale lak erop kom je aan 959 gram voor een frameset. Dat is echt netjes. Daarmee is het verschil 100 gram met de vorige R5. En de stijfheid? Het bottom bracket is zelfs 13% stijver geworden.

Bij de voorvork valt je misschien op dat je aan de voorkant de boutjes van de remklauw ziet zitten. Dat klopt, want het is een direct mount geworden, wat weer lichter is dan de oude oplossing. Zelf vind ik dit niet de mooiste en strakste oplossing, maar dat laat weer zien dat minder gewicht het uitgangspunt is.

Ook onderdelen lichter

De rest van de onderdelen maakt het verdere gewichtsverschil van deze nieuwe R5, die in totaal 705 gram lichter is geworden. Zo is er een nieuwe cockpit voor deze fiets ontwikkeld. Deze is 137 gram lichter dan het losse stuur en de stuurpen van de vorige R5. Bijkomend voordeel is dat het stuur 2 watt meer aero is. Er zijn in totaal 9 verschillende maten van dit stuur beschikbaar. Denk dan aan de breedte van het stuur in combinatie met de lengte van de stuurpen. Zelfs bij de topcap hebben ze 7 gram weten te besparen. Of neem de zadelpenklem waar 6 gram is bespaard en 27 gram bij de zadelklem, 23 gram bij de zadelpen, etc. Op van alles is gewicht bespaard.

Even nog kort over de onderdelen die bijdragen aan het gevoel. Ja, Dura-Ace Di2 is een heerlijk snel schakelende groep. Maar ook de kleine details van deze fiets. Van hoe de zadelpenklem is weggewerkt tot aan het rubberen ringetje dat moet voorkomen dat het ventiel tegen de velg gaat klapperen. Overal lijkt aan gedacht.

Ook de wielen zijn nieuw. Deze Reserve, het huismerk van Cervélo, 34/37 SL wielset heeft dezelfde stijfheid als de vorige maar de carbon layup is aangepast zodat hij 100 gram lichter is geworden. En ze maken gebruik van de DT Swiss 180 naaf, een topnaaf!

Bij ons weegt hij dus 6,15 kg met Shimano Dura-Ace, en dat is dus exact zoals op de foto. En dat is flink onder de UCI-gewichtslimiet van 6,8 kg. Het voordeel bij het team is dat Team Visma Lease A Bike meer opties heeft over hoe de fiets voor een specifieke wedstrijd afgemonteerd wordt. Mocht je toch hoge wielen willen, dan kan dat bijvoorbeeld. Want het Team Visma Lease A Bike rijdt de wedstrijden in principe met de iets hogere Reserve 42/49 wielen. Of een specifiek zadel voor een renner. Maar ook bijvoorbeeld het gewicht van de transponder, etc. Door flink onder de UCI-limiet te zitten, zal met alle variabelen uiteindelijk voor elke renner de fiets onder de streep netjes 6,8 kg wegen.

Maar dat is natuurlijk voor de wedstrijdrijder. Als toerrijder blijf je lekker onder die 6,8 kg en dat is dan de fiets waar je echt mee op pad gaat. En zo ging ik er ook mee op pad. Zin in ook, want ik had een paar maanden geleden ook al met de nieuwe S5 gereden en was benieuwd hoe deze dan zou rijden.

Geometrie

De geometrie is wat aangepast als je deze naast de vorige R5 zet. Hij heeft een iets lagere stack gekregen en een iets langere reach. Hij komt nu nagenoeg overeen met de geometrie van de nieuwe Cervélo S5. Dat was ook een van de wensen van de renners van Team Visma-Lease A Bike, die zo makkelijk over kunnen stappen van de R5 naar de S5 en andersom. Het is dan ook duidelijk een wedstrijd racefiets want als je ook de spacers weg zou halen, dan kom je echt diep te zitten. Zo willen wedstrijdrenners dat ook.

Verder ziet het frame er best klassiek uit. Geen verlaagde staande achtervork en dunne strakke buizen. Die staande achtervork is trouwens heel erg dun geworden, precies 1 cm doorsnee. Fijn voor de liefhebbers van de klassieke looks van een frame, maar wel klaar voor UDH (Universal Derailleur Hanger).

Direct of zenuwachtig?

Met zo’n lichte klimfiets was mijn verwachting dat hij flink zenuwachtig zou kunnen aanvoelen. Dat is ook de meest gestelde vraag die ik kreeg in mijn directe omgeving. Want iedereen die de fiets even optilde, was onder de indruk van het gewicht, met direct de reactie over eventuele zenuwachtigheid. Tijdens mijn eerste ritjes merk je al duidelijk dat hij snel reageert op een stuurbeweging. Direct is een beter woord, omdat ik toch steeds het gevoel van controle hou op de fiets. En dat laatste maakt dan net even het verschil.

De nieuwe R5 laat zich heel makkelijk sturen, maar zenuwachtig wordt hij niet. Ook niet bij hoge snelheden. Wat ook helpt bij het gevoel van controle is het stuur dat in de beugels ietsje breder is dan bovenop. Dat maakt het sturen bij het dalen net iets meer gecontroleerd. Ook zit er een ronding naar het midden bij de stuurpen waar m’n handen precies omheen vallen. Dat fietst fijn. Verder is het stuur in de beugels lekker dun, voor een direct gevoel.

Wat ook erg fijn is, zijn de redelijk lage wielen, die bij harde wind nauwelijks effect op het stuurgedrag hebben. Want omdat hij zo makkelijk stuurt, zouden te hoge wielen daar meer invloed op hebben. Ook bij het klimmen, waarbij je staand je fiets onder je van links naar rechts laat swingen, voelt natuurlijk. Niet ongecontroleerd door het lichte frame waar ik ook een beetje bang voor was.

Voelt echt licht

Dan komen we aan bij waar het bij deze racefiets om te doen is, het lichte gewicht. En dat merk je, en niet zo’n beetje ook. Nou kennen we allemaal de opmerkingen dat je net zo goed een paar kilo kan afvallen, maar dat is voor de beleving totaal anders. Want als je aanzet op deze fiets voel je elke keer dat hij licht is, echt licht! Het mooie is dat je zelfs op het vlakke hier voordeel van hebt. Na elke bocht kom je net even sneller op gang. En als je het nog niet met me eens bent, dan daag ik je uit om er eens een testrondje mee te rijden.

Het meeste voordeel haal je met zo’n fiets uiteraard tijdens het klimmen. Hoe lichter, des te sneller je boven bent, en ja, daar scheelt het afvallen ook bij ;-). En dan is het lekker als je niet hoeft te voldoen aan de UCI limiet, want anders moet je je fiets aanvullen met gewicht tot aan de 6,8kg. Toch een voordeeltje voor je als toerrijder.

Comfort

Ik kan er wel omheen draaien, maar kort door de bocht: de Cervélo R5 is een wedstrijdfiets en in dit geval betekent dat dat hij stijf is en niet comfortabel. Oké, er zit een hele lichte flex in de zadelpen/buis constructie maar die is echt minimaal. Nou helpen de 26mm banden die op deze fiets liggen ook niet echt mee qua comfort. Als je bijvoorbeeld naar 28mm zou gaan, kan je daar wel iets meer comfort uithalen. Maar dat is ook weer gewicht natuurlijk. Het frame is officieel trouwens ontworpen voor 29mm banden. Ook zit er iets flex in het stuur die je vooral merkt als je in de beugels rijdt, maar ook minimaal. Nee, als je bij Cervélo iets meer comfort wil, dan kan je beter gaan voor de Caledonia.

Kleine doelgroep

Dan blijft terecht de vraag over: voor wie is deze nieuwe R5 geschikt? Want de S5 is meer aero en daardoor op veel segmenten sneller. Sterker nog: renners van Team Visma Lease a Bike rijden verrassend veel op de Cervélo S5, zelfs tijdens bergetappes. Deels logisch, want hoe harder je fietst, hoe meer voordeel je uit de aero voordelen van de S5 haalt. En profs rijden nou eenmaal hard. Daarnaast krijgen ze de S5, zeker in de kleinere maten, ongeveer al rond die 6,8kg. Dus dan is het gewicht voor die renners ook niet in het voordeel.

Maar als jij gewoon veel klimt, is deze fiets wel erg prettig. Daarnaast is het ook erg fijn als je fiets elke keer weer enthousiaste opmerkingen krijgt over hoe licht hij wel niet voelt. Dat doet deze R5 zeker! En zelf merk je dat ook elke keer als je aanzet. Oh, en dan vergeet ik nog de renner die gewoon niet van de looks van die aero-racers houdt. Dus die liever een klassiek uitziend frame wil hebben. Alle anderen komen dan toch uit bij de S5 voor snel of de Caledonia voor meer comfort. De R5 blijft een prachtig staaltje techniek maar wel eentje die in een niche-categorie zit.

Uitvoeringen en prijzen

Er zijn verschillende uitvoering waarvan de 1x Sram Red nog iets lichter is dan onze Dura-Ace Di2 uitvoering. Dan komt het gewicht volgens Cervélo op 5,97kg.

Cervélo R5 met SRAM Red XPLR AXS 1: € 12.999,-
Cervélo R5 met Shimano Dura-Ace Di2: € 12.999,-
Cervélo R5 met SRAM Red AXS: € 12.999,-
Cervélo R5 met Shimano Ultegra Di2: € 8.999,-
Cervélo R5 met SRAM Force AXS: € 8.999,-
Frameset: 5.699,-

Conclusie

Elke keer weer verbazingwekkend hoe licht 6,15 kg is voor een racefiets. De nieuwe R5 stuurt direct, makkelijk en snel. Op hoge snelheid heb je toch het gevoel van controle ondanks het directe karakter van de fiets. Iets bredere bandjes zouden het comfort iets kunnen verhogen. Verder is het duidelijk een wedstrijdfiets waarbij je diep zit, net zoals bij de S5. De klassieke look zal ook een groep rijders aanspreken. De afwerking is echt heel strak en goed gedaan. Uitgangspunt was het lage gewicht want de direct mount voor de voorrem is niet de mooiste oplossing, wel licht. Feitelijk ben ik enthousiast over deze fiets, waarvan ik ook snap dat de doelgroep erg klein is. Dat is het nadeel als je als merk meer keus in het assortiment hebt.

Meer info via Cervélo