Het Franse Origine vond dat wij ook maar eens onze mening moesten geven over hun gravelbikes. Over allemaal tegelijk gaat lastig, dus in overleg hebben we ons oog laten vallen op de Origine Graxx III GTR. En de afgelopen tijd heb ik veel op deze gravelbike gefietst. Logisch ook, want hij moest getest worden.
GTR vs GTO
De GTR uitvoering is volgens Origine de wedstrijduitvoering van de Graxx. Ze hebben ook nog de GTO, die zich iets meer richt op de comfortabele en relaxte gravel ritjes. Net als zoveel merken zijn er dus twee gravelvarianten. Ondanks dat de GTR en de GTO best op elkaar lijken want de geometrie is gelijk, is de carbon layup bij de GTR net even specialer. Ze maken hiervoor gebruik van UML (Unique Matrix Layup). Dit is een doorontwikkelde techniek ten opzichte van de manier hoe ze het frame maken bij de GTO. Voordeel is dat ze nog preciezer het carbon kunnen leggen en dus de stijfheid en gewicht optimaal kunnen krijgen.
Het gevolg is dat dit de snelle gravelbike van Origine is. Voor de wedstrijden dus maar ook allround volgens Origine. Voor mijn gevoel zijn dat twee verschillende categorieën, en ik vroeg me af of dit niet alleen een marketing verhaal is om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Of ik mijn gevoel hierover heb moeten herzien lees je hieronder.
Eerst maar eens kort over de gravelbike die ik mocht rijden. Het ging hier om de Graxx III GTR zoals hij officieel heet. Hij is afgemonteerd met de SRAM Force AXS 12-speed groepset. De Prymahl Vega C35 Pro wielset komt uit de Origine stal. Het is een 35mm hoge wielset van carbon met een binnenbreedte van 24mm.
De testfiets was flink gebruikt en daar is zo’n fiets natuurlijk ook voor bedoeld. Hier en daar had het frame wat butsen opgelopen wat je ook terugziet op onze foto’s. Ik heb de Graxx zelf ook in alle omstandigheden getest. Van de rustige woon-werk ritjes tot de serieuze gravelritten met meer stenen dan gravel. Ook ritten met de nodige hoogtemeters. Dus ik heb wel een goed beeld kunnen krijgen van deze Graxx.
Online configureren
Als je een Origine bestelt, kan je online de hele fiets configureren waardoor elke bestelling er anders uitziet. Hoe dat precies in z’n werk gaat hebben we in het begin van dit jaar zelf gezien tijdens ons bezoek aan Origine. Mijn testfiets was afgemonteerd door Origine. De groen/witte kleurstelling is precies goed. Zelfs zo goed dat mijn wederhelft thuis positief reageert over de kleurstelling, zonder dat ik er naar vraag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst even aan de witte achterkant moest wennen, maar nu na een tijdje ben ik het eens met mijn vrouw. Goeie kleur, niet te opvallend, maar ook niet te anoniem, precies goed dus.
De afwerking is echt netjes en er is goed nagedacht tijdens het ontwerp. Neem bijvoorbeeld zoiets simpels als het flapje dat het boutje van de zadelpenklem afschermt. Dat sluit goed aan in het frame waardoor het niet tijdens het rijden een beetje rond wappert. Het is iets kleins, maar wel fijn dat het goed vastzit.
Mijn fiets heeft nog een aantal spacers waardoor de het stuur wat hoog lijkt. Eenmaal op de fiets is de zit goed. De houding is niet te diep, comfortabel zelfs. Terwijl als ik mezelf in de etalages bekijk (ja, dat doen jullie ook ;-)) terwijl ik langsfiets zit ik toch in een redelijk sportieve houding. En dat terwijl het stuur ook nog een kleine riser heeft. Het Ritchey stuur is erg comfortabel en loopt in een ergonomische vorm zodat je je handen bovenop in een iets meer natuurlijke houding staan.
In de drops heb je een flare van 12%. Fijn bij een gravelbike. Als je dus denkt aan het stuur met riser en de spacer dan weet je dat je dus nog ruimte hebt om dieper te kunnen zitten. Voor als je dat fijn vindt.
Comfortabele maar snelle kilometers
De Graxx GTR is qua comfort erg in balans. Ik verwacht voor een wedstrijdfiets dat hij toch redelijk duidelijk de ondergrond doorgeeft waardoor je een goede controle hebt. Dat doet deze gravelbike zeker maar toch hij dempt op een fijne manier. Als test pomp ik de banden extra hard op zodat ik goed voel hoe het frame dempt en dat wordt bij de Graxx mooi verdeeld over de voor en achterkant van de fiets.
Die prima balans vind je ook terug in het stuurgedrag. Even uitwijken gaat soepel en niet zenuwachtig. Toch merk ik dat hij qua sturen het meest tot z’n recht komt bij lekker ‘lopende bochten’. Een MTB-trail meepakken met scherpe bochten naar links en rechts die elkaar snel opvolgen, kan wel maar dat is niet het speerpunt van deze gravelbike.
Wil je aanzetten om na een bocht weer op gang te komen dan hoef je je geen zorgen te maken. Daar is deze Graxx echt heel goed in. Door het stijve frame en ook de carbon wielen, maakt hij makkelijk snelheid en houdt dat ook makkelijk vast. De wielen trek je gemakkelijk in gang en voelen solide aan. Tijdens mijn ritjes heb ik ook regelmatig met een groepje wielrenners gefietst over asfalt en dan had hij totaal geen probleem om bij te blijven. Natuurlijk scheelt het wel als op asfalt je banden wat harder hebt staan. Want ondanks dat de Schwalbe G-One RS banden snelle gravelbanden zijn, het blijven toch 40 mm banden met een licht profiel.
Nederlands gravel
Voor het Nederlandse gravel is deze band echt geschikt. Je kan echt snelheid maken op licht gravel en als het iets zanderiger of modderiger wordt heb je toch nog minimaal profiel aan de zijkant om je door de bocht te loodsen. Een klein beetje technische stuurmanskunst is dan wel een pré. Weet je van jezelf dat je daar niet zo goed in bent, dan zou ik kiezen voor een band met iets meer profiel. Maar goed, dit is echt mijn band zeg maar. Het frame is geschikt voor 45 mm banden. Wil je trouwens nog met kleinere 650B wielen rijden, dan kan je er maximaal 47 mm banden in kwijt.
Het frame heeft verschillende nokjes waardoor je genoeg tassen of bidonhouders erop kwijt kan. Dat maakt dan ook dat je er ook goed mee kan bikepacken. En dan kom ik terug op eerder genoemde opmerking van Origine, dat het een wedstrijd gravelbike is maar ook een allround gravelbike. En daar hebben ze wel een punt wat mij betreft. Hij is snel, maar verrassend comfortabel voor een wedstrijdfiets en genoeg ruimte voor spatborden of tassen aan het frame. Het gewicht is met 8,46 kg ook prima. Kortom veel mogelijkheden met deze Graxx. En dan moet ik het nog even over de prijs hebben. Voor € 5.939,- krijg je hier bij Origine erg veel gravelbike voor. Ik had het, gezien mijn rijervaring, niet gek gevonden als hij nog even iets duurder zou zijn.
Specificaties
Origine Graxx III GTR
Groepset: SRAM Force AXS
Wielen: Prymahl Vega C35
Banden: Schwalbe G-One RS
Stuur: Ritchey WCS Ergomax
Gewicht: 8.46 kg (zelf gewogen)
Prijs: € 5.939,-
Conclusie
Of ik blij wordt van deze Origine Graxx III GTR? Het korte antwoord; Zeker! Waarom? Omdat je met deze gravelbike alle kanten op kan. Voor de snelle ritten is hij super. Hij accelereert snel uit de bochten en de controle is heel steady. Snelle singletracks waar je veel moet draaien, kost misschien iets meer moeite. Maar door de geometrie zijn de lange gravelroutes erg comfortabel zonder het sportieve gevoel te missen. Die balans is erg goed gevonden bij Origine. En op het asfalt is hij gewoon snel voor een gravelbike. Wil je nog een iets meer racey-houding dan kies je misschien een stuur zonder riser en verwijder je een paar spacers. Maar dat is ook het mooie bij Origine, je kan hem naar wens configureren. Dit was afgelopen jaar toch wel mijn verrassing qua gravelbikes. Super allround met een racey gevoel. Ik denk dat dat de lading wel dekt.
Meer info via Origine