Niet zo lang geleden werden er op gravelbikes nog racegroepen gemonteerd. Nu hebben we speciale gravelgroepen, zoals de Shimano GRX. Met sturen is hetzelfde gebeurd. Eerst waren het recht-toe-rechtaan racesturen, maar al snel kwamen er sturen met een knik in de bocht, de zogeheten flare. Pro heeft in de Discover gravellijn ook drie van die sturen en wij gingen er met twee op pad.

Flare

In de inleiding schreef ik over het begrip flare: knik in de bocht. Een beetje cryptisch misschien, dus voordat we verder gaan eerst even een uitleg. Flare gaat om de hoek waar de bocht van je stuur in staat. Bij een ‘normaal’ racestuur staat de bocht meestal in een rechte hoek ten opzichte van het horizontale gedeelte. Bij een stuur met flare staat deze in een schuine hoek van bijvoorbeeld 12, 20 of 30 graden. Hierdoor is het onderste gedeelte van je stuur een stuk breder. En staan je remhendels en shifters in een hoek op het stuur. Wat is het nut van flare? Een breder stuur zorgt voor meer controle. En controle is welkom bij het gravellen. Ook moet de flare zorgen voor meer comfort omdat de hoek van je handen verandert. Een bijkomend voordeel is dat een stuurtas er makkelijker tussen past.

De flare duidelijk zichtbaar door de bredere onderkant.

Drop en Reach

Dat je stuur in verschillende breedtes te koop zijn weet iedereen wel. Maar heb je ook wel eens gelet op de drop en reach van je stuur? Daar zijn vele variaties in mogelijk. En die zijn zeer bepalend voor je houding op de fiets. De drop gaat om hoeveel de stuurbocht omlaag gaat. En de reach gaat over de diepte van de stuurbocht. Bij een gravelbike zie je vaak een korte drop en reach. Hierdoor zit je wat compacter en rechtop voor meer controle. Daarnaast is het ook een houding die je een wat comfortabeler zithouding geeft.

Een korte drop en reach kenmerken de Pro Discover sturen.

3 Pro Discover sturen, 3 keer flare

Een hele lijst aan begrippen zijn voorbij gekomen, maar dat moest even om de Pro Discover sturen straks goed uit elkaar te houden, want de sturen hebben verschillende hoeken. Zoals gezegd zijn er dus drie verschillende sturen. Twee van aluminium en één van carbon. Voor de aluminium sturen heb je de keuze uit een Big Flare of Medium Flare. De Big Flare heeft een 30 graden hoek en de Medium Flare heeft een 12 graden hoek. De Discover Carbon zit tussen deze twee in en heeft een flare van 20 graden.

Het verschil in flare zichtbaar. Gelijke bovenbreedte, maar door verschillende hoeken een andere onderbreedte.

Wij hebben om en om gereden met de Pro Discover Big Flare en de Pro Discover Carbon. Naast dat de ene van aluminium is en de andere van carbon is het grootste verschil tussen de sturen de flare. De andere eigenschappen liggen allemaal dicht bij elkaar. Mooi om goed te zien wat de invloed is van de flare op het stuurgedrag.

Pro Discover Carbon

Als ik de Pro Discover Carbon uit de verpakking haal, valt het gewicht gelijk op. Het stuur lijkt nog lichter (212 gram) dan het is, omdat het door de flare een extra groot stuur lijkt. Het stuur heeft ingangen voor Di2 kabels en is op de montageplekken van de stuurpen en de shifters ruw. Hierdoor voorkom je dat de boel gaat schuiven op het gladde carbon. Er wordt ook nog een anti-slip pasta bijgeleverd. Dat is toch wel netjes! De decals zijn lekker minimalistisch. In het glimmend zwart vind je de logo’s van Pro en Discover.

De Pro Discover Carbon heeft dus een flare van 20 graden. Dat zorgt voor een breedte van 52cm aan de onderkant van het stuur. Het stuur dat aan de bovenkant 44 cm is, wordt dus naar beneden toe 8 centimeter breder. Tot nu toe heb ik alleen met sturen gereden die 12 graden aan flare hadden. Het verschil met deze 20 graden is toch duidelijk aanwezig. Het wordt nog net iets breder, waardoor ik net wat zekerder over een gravelstrook rijdt. Ook zitten mijn handen comfortabeler en is vooral mijn pols minder stram na het rijden. De remhendel blijft gelukkig wel goed binnen bereik, omdat deze natuurlijk dezelfde hoek maakt.

De onderkant van het rechte stuurgedeelte is afgeplat. Aan de bovenkant is het stuur rond, maar de ronding loopt breed uit. Je hebt dus geen drukpunten. Pro heeft geen speciale dempende eigenschappen aan het carbonstuur meegegeven. Toch heb ik het gevoel dat het stuur iets meer dempt dan zijn aluminium tegenhanger.

Het stuur heeft een reach van 75mm en een drop van 110mm. Normaal rij ik met een reach van 83mm op mijn gravelracer. Die 8 mm verschil is niet veel, maar de net wat kortere afstand geeft controle en comfort. Je zit net iets rechterop en hebt daardoor meer overzicht. Maar laat je ellebogen meer doorhangen dan kan je nog wel een racehouding aannemen.

Pro Discover Big Flare

Als ik de Pro Discover Big Flare uitpak, heb ik hetzelfde gevoel als bij de carbonversie en voelt het stuur lichter (291 gram) aan dan hij is. Het komt door de breedte van het stuur waardoor je hoofd zegt dat zo licht niet klopt. Dit stuur is duidelijk een stuk breder dan het carbonstuur. Het stuur heeft geen ingangen voor Di2 kabels, maar wel dezelfde onopvallende logo’s. Het Discover logo is in dezelfde camouflage kleuren uitgevoerd, die we ook terug zagen bij de Pro Discover Bags.

De Pro Discover Big Flare doet er qua flare nog een schepje bovenop met 30 graden. Het verschil van 10 graden zorgt dat het stuur onderaan 58 centimeter breed wordt. Met 58 cm voel je je onderin de beugel echt de king of the road. Het voelt wat extreem voor hier in Nederland. Lange grote paden of afdalingen hebben we niet zoveel. Vaak krijg je al gauw een bocht en dan is het ook prettig als de fiets reactief stuurt. En met de Big Flare wordt het allemaal wat relaxter, omdat je een langere slag met het stuur moet maken. Het stuur komt meer tot zijn recht met in de bergen of met gewicht aan je stuur voor het bikepacken. Hier in Nederland geeft het wel extra fun op de paden, want ik merk dat ik net wat meer durf.

De bovenkant is een stukje ronder dan de carbonversie. Met het juiste stuurlint levert dit geen drukpunten op, maar het is wel iets om rekening mee te houden. De drop en reach van de sturen zijn bijna gelijk. Alleen is de Big Flare met een reach van 73mm nog iets korter. Maar dat verschil is niet te merken.

De sturen hebben ook allebei een backsweep, dat is als het rechte gedeelte van het stuur iets naar achteren staat. Het aluminium stuur staat met een 6 graden backsweep net ietsje meer naar achteren dan de 5 graden van het carbonstuur. Het verschil tussen beide valt me niet direct op. Het zorgt er wel voor dat je handen net wat lekkerder bovenop het stuur zitten, doordat je handen iets minder in een knik zitten.

De hoek van je handen in de beugel wordt door de grote flare ook schuiner. Op den duur vind ik zelf de hoek van 20 graden van het carbon stuur comfortabeler. Deze hoek voelt ergonomischer voor mijn armen. Bij de hoek van 30 graden draaien mijn armen meer naar binnen. Hierdoor staan mijn handen en armen net in een hoek die voor mij onnatuurlijk aanvoelt.

Tegen elkaar

Het verschil in flare is duidelijk merkbaar tussen de twee sturen. De grotere flare levert duidelijk meer controle op. Maar die controle komt vooral tot zijn recht in meer bergachtige gebieden. De extra breedte van de Big Flare komt ook goed uit als er gewicht van je stuurtas aanhangt. Hier in Nederland is de 20 graden flare van de Pro Discover Carbon misschien wel genoeg. Het ligt natuurlijk aan je rijstijl. De Big Flare draagt bij aan een relaxed gevoel op de fiets. De Discover Carbon voelt net wat sportiever aan.

Binnen de kleinere flare van de Pro Discover Carbon, aan de buitenkant de grotere flare van Pro Discover Big Flare

Het verschil tussen carbon en aluminium is vooral op de weegschaal te vinden. De Pro Carbon is met 212 gram een stuk lichter dan de 291 gram van de Big Flare. Ook geeft het carbonstuur iets meer demping. Het vlakkere profiel van de bovenkant van het carbonstuur verspreid de druk beter. Hierdoor is het carbonstuur nog wat comfortabeler.

Waar nog een groot verschil tussen de Pro Discover Carbon Handlebar en de Discover Big Flare handlebar te ontdekken is, is de prijs. Met een adviesprijs van € 59,99 is de Big Flare een stuk beter te betalen dan de € 269,- van de Discover Carbon. Het carbonstuur levert dan wel weer een paar extra’s zoals de ingangen voor Di2 kabels. Maar dat het carbonstuur meer dan vier keer zoveel kost als het aluminium stuur is thuis toch wat moeilijk uit te leggen. Het is jammer dat Pro geen aluminium stuur levert met een 20 graden hoek. Het zou het stuur met 20 graden flare voor een grotere groep beschikbaar maken.

Als laatste troef heeft Pro nog de Medium Flare. Niet opgenomen in deze test. Maar het aluminium stuur met een 12 graden hoek is ook nog een optie. Het stuur is voordeliger dan de carbonversie en de 12 graden flare past bij het rijden in Nederland. Het effect van de 12 graden flare is wel kleiner dan van de Big Flare en Discover Carbon.

Specificaties

Pro Discover Carbon Handlebar
Backsweep: 6 Graden
Flare: 20 graden
Drop: 110 mm
Reach: 75mm
Verkrijgbaar in breedtes: 40, 42, 44 cm
Gemeten gewicht: 212 gram (in 44 cm)
Adviesprijs: € 269,-

Pro Disover Big Flare Handlebar
Backsweep: 5 Graden
Flare: 30 graden
Drop: 110 mm
Reach: 73 mm
Verkrijgbaar in breedtes: 42, 44 cm
Gemeten gewicht: 291 gram (in 44 cm)
Adviesprijs: € 59,99

Meer info via Pro

Conclusie

Claims dat flare je meer controle en comfort geeft zijn na het rijden met de Pro Discover sturen voor mij bevestigt. De hoeveelheid flare heeft daarbij ook nog veel invloed. De 20 graden flare van de Pro Discover carbon geeft de fiets controle, maar behoudt het sportieve karakter van de fiets. Best passend voor wie vooral in Nederland en/of België rijdt en van een beetje snelheid houdt. De 30 graden van het Big Flare stuur geeft de fiets nog meer controle en de rijder een beetje extra lef. Het relaxte stuurkarakter past het beste voor wie in de bergen rijdt en/of gaat bikepacken met een stuurtas.

Pro biedt in ieder geval de keuze. Welke keuze je maakt, ligt aan je manier van rijden en doelen (en helaas aan je budget).