Dat gevoel dat je hebt wanneer je jezelf trakteert op nieuwe sneakers, dat heb ik ook wanneer ik nieuwe fietsschoenen mag testen. Dus de Rapha Pro Team fietsschoen gaf me al een glimlach op mijn gezicht toen de doos nog niet eens open was. Maar eens zien of die glimlach de hele review blijft hangen.

Deze Pro Team fietsschoen hebben ze helemaal zelf ontwikkeld in tegenstelling tot eerdere modellen. Volgens Rapha hebben ze zelfs eerst zo’n twee jaar getest voordat hij op de markt kwam.

Klassiek ontwerp en toch opvallend

De schoen ziet er qua vorm als een redelijk klassieke fietsschoen uit. Geen bijzondere vormen en ook als je bijvoorbeeld naar de tong kijkt, is deze niet op een bijzondere manier vastgestikt aan de schoen. De tong zit alleen aan de voorkant vast aan de schoen en wordt op zijn plek gehouden door een simpele inkeping die je ook kent van veel sneakers. Hier doorheen gaat de Boa kabel. Klassiek dus, maar allerminst saai. Het materiaal van de bovenkant is erg opvallend. Dit is gedaan met Powerweave. Een weeftechniek waardoor je geen naden hebt en sommige plekken wat meer steun kan geven zodat je voet overal de gewenste steun krijgt. Het voelt ook aan als stof, maar dan wel stevig. Je ziet het vooral in het golvende design wanneer je naar de schoen kijkt.

De Rapha fietsschoen is er in drie kleuren. De paars/zwarte, wat niet zo mijn smaak is, een zwarte en de off-white die ik dus rij en wat ik ook de mooiste kleur vind. In de praktijk heeft het een beetje een blauw/grijs gloed, vandaar het off-white. Het mooie van die kleur is dat het in het buitenlicht nog witter dan normaal wit lijkt. Je kan het een beetje vergelijken met de gebleekte tanden van menig bekend Nederlander. Maar dat staat deze schoen echt goed.

Verder heeft de onderkant van de neus een extra beschermend stuk kunststof en de hielcup is van een glanzend hard kunststof gemaakt. De binnenzool is er eentje die is voorgevormd en verwisselbare stukjes heeft om de voetboog te ondersteunen. Zit toch een stuk lekkerder dan platte binnenzooltjes.

Toch echt comfortabel

Toen ik de fietsschoenen kreeg, werd er door Rapha al bijgezegd dat ze echt comfortabel zitten. Daar heb ik dan ook extra kritisch naar gekeken en bij het aantrekken al kon ik niet anders dan ze gelijk geven. Natuurlijk het is geen pantoffel, het blijft een fietsschoen, maar wel een comfortabele. Rondom de hele voet is de druk gelijk waardoor je geen opvallende drukpunten hebt. Ook niet bij je wreef of hiel. Dus dat is echt wel een pluspunt van de schoen. De schoen is niet voor de echt brede voet, dus dan zou ik eerst even passen voor de zekerheid, maar mij passen ze perfect. Ik rij met maat 43,5 (mijn normale schoenmaat is 42,5). En de tenen hebben bij mij ook genoeg vrije ruimte wat ik zelf ook erg prettig vind op lange tochten.

De schoen voelt licht aan en de weegschaal geeft aan dat deze 271 gram (maat 43,5) weegt. Dat is wederom niet de allerlichtste schoen, maar prima voor in de topklasse. Tijdens het fietsen in koude temperaturen merk ik dat ik iets minder koude voeten krijg. Bij nader onderzoek valt me op dat er in de zool dan ook geen ventilatie gaatjes zitten. Hierdoor kan ik wat sneller zonder overschoenen fietsen, en dat komt goed uit want deze schoenen koop je niet omdat je ze onopgemerkt wil dragen.

Maar is het dan wel een echte raceschoen? Jazeker wel. Doordat alles zo goed aansluit kan je je 2 Boa sluitingen ook echt goed strak draaien waardoor je voet als gegoten in de schoen zit. Bij het aanzetten en staand sprinten beweegt mijn voet niet in de schoen. De hiel gaat ook niet een beetje op en neer. Ook de carbon zool is echt stijf. Ze hebben bij Rapha geen indexeringssysteem maar ik krijg geen beweging in de zool. Door het comfort kan het wel voorkomen dat je de Boa’s te strak aandraait en ik kwam erachter dat het soms best iets losser kon zonder dat je voet los in je schoen kwam te zitten.

Krijg je de schoen wel goed schoon?

Omdat de schoen wit is en de bovenkant van geweven materiaal, krijg ik regelmatig de vraag of ik dat makkelijk schoon krijg. Het ligt er uiteraard aan wat voor vlekken je erop krijgt. Kettingvet is anders dan zand. Maar ik heb de schoenen verschillende keren moeten schoonmaken, en alles heb ik er af gekregen. Iedereen zal zo zijn eigen manier hebben, maar met een microvezeldoekje met lauw water gaat het bij mij het best. Je moet iets meer boenen dan bij gladde oppervlakten zoals de tong, maar ze zijn nog steeds wit. Over de tong gesproken, omdat deze aan de zijkant nergens aan vast zit heeft hij de neiging om tijdens lange tochten iets scheef te gaan zitten. Heb ik daar last van, nee eigenlijk niet, want de Boa draden houden het binnen grenzen, maar het stoort mij als ik naar beneden kijk tijdens het fietsen.

De adviesprijs van dit topmodel fietsschoen van Rapha is € 310,-. Ook al is dat nog steeds een aanzienlijk bedrag, hiermee zitten ze wel onder de prijs van de verschillende topmodellen van de concurrenten. Iets wat je misschien niet direct van Rapha verwacht.

Rapha Pro Team fietsschoen
Kleur: Off-White (ook in zwart en paars)
Gemeten gewicht: 271 gram (maat 43,5)
Adviesprijs: € 310,-
Meer info via Rapha

Conclusie

Met deze raceschoen laat Rapha zien dat ze ook in de top van de fietsschoenenwereld meekunnen. De schoen is erg stijf, de voet blijft goed zitten en het comfort is subliem. Het design is persoonlijk maar ik vind het een erg chique schoen. Hij is niet de allerlichtste en ook heeft hij niet de ventilatie van een klimschoen, toch kan hij hier wel met de beste mee. Geen opmerkingen dan? Nou misschien alleen de tong. Die heeft de neiging om iets scheef te gaan zitten. Of ben ik nou een kniesoor?! En hoe zit het met die glimlach? Die is er nog, dus je gaat me nog regelmatig in het wild tegenkomen met deze fietsschoenen aan.