Goede banden zijn van belang om in de winter buiten te blijven fietsen, want het laatste waar je op zit te wachten is een lekke band. In de zomer niet, maar in winterse omstandigheden al helemaal niet. Schwalbe haakt daar met de nieuwe One 365 banden handig op in, want deze band is gemaakt om het hele jaar door zorgeloos door te kunnen rijden.

De One 365 is de opvolger van de Durano DD

De One 365 is de opvolger van de Durano DD en eerder schreven we al over de lancering van de nieuwe One 365 en One Plus. Inmiddels rijden we afgelopen twee maanden al met een setje van de One 365 banden. Schwalbe omschrijft de banden als all-season en om dat waar te maken is de band gemaakt met het Addix 4-season compound, dat ook wordt gebruikt voor banden op stadsfietsen en e-bikes.

De band heeft een RaceGuard anti-leklaag en een drielaags karkas om zowel het loopvlak als de zijkant van de band zo goed mogelijk te beschermen tegen lekrijden. De banden hebben een EPI van 67. Hoe hoger de EPI, des te soepeler een band is, en met een EPI van 67 zit deze Schwalbe One 365 mooi in de middenmoot. Een extreem soepele band is vaak weer minder lekbestendig, en dat is juist bij deze band heel belangrijk. De banden zijn bedoeld voor gebruik in combinatie met binnenbanden.

De focus van Schwalbe met deze banden ligt grip in slechte weersomstandigheden en een dikke beschermlaag, zodat je niet snel lek rijdt. Een echte trainingsband waar je meters op kunt maken. En dat zie je ook terug in het profiel en in de dikte van het rubber van de band. Op de schouder van de band zit namelijk veel profiel, een soort geribbelde structuur die naar voren wijst. Dit zal zorgen voor extra grip in de bochten.

Onopvallende reflecterende streep

Een reflecterende streep geeft een fietsband niet de beste uitstraling, maar Schwalbe heeft daar iets moois op bedacht. De streep heeft namelijk niet de klassieke lichtgrijze kleur, maar is bijna zwart zodat de streep nauwelijks opvalt op de zwarte band. Totdat er echt veel licht op komt, want dan is het weer een echte reflecterende streep. Mooi bedacht, want zo ben je toch goed zichtbaar in het verkeer zonder de altijd opvallende en lelijke streep op je banden. Nu is reflectie op je fiets officieel verplicht maar kennen we geen wielrenner die nog rondrijdt met de reflectoren in het wiel, die vaak bij een nieuwe fiets worden geleverd. Deze reflecterende streep op de band is daarvan dan ook geen vervanger volgens de Europese regelgeving, maar het draagt wel bij aan extra zichtbaarheid in het donker.

Testen door weer en wind

Voor het monteren van de banden haal ik ze uit de verpakking en laat ze even ‘hangen’. Dit maakt het monteren toch even wat makkelijker, dan als ze net uit de verpakking komen waar ze opgevouwen in hebben gezeten. Het monteren van de banden gaat soepel, en ik heb daarvoor ook geen bandenlichter of andere hulp nodig gehad. Op beide zijkanten staat twee keer in grijze letters Schwalbe One, met daarna in een blauwe kleur de cijfers 365 als typeaanduiding.

In het begin zijn nieuwe banden altijd even wennen, want in de eerste bochten is het even aftasten wat je kunt verwachten qua grip. Zeker in natte omstandigheden is het altijd goed om dit rustig uit te vinden, en geen onnodige risico’s te nemen. Maar al snel voel ik dat de banden veel grip hebben en krijg ik het vertrouwen. De banden bollen lekker als ik rechtdoor fiets en in bochten merk ik de grip goed. Ik rij dus met binnenbanden en een bandenspanning rond de 5 bar, bij een bandbreedte van 28 mm. Overigens vallen de banden als 30 mm op een velg met interne breedte van 22 mm.

Volgens Schwalbe verandert de rolweeerstand en grip niet bij wisselende temperaturen temperaturen en dat komt door het Addix 4-season compound. Dit compound heeft een zogeheten lage verglazingstemperatuur en daardoor behoudt het dus de soepelheid. Met verglazing van rubber wordt bedoeld dat het door temperatuur verschil kan verharden. Het Addix 4-season compound gaat deze verglazing tegen, zodat de band zijn souplesse kan behouden.

De afgelopen week was het behoorlijk vaak koud tijdens mijn fietsritten en ook dan blijven de banden lekker bollen. Waar winterbanden of all-season banden soms echt wat zwaarder fietsen, merk ik bij deze Schwalbe 365 daarin geen verschil. Door de gladde loopvlak heb ik eerder het gevoel dat ik een setje snelle banden op mijn racer gemonteerd heb.

De afgelopen periode heb ik de banden in veel verschillende omstandigheden kunnen testen. In totaal heb ik tot nu toe een kleine 1000 kilometer op de banden gefietst, zonder een lekke band. Schwalbe adviseert om 6-8 bar in de banden te pompen, maar zelf merk ik dat ik de banden met zo’n 5 bar erin heerlijk vind fietsen. Na onze testperiode vertonen de banden amper sporen van slijtage, en hier kan ik zeker deze winter mee blijven rijden.

Specificaties

Schwalbe One 365
Maat: 28 mm (ook verkrijgbaar in 25 en 32 mm)
Kleur: zwart met reflectiestreep
Prijs: € 51,90

Conclusie

Vaak verbaas ik mij over de hoge prijzen die er tegenwoordig gerekend worden voor een setje goede buitenbanden, en naar mijn mening heeft Schwalbe dat goed in de hand. Tuurlijk blijft € 51,90 een hoop geld, maar in vergelijking met andere merken is deze prijs fair als je het mij vraagt. Je krijgt er goede banden voor terug, waar je zeker in de wintermaanden lekker en zorgeloos je kilometers kunt maken. Wil je echt racen of koersen rijden dan zou de Pro One van Schwalbe een betere keus zijn. Deze Schwalbe One 365 banden doen precies wat ze moeten doen. Ideale allrounders om 365 dagen in het jaar mee rond te rijden.

Meer info via Schwalbe.