Wanneer je even door de website van Sensa bladert, zie je dat het merk Sensa al bijna 20 jaar op de markt is. Dan is het ook niet heel gek dat bijna iedere fietsliefhebber wel eens van het Nederlandse merk heeft gehoord. Van de verschillende modellen die Sensa heeft is de Giulia GF de allround racer. GF staat voor Grand Fondo maar volgens Sensa is hij ook geschikt voor je dagelijkse rondje of zelfs een wedstrijd.

We kregen de Sensa Gulia GF in de kleur Dark Brush. In de praktijk is dat matzwart met hier en daar wat lichtgrijs. Het valt me op dat de prijs erg snel ter sprake komt bij de mensen die wat over de fiets te zeggen hebben. Bij het merk Sensa denk ik niet direct aan het meest sexy merk, of voorloper op gebied van innovaties maar wel een no-nonsens fiets.

Dat klinkt misschien negatief maar het is een bewuste keuze van het merk want zo kunnen ze de prijs laag houden. En dan snap je ook waarom de prijs elke keer zo snel een gespreksonderwerp bij Sensa is. Want zeg nou zelf, € 5762,- voor deze carbon racefiets met geïntegreerde cockpit, hoge carbon wielen en een Shimano Ultegra Di2 12-speed groepset. Daarmee trek je dan toch meteen weer de aandacht naar je toe. Sensa is gewoon altijd goed in veel krijgen voor je geld. Good value for money zoals de Engelsen zeggen.

Custom keuzes bij Sensa

Je kan in de custom afdeling op de website van Sensa allerlei voorgekozen uitvoeringen kiezen. En daarbinnen kan je zelf ook nog keuzes maken welke cockpit je wil, welke wielset je erin wil, welke cassette je wil en nog meer. Onze configuratie zoals deze hierboven beschreven staat kost € 5762,- Maar als je kiest voor goedkopere wielen en cockpit, dan kan je deze Guilia GF met Shimano Ultegra Di2 al kopen vanaf € 4599,-. Je krijgt dan naast alle aangevinkte onderdelen in de configurator de Vittoria Rubino Pro banden in 28 mm.

Bij binnenkomst ziet de zwarte Sensa voor mij er indrukwekkend uit. De headset is redelijk fors, heeft een aero vormgeving maar hoe meer je naar achteren gaat hoe slanker de buizen worden. Het frame heeft de dunne staande achtervork laag op de zadelbuis. Dit zie je tegenwoordig veel om uit de achterdriehoek iets meer comfort te halen. Hiermee laat Sensa zien dat ze mee gaan met de moderne trends.

Supra voor de onderdelen

De 50 mm hoge wielen zorgen voor mij een goed evenwicht in looks. Dik maar niet té. De wielen heten officieel Supra RFC 50 Elite Disc. Supra is het eigen merk van Sensa. Deze set heeft een gewicht van 1470 gram. De binnenbreedte is 19 mm en de buitenbreedte is 28 mm. Het zadel dat hier op zit is de San Marco Aspide. Een zadel dat voor deze tijd redelijk smal is en mij doet denken aan vroegere tijden. Maar goed, in de configurator van Sensa kan je ook voor een ander zadel kiezen. En dat kost je niks extra.

Oh en dan vergeet ik de cockpit. Erg strak, mede door de weggewerkte kabels. Deze cockpit is ook van het eigen merk Supra. Ze hebben dit stuur in vijf verschillende maten, 90×40, 100×42, 110×42, 120×44 en 130×44.

Maar hoe rijdt de Sensa

Hoewel de looks vaak wel een belangrijk onderdeel zijn bij de aanschaf van een racefiets gaat het uiteindelijk toch om de rijeigenschappen. En of die eigenschappen bij je passen en fijn rijden. Deze Giulia GF voelt als een stijve racefiets. Naast stijf voelt hij ook best hard. Hobbels komen goed door, zeg maar en daarmee geeft de fiets een gecontroleerd gevoel met de ondergrond. Je krijgt namelijk een strakke racer met een direct gevoel met de ondergrond. Het is daarmee wat mij betreft een vrij harde, maar directe allrounder.

Stijf, hard maar ook ruimte voor 32 mm banden

Om de fiets wat meer comfort mee te geven heeft Sensa de seatstays lager op de zitbuis geplaatst. In de praktijk merk ik dat de achterkant nog steeds hard aanvoelt waardoor hij wel lekker direct stuurt, maar niet de meest comfortabele allrounder is waar ik mee heb gereden. Door het directe gevoel met de ondergrond heb ik het gevoel dat ik steeds hard wil gaan. Waar haalt de Giulia GF dan wat comfort uit? Dat is toch vooral uit de 28 mm banden en ook de cockpit geeft comfort. Sensa heeft het bij de Giulia GF over comfort en over avonturen over gravel en kasseien, waarmee het de indruk wekt dat je met een heel comfortabele fiets onderweg bent. In deze setup kan dat ook zeker, maar houdt wel rekening met trillingen die worden doorgegeven. Het frame heeft ruimte voor maximaal 32 mm banden en daarmee kan je natuurlijk je comfort nog wat verhogen. En zo dus een gravelpaadje of kasseienstrook meepakken.

De fiets heeft een hoger dan gemiddeld balhoofd waardoor je iets meer rechtop zit. Daarin zie je dan ook de meer endurance houding terug, waardoor je een meer vriendelijke zitpositie kan aannemen. En ook dat komt weer ten goede van het comfort. Je zit nog steeds wel redelijk diep maar iets minder dan bijvoorbeeld bij de Sensa Giulia Evo wat de aero racer van het merk is.

Shimano Ultegra Di2

De Shimano Ultegra Di2 groepset die op deze Giulia GF zit is zo’n groepset waar je blij van wordt. Net onder het topmodel van Shimano en daardoor iets gunstiger geprijsd. Maar nog steeds electronisch schakelen en hydraulische schijfremmen. Het is niet voor niets dat dit misschien wel de meest populaire groepset is voor op de racefiets.

Wat opvalt is dat er bij de voorbladen is gekozen voor een compact. Dat houdt in dat je voorbladen 50 en 34 tanden hebben. Je kan online ook kiezen voor de semi-compact (52/36), dus dat is geen probleem als je graag wat harder door wil rijden. Een compact kan daarnaast wel weer handig zijn als je vaker de serieuze heuvels of bergen opzoekt met de racefiets.

Staan, klimmen en weer zitten, de Sensa blijft erg degelijk voelen

Het stijve frame geeft een goed en stabiel gevoel bij het staand klimmen. Ook als je even gas geeft en op de trappers gaat staan blijft hij heerlijk stabiel aanvoelen. Ondanks dat de fiets toch iets meer dan 8 kg weegt, voelt hij snel aan. De carbon wielset helpen hier ook aan bij. De wielen bollen heel goed voor een set die als adviesprijs € 1249,- heeft. Ook de eigen Sensa naven laten de wielen soepel en lang ronddraaien.

Wanneer je onderin de beugels zit geeft het stuur een beetje mee, en voel je de flex. De lange rechte drops van het stuur maakt dat ik erg lekker en lang onder in het stuur blijf fietsen. En als ik dan goed oplet merk ik ook iets van flex vanuit de zadel pen komen. Al met al voelt de Sensa Giulia GF lekker degelijk aan, niet zenuwachtig.

Specificaties

Frame: Generation 5 Full Carbon – EPS moulding
Voorvork: Supra full carbon monocoque
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2 12-speed
Voorderailleur: Shimano Ultegra Di2 
Shifters: Shimano Ultegra Di2 12-speed
Remmen: Shimano Ultegra Disc
Remmen voor/achter: Shimano Ultegra
Crankstel: Shimano Ultegra 50/34
Ketting: Shimano Ultegra
Cassette: Shimano CS-R8100 11-30 12-speed
Wielen: Supra RFC 50 Elite Disc
Banden: Continental Grand Prix 5000 28MM
Cockpit: Supra Combo Integrale 
Zadelpen: Supra Race Line GF Carbon 27,2 mm
Zadel: San Marco Aspide Open
Gemeten gewicht: 8,08 kg (zonder pedalen in maat 55)
Adviesprijs: € 5762,- 
Verkrijgbaar in de maten 50, 53, 55, 58, 61

Conclusie

Het Nederlandse Sensa maakt het toch weer waar met deze Sensa Giulia GF. Veel fiets voor het geld. Natuurlijk € 5.762,- is nog steeds een flink bedrag, maar bij deze Sensa krijg je dan ook een prima frame met dito afmontage. De Supra wielset is echt een fijne upgrade die de fiets net even directer maakt. Ook krijgt de looks van deze fiets een flinke upgrade met deze wielset. De eigen Supra cockpit maakt het plaatje compleet.

Qua schakelen en remmen is een Ultegra Di2 groepset iets om vrolijk van te worden, doet wat je er van verwacht en ziet er goed uit. De fiets is iets harder dan je bij het lezen van de omschrijving van Sensa zelf verwacht maar ik zelf hou wel van een iets hardere fiets.

Het stijve frame geeft een goed racegevoel waarbij je vaak wil aanzetten. Dat aanzetten gaat ook erg soepel en de fiets voelt daarbij lekker stabiel. Dus als je gewoon een erg fijne en degelijke racefiets zoekt die er ook nog eens dik uitziet, zou ik deze Sensa Giulia GF zeker eens proberen.

Meer info via Sensa