Je hebt kleine minipompen en grote minipompen. En deze nieuwe SKS-Germany Injex+ valt onder de wat grotere minipompen. Deze stop je namelijk niet zo snel even in je achterzakje van je fietsshirt, maar wel weer in een frametasje. Waarom zou je zo’n grotere fietspomp meenemen terwijl ze ook kleiner bestaan? Zelfs SKS-Germany heeft een serie kleine minipompjes. Omdat hoe kleiner de minipomp, hoe meer water je bij de wijn moet doen qua pompgemak. En voor nood is alles prima, maar als je bijvoorbeeld op een bikepackingtrip gaat, dan is comfort toch ook wat waard.

Wat is groot?

Over hoe groot hebben we het hier? Deze pomp is gemaakt van kunststof en is 26,6 cm lang. Onze weegschaal geeft 215 gram aan. Hij voelt serieus stevig aan; echt zo’n pomp die tegen een stootje kan. De pompkop is in een kleine hoek van 5 graden geplaatst, waardoor je net even makkelijker kan pompen. Het handvat is deels van rubber, waardoor je goed grip hebt. En met een doorsnee van zo’n 3,4 cm ligt hij ook goed in je hand, waardoor je flink kracht kan zetten.

Alle ventielen

De pompkop is de MV Easy, wat inhoudt dat je alle verschillende ventielen kan oppompen. Dat betekent SV, AV en DV. Dat is je stadsfietsventiel, je autobandventiel en je racefietsventiel. Je drukt de pompkop op je ventiel en dan klik je het hendeltje bovenop naar boven, zodat de pompkop vastzit aan het ventiel. Klein handig detail is dat als je lucht uit je autobandenventiel wil halen, er zo’n klein pinnetje zit waar je vaak net niet goed bij kan als je nagels niet lang genoeg zijn. Daarvoor zit er een handige inkeping in de pompkop. De andere ventielen zijn makkelijk leeg te laten lopen met je hand. De prijs van deze minipomp is € 24,99.

In de praktijk

Als je je band wil oppompen doe je dat het liefst als het ventiel bovenaan je wiel staat. Zo hoef je namelijk niet zover te bukken. Daarom staat de pompkop in een kleine hoek. De rest van de pomp wijst tijdens het pompen iets naar boven, wat de pompbeweging net even makkelijker maakt. Mocht je per se je band willen oppompen met het ventiel naar beneden, dan is die hoek vervelend, want dan wijst de pomp iets naar de grond. Maar goed, dat doe je in de praktijk gewoon niet.

Dubbele telescopische luchtkamer

Als je de pompkop op het ventiel drukt en deze met de hendel vastzet, voelt het ook echt dat hij vastzit. Niks gammel of ielig. En dan het pompen. Dat is een wereld van verschil met minipompjes. Het telescoopsysteem heeft twee standen. Je kan een extra luchtkamer opendraaien waardoor je telescoop ongeveer 15 cm langer wordt. In beide standen kan je pompen, maar echt snel gaat het in de langste stand.

Je pompt de lucht makkelijk in de band, maar het is per slag niet per se voelbaar lichter dan de kleinere pompjes. Het voelt wel veel makkelijker doordat je echt een stevig handvat hebt, waar je kracht op kan zetten. Daarnaast is er meer luchtverplaatsing. Dus er zijn minder herhalingen nodig om de band vol te krijgen. Het kost je dus uiteindelijk minder energie om een band op te pompen.

Ter vergelijk een klein testje met deze Injex+ in de lange telescoop stand tegen de kleine Airboy. Met de Airboy heb ik na 100 slagen een druk van 1,3 bar. Met deze Injex + heb ik al 1,3 bar na 25 slagen. Om even aan te geven hoeveel meer lucht je verplaatst met deze pomp. Voor de test heb ik een 28 mm band gebruikt.

Robuust

Ik ben ook een paar keer op de pomp gaan staan om te kijken of hij echt zo robuust is als hij lijkt. En dat lijkt te kloppen, want hij geeft werkelijk geen krimp. Pompen erna is gewoon hetzelfde als voorheen. Nou is dit geen advies om op pompen te gaan staan. Maar het gebeurt gewoon soms.

Deze pomp wordt geleverd met een houder waar je hem in kan klikken. Deze houder kan je vastmaken achter je bidonhouder. Zelf vind ik hem daar best wel groot voor, maar het is een optie als je geen frametas of ander tasje hebt waar hij in kan.

Het klepje dat je op de pompkop-openingen drukt, lijkt net niet goed aan te sluiten, maar tijdens het fietsen blijft het goed op z’n plek zitten en valt niet open. Het is ook een bescherming tegen modder en zand en niet om waterdicht te zijn. Een dingetje kwam ik tegen na een tijdje fanatiek te pompen. Het palletje van de hendel op de pompknop schuift soms heel langzaam een kant op. Dan kan het zijn dat na een pompbeurt of 20 dit palletje iets uit gaat steken. Die kan je dan op iets hards gewoon weer terugduwen. Hij valt er niet uit.

Conclusie

Deze pomp is niet voor wie het liefst zo licht en compact mogelijk onderweg is. Daar heeft SKS-Germany genoeg andere opties voor. Maar deze is voor de gravelrijder, bikepacker of iemand die gewoon een degelijke minipomp in de auto wil hebben liggen. Stevig, praktisch en een stuk sneller dan de kleintje minipompjes. Ideaal als je onderweg wat extra comfort kunt waarderen.

Ik neem hem vooral mee in mijn frametas van m’n gravelbike. Opvallend is dat ik nu sneller geneigd ben om even m’n banden af te laten wanneer de ondergrond grof wordt. Omdat ik weet dat ik hem met deze minipomp binnen een mum weer heb bijgepompt, als de ondergrond verandert in asfalt. Met een echt kleine minipomp deed ik dat eigenlijk nooit, omdat het meer als gedoe voelde. Nadeel is natuurlijk wel dat je een iets zwaardere en grotere pomp bij je hebt.

Waar ik hem ook erg geschikt voor vind, is om hem achter in de auto te gooien. Zo heb je altijd een goeie fietspomp bij je die je heel makkelijk ergens tussen kan stoppen. Multifunctioneel dus, en de prijs? Die is ook prima met € 24,99.

Meer info via SKS-Germany