Altijd weer een feest als er een doos met Suplest schoenen wordt afgeleverd op kantoor. Deze keer gaat het om de Crosscountry Pro schoen. Bij het open maken van de doos ziet het er al uit als een hightech schoen die helemaal lijkt te kloppen. Goeie kleuren (antraciet/zilver welke in de praktijk een beetje blauwig lijkt), fijne details maar ook de het carbongedeelte op de bovenkant trekt direct de aandacht.
Dit is duidelijk niet het instapmodel van Suplest en de prijs onderstreept dat nog even. € 359,- is inderdaad veel geld. Maar wat krijg je er voor terug?
Carbon aan de bovenkant
De schoen is ontwikkeld als wedstrijdschoen maar of hij alleen geschikt is voor wedstrijden kom ik later op terug. Hij heeft 2 Boa IP-1 sluitingen en de binnenzool is er eentje van Solestar. Hij heeft geen ouderwetse tong maar een flap die ze de “Atomic Wrap” noemen. En dan het opvallende carbon gedeelte aan de bovenkant, dit dunne laagje moet ervoor zorgen dat de druk op je wreef goed wordt verdeeld. De bijgeleverde spikes geven je nog meer grip voor wanneer het erg modderig is of wanneer je er een cyclocross wedstrijdje mee fietst.
Ik moet zeggen dat ik vaker complimenten voor de fietsen krijg waar ik op rij, dan voor de schoenen die ik aan heb. Maar deze Suplest schoenen zijn toch een uitzondering wat dat betreft. Ik vind ze er heel erg strak uitzien, en dat vinden anderen blijkbaar ook. Veel positieve reacties dus. En als ik er zo in loop, ziet het er bijna als een normale sportschoen uit.
De pasvorm
Het aantrekken van de schoen gaat makkelijk. De ruimte om je voet in de schoen te krijgen is groot. Omdat de overlappende flappen niet aan elkaar zitten kan je makkelijk ruimte maken voor je voet. De schoen voelt niet zacht aan je voet, maar ook niet echt hard aan. Een beetje ertussen in. Wat opvalt is dat hij overal heel erg gelijkmatig aansluit, afhankelijk van hoe strak je de Boa-sluiting draait. De ruimte voorin is prima voor de normale voet. De binnenzool van Solestar doet goed zijn werk en ondersteunt je voet goed. Ook tijdens lange ritten voel je de schoen nergens knellen. De schoen heeft aan de bovenkant voldoende ventilatie voor tijdens de warme dagen.
Bijna een gewone sportschoen
De zool is van carbon en die is stijf. Ik krijg er in ieder geval tijdens het staand fietsen geen beweging in. Behalve dan bij de voorkant van je tenen. Dat gedeelte heeft een kleine flex. Met het fietsen heb je hier geen last van, maar tijdens het lopen maakt dit een wereld van verschil doordat je voet ietsje kan afrollen. Ik heb regelmatig tijdens graveldagen de hele dag op die schoenen gefietst en gelopen. Ook even een supermarkt binnen gaan, is geen probleem. Mensen horen niet dat je met fietsschoenen loopt. Maar wanneer je nog je fietsoutfit aan hebt, verraadt dat je waarschijnlijk wel. Tijdens het lopen heb je nergens knelpunten. Erg fijn. En dat maakt hem dan ook erg geschikt voor je fietsvakantie wanneer je hele dagen in die schoenen fietst en loopt.
Een andere reden waarom de schoen zo soepel loopt (voor een fietsschoen) is dat het profiel van de zool niet heel erg grof is. Zeker wanneer je in wat modderige omstandigheden loopt, heb je daardoor eerder de spikes aan de voorkant nodig. Nou ja, eigenlijk heb je die spikes wat mij betreft alleen nodig wanneer je haast hebt. Dus tijdens een wedstrijd. Want in bijna heel de testperiode heb ik zonder spikes rondgereden. Tijdens het fietsen heb je ook profijt van het ruwe gedeelte voor je hiel. Daardoor blijft je voet op zijn plek, ook wanneer je echt kracht moet zetten.
Ze zijn mooi, en blijven mooi
Blijven de schoenen mooi? Jazeker. Elke keer dat de schoenen er door het zand er niet meer uitzagen, was alleen vochtig doekje genoeg. Zelf spuit ik ze ook wel eens af met de hogedrukreiniger. Binnenzooltje er eerst uit en afspuiten maar. Maar niet iedereen zal dat de meest nette manier vinden. Ze zien er na een poetsbeurtje nog steeds als nieuw uit. Behalve de zool, die slijt uiteraard. Mijn ervaring is dat hij gemiddeld slijt. Niet langzaam maar ook niet snel. De zool is trouwens van Sup Traction, een Zwitsers bedrijf gespecialiseerd in rubber en zolen. De grip is heel erg goed, zelfs in de badkamer. De schoen is niet de allerlichtste en weegt 398 gram in maat 43.
Wat ze goed doen bij Suplest is dat je tussen de maten 42 en 45 ook halve maten hebt. Zo kan je precies de goede maat vinden (als je in die reeks maten valt). En dan nog even terug naar de prijs. Ja, € 359,- is veel voor fietsschoenen. Maar is er dan iets wat je beter zou verwachten voor dat geld? Nee, dit is echt een hele fijne soepele schoen die je voor zowel wedstrijden als je fietsvakantie kan gebruiken. Wil je toch minder uitgeven dan kan je ook nog even kijken naar de Performance versie van deze schoen. Oké, deze heeft een Boa-sluiting minder en er is wat water bij de wijn gedaan wat betreft de stijfheid, maar over het algemeen heeft hij toch de look and feel van deze Pro. En dat voor € 259,-.
Suplest Crosscountry Pro
Maat: 43 (normale schoenmaat 42,5)
Gewicht: 398 gram (zelf gemeten)
Adviesprijs: € 359,-
meer info via Suplest of de importeur voor Nederland Carbonbike
Conclusie
Echt een heerlijke allround offroad-fietsschoen. Ontworpen voor wedstrijden, maar toch verrassend soepel dat je er de hele dag in kan fietsen en lopen zonder ook maar een keer te denken dat ze knellen. Plus is de fijne Solestar binnenzool. Dat scheelt je toch weer de aanschaf van een extra binnenzooltje. Als je een echt fijne offroad-fietsschoen zoekt en wanneer je eens iets anders dan de gangbare merken zoekt, dan is dit toch een goeie kandidaat. En ja, daar betaal je dan ook voor.