Een tijdje geleden hadden we al eens een paar figuurlijke meters gemaakt met de Truebike trainer van TrueKinetix. Toen werd duidelijk dat het fietsgevoel anders is dan bij een gewone trainer. Het gevoel ligt namelijk dichter bij het gevoel van buiten fietsen. Maar hoe bevalt de smart bike als we er een tijdje op kunnen trainen? De TrueBike stond een tijdje op ons kantoor in Abcoude.
Het verschil tussen deze Truebike en een bike met een vliegwiel is dat de weerstand op een andere manier wordt geregeld en wordt doorgegeven. Of beter gezegd, de weerstand die je voelt tijdens het buitenfietsen voelt anders dan de weerstand die een bike met een vliegwiel geeft. En de TrueBike zit qua weerstand en dus ook met de beleving dichter bij het buitenfietsen.
Nu denk je misschien wat maakt dat nou uit, je maakt toch diezelfde trapbeweging? De beweging lijkt in eerste instantie misschien hetzelfde maar een samenwerking met de TU Delft en TU Eindhoven toonde aan dat de weerstand van een vliegwiel ervoor zorgt dat je net even andere spieren traint dan wanneer je buiten fietst. Dat zorgt er dus voor dat je gevoel op een bike met een vliegwiel niet helemaal hetzelfde is als wanneer je buiten fietst. Dat moest beter kunnen volgens Bas van Rens, de bedenker van de Truebike. Want waarom zou je binnen niet met hetzelfde gevoel van buiten willen fietsen. Daarbij komt ook nog dat je efficiënter kan trainen met de juiste weerstand. TrueForce techniek noemen ze dat.
Elektromotor met 10000 metingen per seconde
Om dat te bereiken heeft de Truebike een elektromotor die voor de weerstand zorgt. Deze elektromotor wordt geregeld door een computergestuurde robot. Klinkt ingewikkeld, dat is het ook, want deze robot meet per seconde hoeveel kracht jij levert en past de weerstand daarop aan. Dit meten doet hij tot wel 10000 keer per seconde. Aan de hand van die metingen past hij de weerstand zo’n 1000 keer per seconde aan. Zo krijg je dezelfde weerstand als dat je zou krijgen wanneer je buiten fietst. Uiteraard merk je van de metingen en aanpassingen niet. In de praktijk betekent dit dat je met deze TrueBike ook kan fietsen met een derde partij app, zoals Zwift, Rouvy of TrainerRoad. Het maximale vermogen dat deze smart bike kan leveren is 2600 watt. Dan moet je trouwens wel erg getraind zijn wil je dit halen. Voor een stijging kan hij maximaal 26% simuleren.
Netjes binnen afgeleverd
Als je een Truebike bestelt, wordt deze netjes bij je gebracht en geïnstalleerd door TrueKinetix zelf. Zo ook bij ons. Nadat de fiets is neergezet wordt de Software ge-update naar de laatste versie, dit doet hij via een Wifi verbinding. Ja inderdaad, deze TrueBike heeft ook een Wifi verbinding, ook handig voor toekomstige software updates. Verder wordt de fiets op mijn maat gezet. Daarna mag ik even een klein stukje fietsen of alles naar behoren werkt. Prima. Ook installeer ik de TrueKinetix app op mijn telefoon waarmee ik de fiets setup kan regelen. Dan krijg ik nog een korte uitleg van de menu’s op het 10 inch scherm voor de fiets waar je doorheen kan scrollen. Ik zal de TrueBike vooral gebruiken gekoppeld aan een online trainingsprogramma op mijn laptop, Zwift in mijn geval.
Praktische configuratie
Hij voelt erg solide al is het design in vergelijk met de concurrentie niet de meest chique, vind ik. De afwerking is vooral praktisch en dat merk je ook als je op de fiets klimt. De bike wordt geleverd inclusief het 10 inch beeldscherm waar je de interface van TrueKinetix op kan weergeven. Dit scherm met beugel kan je eventueel ook verwijderen als je gebruik gaat maken van een laptop met Zwift. Je kan Zwift of een andere applicatie namelijk niet op het scherm van de Truebike weergeven.
Een los tafeltje voor je laptop wel een handige accessoire om aan te schaffen, weet ik uit ervaring. TrueKinetix verkoopt in haar webshop de tafel van Kom Cycling. Een ruim tafeltje dat je kan verstellen qua hoogte. Het blad heeft een rubberen antislip mat waar je je laptop en telefoon op kan leggen. Ook kan je er twee bidons in kwijt. Dit tafeltje kost wel € 195,-, maar werkt zeker handig en op het gehele bedrag kan dit er ook nog wel af, denk ik dan. Regelmatig hebben ze een promotiepakket waarbij je onder andere het tafeltje er gratis bij krijgt.
Afstellen gaat makkelijk
Om hem goed af te stellen levert TrueKinetix een inbussleuteltje die je achter bij je zadel kan opbergen zodat je deze altijd bij de hand hebt, mocht je nog iets willen verstellen. Je kan het zadel hoger en lager zetten maar ook verder naar voren of achteren en kantelen. Iets wat je ook verwacht natuurlijk. Voor het stuur geldt hetzelfde. De crank lengte moet je bij je bestelling al doorgeven. Je hebt de keuze uit 165 mm, 170 mm, 172,5 mm en 175 mm. Wanneer je zoals ik het schermpje van de TrueBike niet weghaalt, dan komt je laptop op je tafeltje erachter te staan. Nog steeds kan ik er goed bij, maar mocht je je laptop toch dichterbij willen hebben dan kan je het scherm van de TrueBike eventueel demonteren.
De shifters staan netjes afgesteld en is het stuur afgewerkt met een stuurlintje. Wel even wennen zijn de knoppen op de shifters om mee te schakelen. Ze zijn net weer anders dan je gewend bent van Shimano of Sram. Het zijn kleine knopjes die je even moet weten te vinden. Voordeel is dat je binnen niet snel met handschoen zal gaan fietsen, want dan zijn de knopjes lastig te vinden. Na een paar keer op de fiets te hebben gezeten ben je de knopjes gewend en kan ik ze makkelijk vinden.
Het zadel dat je meegeleverd krijgt is oke, maar niet bijzonder. Ikzelf kies ervoor om hetzelfde zadel als op mijn racefiets erop te zetten, want een zadel is toch erg persoonlijk.
Netstroom of accu
De TrueBike werkt op netstroom, maar heeft ook een accu. In de praktijk train ik voornamelijk met de stekker in het stopcontact. Maar als je de bike even ergens anders moet neerzetten, of als je stopcontact bezet is, kan je hem dus ook gebruiken zonder netstroom. De accu wordt dan tijdens het fietsen ook nog eens opgeladen. Handige feature en je verbruikt zo minder stroom.
Het scherm van de TrueBike geeft allerlei informatie over de waardes die je trapt. Ook kan je hiermee bepaalde trainingen uitvoeren. Het menu op het scherm kan je bedienen met de knopjes op je stuurpen. Deze negen knopjes komen overeen met de knopjes die je op het scherm ziet. Simpel en het werkt prima. De TrueBike verbinden met Zwift of een ander programma op je laptop werkt via Bluetooth, ANT+ of Wifi. De fiets wordt automatisch herkend door Zwift of je moet even handmatig Zwift laten zoeken. Eenmaal gevonden connect je de TrueBike. Automatisch ziet de bike dat je de ERG-mode (automatisch aanpassen van weerstand) wil gebruiken en als je wil kan je dit direct aanzetten. Uiteraard is het mogelijk om de ERG-mode uit te zetten.
Wanneer je eenmaal begint te trappen zie je op het scherm de waardes. Zoals je vermogen (zowel links als rechts), snelheid, je cadans, welke versnelling je zit, maar ook de efficiëntie van je pedaalslag. Meer dan genoeg informatie om mee te trainen. Tijdens het Zwiften wordt de weerstand netjes en automatisch aangepast wanneer je de ERG-mode aan hebt staan. Als je bijvoorbeeld een wedstrijdje meedoet dan staat deze automatische modus uit en trap je de live wattages en moet je meer schakelen tijdens een ritje. Dit werkt allemaal net zoals andere bikes dit doen.
Buitenfietsgevoel
Het verschil zit hem in het gevoel dat je krijgt uit de weerstand. Je hebt hier geen vliegwiel dat eenmaal op snelheid op een andere manier weerstand geeft dan dat je krijgt als je buiten op je fiets zit. Dit gevoel van buiten probeert de TrueBike zo goed mogelijk na te bootsen. En dat merk je ook als je erop fietst. De belasting is zoals je buiten fietst.
Hetzelfde gevoel als dat je buiten fietst is waar TrueKinetix in haar communicatie ook het meeste nadruk op legt. Helemaal in het begin van de TrueBike werd er ook de nadruk gelegd op dat je beter traint. Dit punt is in de communicatie iets lager op de lijst gekomen. Maar uit onderzoek blijkt wel dat dit meer richting het echte fietsen komt en dat je hierdoor zo efficiënt mogelijk traint. Nu wordt je ook echt wel beter als je traint op een bike met een vliegwiel maar die groep die echt het uiterste uit hun training wil halen zal dit dus een extra reden om voor de TrueBike te gaan.
Wat merk je van de robot met elektromotor?
Merk je dan dat deze TrueBike constant minimale aanpassingen doet aan de weerstand. Het antwoord is nee, hij voelt erg soepel. Niet zo gek ook als hij 1000 aanpassingen per seconde doet. Dat maakt dat ik ook gewoon lekker met de TrueBike train. Wanneer je in je ERG-mode fietst, zie je op Zwift dat je vaste wattage een beetje fluctueert. Dit komt omdat hij de wattage die jij trapt moet meenemen in wat de weerstand is. Dus als je rechts opeens 5 watt meer trapt, moet de weerstand razendsnel dit compenseren. Dat voel je tijdens het fietsen niet, maar als je naar de data kijkt zie je dat terug. Het is iets wat veel bikes lastig steady krijgen. Wat wel opvalt is bij extreem lage cadans dat de weerstand het lastig heeft om constant te zijn. En dan heb ik het niet over een cadans waarin je normaal fietst. Ik heb het hier over de cadans als je van stilstand wegfietst. Dit merk je het beste wanneer je de weerstand hoog hebt staan en je van stilstand op gang moet komen. Dit is iets wat je met andere bikes ook merkt als je in de ERG modus zit.
Het schakelen gaat erg soepel en snel en omdat het virtueel is, er is namelijk geen werkelijke cassette, kan je zelf kiezen voor welke setup je gaat. Bijvoorbeeld een 53/39 voor en achter een 11-27, maar andere opties zijn ook mogelijk. In totaal zijn er zo’n 400 combinaties mogelijk. Er is zelfs al een test bezig om ovale tandwielen te simuleren, mocht je dat interessant vinden.
Tijdens het trainen valt op dat dit niet de meest stille smart bike is. Denk dan niet dat je de trainer door je hele huis hoort, maar de motor maakt wat geluid en door het gebruik van de ketting komt daar ook wat geluid van. Onze testbike had er ook al de nodige kilometers op zitten. Zeker omdat ik uit ervaring weet dat je vaak de onderdelen van zo’n bike niet snel smeert en onderhoudt is het aan te raden om dit wel te doen.
De prijs van deze TrueBike is flink maar zit met € 3695,- in de range van de concurrerende smart bikes. Maar je kan ook kiezen voor een lease optie. En als je het scherm niet per se nodig hebt, dan is er de TrueBike Base voor € 3.195,-. De TrueBike onderscheidt zich wel door de hierboven genoemde TrueForce techniek. Het voelt duidelijk anders dan de vliegwielbikes en geeft het gevoel van buiten fietsen. Wil je eerst zelf ervaren of het wat voor je is, dan kan je op het hoofdkantoor van TrueKinetix een afspraak maken voor een testritje. Of je kan de bike bestellen en dan heb je de mogelijkheid om hem binnen 30 dagen weer terug te sturen. Ik zou het eerste aanraden, net zo makkelijk.
Conclusie
Al met al ben ik erg blij met de TrueBike. Als eerste over het gemak waarmee hij werkt. Verder valt de stabiliteit en degelijkheid op maar ook hoe soepel het fietsen gaat. De robot doet soepel z’n werk! Verbinding maken met externe trainingsprogramma’s als Zwift gaat eenvoudig. Het wetenschappelijke verhaal achter de robot in plaats van het vliegwiel zal menig trainingspuristen als muziek in de oren klinken. Trainen op een manier die het dichtst bij de werkelijkheid komt. Ook heeft de bike goeie features zoals Wifi en een ingebouwde accu. Al met al is dit een erg fijne en degelijke smart bike waarmee je het dichtste bij het buitenfietsgevoel komt.
Meer info via TrueKinetix