Geelbruine wangen met een zwart loopvlak. Persoonlijk vind ik dit de mooiste kleuren voor een band. Een mooi uiterlijk betekent alleen niet automatisch dat het kwalitatief ook een goede band is. Ik kan je vast verklappen dat bij deze Fortezza Senso Superiore wél het geval is! Looks en kwaliteit gaan in dit geval goed samen.

Fortezza Senso Superiore
De banden die we testen zijn 25 mm breed en de weegschaal blijft steken op 240 gram voor één band. Het monteren gaat erg makkelijk en zonder een bandenlichter te gebruiken leg ik de banden op de velg. Zo simpel ging het ook al bij de (zelfs iets stuggere) Fortezza Senso Xtreme weather winterband. Je voelt de soepelheid van het 320 TPI katoenen karkas dat met de hand wordt geweven.

TPI staat voor Threads per Inch, waarbij een hoog aantal staat voor een fijne weefstructuur. Een fijne weefstructuur zorgt voor een soepele band en 320 TPI duidt dan op een echte high-end band. Een high-end katoenen karkas is soepeler dan een rubber karkas, maar ook kwetsbaarder. Om lekke banden te voorkomen zit er tussen het loopvlak en het karkas een laag van polycotton. Dit is een katoenen laag die is verstevigd door polyestervezels die erin zijn verweven.

Het loopvlak is opgebouwd volgens de TriComp technologie waar Vredestein al sinds ’93 gebruik van maakt. Hierbij maken ze gebruik van drie verschillende rubber compounds die samen het loopvlak vormen. Het rubber op het midden van de band is harder, heeft minder rolweerstand en is daardoor ook slijtvaster. Aan de zijkanten van het loopvlak wordt gebruik gemaakt van een zachter rubber, voor goede grip in de bochten. Door combinatie van verschillende rubbers en het profiel is de band bij nat en droog weer goed te gebruiken volgens Vredestein.

Voor alle soorten weer
Ik heb de banden gemonteerd op een velg met een binnenbreedte van 21 mm en bij het nameten komen de banden dan uit op 26 mm breed. Met ongeveer 7 bar ga ik op pad voor de eerste kilometers. Met nieuwe banden is het altijd even aftasten wat wel en niet kan en hoeveel grip je daadwerkelijk hebt, maar de Superiores wennen wel erg snel. Ze bollen licht over de weg en als ik de benen stil houdt heb ik het idee dat ze lang doorrollen. Na de eerste paar bochten voelt het al vertrouwd.

De banden rijden comfortabel, ook als ik ze oppomp tot 7 bar. Op de band staat dat ze minimaal tot 8 bar moeten worden opgepompt, maar dat vind ik persoonlijk wat aan de harde kant wanneer ik er mee over klinkers of slecht wegdek rijdt. Tijdens de wekelijkse trainingskoers pomp ik ze wel op tot 8 bar aangezien dat een mooi geasfalteerd parcours is. Ondanks de hogere bandendruk ga ik met net zoveel lef en vertrouwen de bocht in als dat ik met 7 bar op de openbare weg rijdt. Qua rolweerstand voel ik geen verschil, maar het is wel een mentaal voordeeltje bij mij.

Het vertrouwen in de band heb ik ook bij natte omstandigheden. Automatisch ben je dan wat voorzichtiger in de bochten, maar de banden blijven de grip houden en ik merk dat ik met meer snelheid uit de bocht kom dan de andere jongens uit de groep. Als we tijdens deze regenachtige rit over een paar gravelpaden komen wil ik in eerste instantie omkeren. Natte banden met katoen karkas op gravel is niet de beste combinatie, maar voor de test is dit perfect. Er blijft veel gruis en steentjes aan de band plakken, maar de Fortezza’s komen er probleemloos door. Na afloop was de fiets wel toe aan een goede poetsbeurt. Het karkas van de banden is snel schoon te maken met een beetje sop en daarbij blijft de kleur van de skinwall behouden. Iets dat niet bij elke skinwall band vanzelfsprekend is.

Ik heb een kleine 1000 kilometer met de banden gereden en je kan zien dat ze gebruikt zijn, maar van slijtage is weinig sprake. Het TriComp principe met een harder rubber in het midden gedeelte lijkt goed zijn werk te doen. Je kan zien dat de zijkant van het loopvlak bij de achterband iets meer is weggesleten, maar ondanks dat is er nog veel profiel aanwezig. Zowel het profiel als het midden gedeelte zijn nog egaal zonder kleine gaatjes van steentjes of gruis.

De achterband na 1000 km. Je ziet een beetje slijtage, maar minimaal. Overigens kan de kleur van de wangen er hier iets anders uitzien doordat een andere camera is gebruikt

Specificaties
Vredestein Fortezza Senso Superiore skinwall
Verkrijgbaar in 23 mm en 25 mm en 28 mm(Getest in 25 mm)
Gemeten gewicht: 240 gram (per band)
Advies verkoopprijs: € 69,95

Pluspunten
+ Grip
+ Makkelijk te monteren
+ Lage rolweerstand
+ Lekbestendig
+ Looks

Minpunten
– geen

Zoals ik in de inleiding al aangaf gaan bij de Vredestein Fortezza Senso Superiore looks en kwaliteit goed samen. Een adviesprijs van € 69,95 is fors, maar vergelijkbaar met andere banden uit het topsegment. En dat is ook het segment waarin deze banden geplaatst worden. Persoonlijk komen ze in mijn top 3 banden. Het is een band van erg hoge kwaliteit die aan alle belangrijke eigenschappen voldoet: Lage rolweerstand, lekbestendig, soepel en erg goede grip bij nat en droog weer. Het TriComp principe zorgt niet alleen voor goede grip en vertrouwen, maar ook voor een lange levensduur van de band. Daarbij vind ik de looks erg tof en gaat het monteren eenvoudig en snel. De banden zijn, ongeacht breedte, ook verkrijgbaar in het zwart, mocht je geen fan zijn van skinwall wangen maar wel met deze band willen rijden.