Vredestein draait al heel wat jaren mee in de wereld van de banden. Het merk bestaat volgend jaar al 115 jaar en is vooral de laatste jaren bezig met het updaten van hun assortiment banden voor de fiets. Zo is er inmiddels een gravelband geïntroduceerd en presenteerden ze vorig jaar een geheel nieuwe band voor de racefiets, de Superpasso. En met die band heb ik afgelopen maanden flink wat kilometers gemaakt.

De tubeless Superpasso band

Voor het ontwikkelen van deze band hebben ze de hulp ingeschakeld van het Italiaanse Frascoli design. Daar schreven we vorig jaar al over, bij de lancering van de Vredestein Superpasso band. De Superpasso die wij hebben gemonteerd is de 25 mm tubeless band, met bruine zijwang. Ik vind het persoonlijk vaak mooier dan een geheel zwarte band, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het moet ook bij de fiets passen natuurlijk. De banden zijn naast volledig zwart of met bruine wang ook te krijgen met een witte of rode zijwang.

Vredestein geeft de Superpasso het label high-end mee. Hij is verkrijgbaar in 23, 25, 28 en 32 mm breed, waarmee hij zowel voor wedstrijdrijders als toerders die wat meer comfort zoeken een uitkomst biedt. De band heeft een 150 TPI karkas en het loopvlak is gemaakt volgens de bekende Tricomp technologie van Vredestein. Daarbij gebruiken ze drie verschillende rubbersoorten voor een ideale mix van grip en souplesse en hoge mate van slijtvastheid.

Op de schouder van de band heeft de band een profiel van subtiele driehoeken, dat moet zorgen voor extra grip. In het loopvlak zitten zogeheten tread wear indicators, waaraan je kan zien of de band versleten is. Aan de binnenkant is er een extra beschermingslaag (sportex protection layer) aangebracht voor een betere lekbescherming. In het eerder genoemde artikel kan je alle ins en outs van deze band lezen.

Makkelijk tubeless te monteren en snel op weg

Hoe hoger het ‘TPI’ van een band des te soepeler deze is. Voor een tubeless band is een TPI van 150 erg hoog en dat merk je ook goed bij het monteren van deze band. Tubeless banden gaan vaak wat strakker om de velg, maar de Superpasso’s gaan erg eenvoudig. Met de hand kan ik de banden om de velg leggen en na het toevoegen van de latex en oppompen, zijn ze luchtdicht en klaar om mee op pad te gaan.

De 25 mm band die ik test is ontwikkeld voor een 19 mm velg en valt daardoor net iets breder op mijn velgen die een interne breedte hebben van 21 mm. De schuifmaat geeft namelijk 26 mm aan. Ik zet de banden op 5,5 bar en op het moment dat ik de eerste meters er mee wil rijden begint het te regenen. Nu is fietsen in de regen niet het meest prettig, maar het valt me wel direct op dat deze banden veel grip hebben bij deze omstandigheden. De eerste bochten zijn zeker bij een bandentest aftasten hoe de fiets daarop reageert. En de Superpasso doen dat goed en het duurt maar een paar bochten voor ik een lekker gevoel heb bij deze banden. Als na zo’n twee natte uren weer thuis ben, bedenk ik me dat ik geen moment heb getwijfeld om de banden wat af te laten, of dat ik heel voorzichtig een bocht in stuurde. Ondanks dat het profiel op de schouders subtiel is, heb je goede grip als je schuin in de bocht hangt. Een goed teken, aangezien ik onderweg probleemloos met de banden heb gereden.

Soepel en lichtlopend

Gelukkig is het niet elke rit slecht weer en kan ik de band ook bij droog weer goed testen. Hij rolt opvallend licht en met een paar omwentelingen zit de snelheid er goed in. Dat merk ik ook als ik de benen stilhoudt want ik blijf lekker lang doorrollen. Het vertrouwen dat ik kreeg door de grip op het natte wegdek, wordt bij droog weer nog extra bevestigd. Ik heb de band wat harder opgepompt en met 6 bar in de voorband en 6,5 bar in de achterband, heb je nog steeds veel grip. Hij bolt lekker over mooie wegen en je kan op hoge snelheid de bochten insturen.

Ik heb de band zo’n 1500 kilometer gereden tot nu toe, en daarbij heb ik geen lekke band gehad. Qua slijtage vind ik dat de band er nog goed uit ziet, en de kleine gaatjes van de tread wear indicator zijn nog goed zichtbaar. De band filtert veel trillingen als ik er mee over slechte wegen rijdt. Ondanks dat het ‘maar’ een 25 mm band is, merk je dat het soepele karkas veel klappen en oneffenheden opvangt. Persoonlijk vind ik de 6 bar in de voorband iets aan de harde kant, maar dat is natuurlijk ook in combinatie met een aero fiets en full carbon cockpit. Mijn sweetspot voor bandenspanning ligt wat dat betreft op de 5,5 bar, zodat ook bij slecht wegdek deze band comfortabel rijdt.

Specificaties

Vredestein Superpasso Tubeless band (ook verkrijgbaar als tube type)
25 mm band (ook verkrijgbaar in 23 mm, 28 mm of 32 mm)
Kleuren: Zwart/zwart, zwart/bruin (zoals getest), zwart/wit of zwart/rood
Prijs: € 72,95 (tube type: € 62,95)

De Superpasso heeft mij positief verrast. Op papier klinken de technische specificaties altijd mooi maar Vredestein maakt het ook waar. De Tricomp technologie zorgt voor een band die een loopvlak heeft dat lekker licht loopt en tegelijkertijd veel grip heeft in de bocht. Het soepele karkas is daar mede verantwoordelijk voor, en geeft de band ook veel comfort. Hierbij is het persoonlijk welke bandenspanning je kiest, maar in mijn geval is tussen de 5,5 bar en 6 bar de sweetspot. Hiermee heb je voldoende comfort, veel grip en een heel lichtlopende band. Het is volgens Vredestein een high performance band, en met € 72,95 is daar de prijs ook naar. Wat betreft de kwaliteit is het wat mij betreft ook een high performance band die voor zowel de serieuze toerrenner als die-hard wedstrijdrenner geschikt is.

via Vredestein