Hij heeft zich in de praktijk al bewezen, want de eerste drie podiumplekken zijn al behaald met deze Schwalbe G-One RS. Ivar Slik won de 200 km editie van The Traka Girona, en tijdens de Gravel Locos werd hij tweede achter winnaar Jasper Ockeloen die ook met de nieuwe Schwalbe’s reed. Dat deze banden vandaag officieel worden gelanceerd is geen toeval, want het is de dag van Unbound. Het meest bekende gravel event ter wereld, waar naast Slik en Ockeloen ook Amity Rockwell met de nieuwe G-One RS banden rijdt. Zij gaat ermee een gooi doen naar de winst bij de vrouwen.

Schwalbe G-One RS

De Schwalbe G-One RS kan je best omschrijven als het snelle broertje van de Schwalbe G-One R. Deze band werd tijdens de 2021 editie van Unbound gelanceerd en is de eerst echte gravel raceband van Schwalbe. De nieuwe G-One RS lijkt er niet alleen qua naam veel op, maar ook qua looks. Van de zijkant lijken ze hetzelfde en technisch gezien hebben ze heel veel overeenkomsten. Zo heeft de G-One RS het soepele tubeless race karkas, de V-Guard anti-lek protectie en is het loopvlak van hun eigen Addix rubber compound. Deze eigenschappen hebben bij de G-One R al bewezen dat het een succesformule is dus dat beloofd veel goeds voor deze nieuwe band.

Snelheid van de weg, grip uit de cross

Het verschil zit in het profiel waarmee ze naar eigen zeggen 20% rolweerstand weten te winnen vergeleken met de G-One R. Het idee van de semi-slick komt van hun eigen X-One Speed cyclocross band, waarbij ze minimaal profiel in het midden combineren met hogere noppen op de schouder van de band. Voor de G-One RS hebben ze het profiel aan de zijkant iets getuned. De band heeft aan de zijkant brede en smalle noppen waarbij de brede, licht gebogen noppen zorgen voor grip bij het klimmen. De smalle noppen zijn iets hoger en dat zorgt voor meer grip in de bochten.

Het middelste gedeelte van het profiel is niet helemaal kaal qua profiel. Er zit een zigzag structuur van kleine rechthoekjes op. Deze zijn zo gepositioneerd dat er een gekarteld profiel ontstaat wat me doet denken aan de tandjes van een figuurzaag. Afhankelijk van de richting van het profiel zorgt dit voor meer grip bij het sturen, of meer tractie bij het aanzetten. De banden hebben ook een verschillende rijrichting waarmee je rekening moet houden bij het monteren ervan.

Vanaf augustus verkrijgbaar

De banden worden door de Schwalbe rijders vandaag dus al gebruikt, maar vanaf augustus zal de band beschikbaar zijn. De band zal te koop zijn in drie verschillende breedtes en deze hebben allemaal hetzelfde prijskaartje van € 74,90 per stuk. De 35 mm band is de smalste en is met deze afmeting ook te gebruiken in de meeste een cyclocrosser en all-road/endurance racefietsen. Daarnaast is er de 40 mm en 45 mm, waarbij je afhankelijk van je frame en gebruik kan kijken wat het beste bij je past. Rij je meer op de weg, zal de 40 mm brede band prima zijn. Rij je bijna alles off-road dan zal de 45 mm net wat comfortabeler zijn en meer grip hebben, doordat deze wat breder is.

Update – Eerste indruk van de Schwalbe G-One RS

Niet lang na de lancering werden de banden bij ons op kantoor bezorgd, en inmiddels zijn de eerste kilometers ermee gemaakt. Het tubeless monteren ging zoals ik ook had verwacht eenvoudig en zonder knoeien. Bij de eerste rit had ik een bandendruk van 1.8 bar voor de 40 mm uitvoering van deze band. Iets aan de harde kant en na wat lucht te hebben afgelaten rijdt ik rond met een comfortabele 1.6 bar. Het rolt lekker over de verharde gravelpaden en de band voelt inderdaad snel aan. De noppen die aan de zijkant zitten zijn iets hoger dan de de G-One R banden waardoor het loopvlak op de zijkant iets hoekiger is. Dit zorgt voor meer grip in de bochten en maakt dat je ook lekker hard de bocht in kan sturen. Bij de eerste paar bochten is het even zoeken naar het juiste gevoel, want bij het hangen in de bochten voel je de overgang van het snelle slick profiel naar de noppen op de schouder die wat meer weerstand geven. Daar ben ik overigens heel snel aan gewend en dan is het vooral een band die gemaakt is voor snelheid.

Waar ik al enthousiast was over zijn snelle broer kan je met deze RS band nog wat harder over de gravelpaden. En het minimale profiel in het midden geeft ook bij licht natte ondergrond ruim voldoende grip, mits je de band niet te hard op pompt. Zoals gezegd moest ik even gewend raken aan het profiel maar de souplesse en snelheid van de band, in combinatie met veel grip in de bochten vind ik top. Wat mij betreft mag er wel een 33 mm versie van komen, want het lijkt me ook een hele fijne band voor een snel cross parcours.

via Schwalbe