Vandaag lanceert Schwalbe hun nieuwe G-One Gravelband. Om precies te zijn de tubeless Schwalbe G-One R waarbij de toevoeging van de letter R voor Race staat. Het is niet toevallig dat de lancering vandaag is, want Amity Rockwell rijdt er vandaag mee tijdens het Unbound event (voormalig Dirty Kanza) in Emporia. Rockwell zal daar proberen om net als in 2019 de 200 mijl te winnen. Van Schwalbe kreeg ik ook een set van deze nieuwe banden en net als Rockwell ga ik er vandaag ook mee op pad voor een graveltocht van 200 mijl (322 kilometer).

Soepel en toch stevig

Twee jaar geleden kwam Schwalbe met een vernieuwde opbouw voor het karkas om hun banden soepeler te maken. Het ‘Creating Souplesse’ principe nemen ze nu mee van de weg naar de gravelbanden. Onder het loopvlak heeft het karkas twee lagen en aan de zijkant zijn dat er drie. Hierdoor is de zijkant van de band beschermd tegen scherpe voorwerpen. Onder het loopvlak zit op de twee lagen van het karkas nog een V-Guard anti-leklaag. Deze samenstelling moet zorgen voor een soepele band. Uit ervaring met de Pro One band voor de racefiets weet ik dat dit ook gelukt is. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt bij deze nieuwe gravelband. De G-One R is er in 40 mm en 45 mm breed en past op een 28 inch (700C) velg. De band is opgebouwd met high-end materialen en valt onder de Evolution Line, Schwalbe’s topsegment.

Tubeless Easy? Easy!

De soepelheid moet er voor zorgen dat de band lekker rijdt, maar maakt hem ook Tubeless Easy volgens Schwalbe. En dat klopt! Ik heb nog niet eerder een tubeless band zo makkelijk op de velg gelegd. Ik heb de band om de velg gelegd zonder bandenlichters of bandenhulp. Met een compressor heb ik de band in de velg ‘geplopt’ en na het toevoegen van de Doc Blue latex staan beide banden direct tubeless. De hiel van de band staat onder een hoek waardoor hij beter in de rand van de velg valt en er geen latex kan ontsnappen. Per band heb ik zo’n 60 ml latex gebruikt in combinatie met Schwalbe’s eigen Tubeless ventielen. De banden en FFWD velgen sluiten mooi op elkaar aan. Schwalbe houdt altijd een slag om de arm want voor de volledige afdichting adviseren ze om zo’n 25 kilometer te rijden zodat de latex echt goed verdeeld is. Die 25 kilometer heb ik er ondertussen al ruim op zitten, maar was in mijn geval overbodig want de banden waren direct al volledig dicht.

Boomerangprofiel voor snelheid en grip

Voor de G-One R is het profiel op het loopvlak heel anders dan je gewend bent van Schwalbe. Het hele profiel is opgebouwd uit dwarsliggende boomerangetjes, zoals ze het zelf zeggen. Deze staan kort op elkaar zodat de rolweerstand laag moet blijven zonder dat je grip verliest. Om ook grip te houden in de bochten is het profiel aan de zijkanten iets hoger dan op het middenstuk. Het compound van het loopvlak is opgebouwd volgens Schwalbe’s eigen Addix compound. Hierbij maken ze gebruik van verschillende soorten rubber op het loopvlak. Ook dit zal bijdragen aan de combinatie van lage rolweerstand en goede grip. Voor deze gravelband maken ze gebruik van hun Addix Race compound dat ook bij de Pro One racebanden is gebruikt. Dit is dus een andere combinatie dan het Addix Speedgrip compound dat bijvoorbeeld op de Schwalbe G-One Allround wordt gebruikt. De G-One R band is gemaakt als race-gravel-band voor snelle gravelpaden, bospaden en asfalt.

Het oog wil natuurlijk ook wat en wat dat betreft ben ik al fan van de band nog voordat ik mee gereden heb. Ze zien er erg goed uit en het donkerbruine karkas vind ik erg mooi ogen. Dat vind ik ook van het boomerang profiel. Op de redactie zijn we het in elk geval met elkaar eens: ‘Mooie bandjes’!

Eerste indruk – soepeltjes!

Het belangrijkste bij een band zijn natuurlijk de rij eigenschappen maar deze band heeft al voor de eerste meters een streepje voor bij mij. De looks en vooral het gemak van de montage zijn top en dat maakt me nog nieuwsgieriger naar het rijden ermee. Inmiddels heb ik er al behoorlijk wat kilometers mee gereden afgelopen twee weken en de glimlach die ik had na de montage is nog net zo groot. Wat een fijne band! Op het asfalt rolt de band lekker licht en ik kan prima meefietsen met een fietsmaatje op de racefiets. En eenmaal op de onverharde paden merk je dit ook. Ze lopen ook op gravel erg licht en in de bochten heb je goede grip. Ik vind de combinatie van 1,8 bar in de voorband en 2,0 bar in de achterband erg prettig. Dit geldt voor een 40 mm band en een rijdersgewicht van rond de 72 kg. De soepele band heeft ook als voordeel dat het comfortabel is. Veel trillingen worden gefilterd en in bochten en paden met bijvoorbeeld boomwortels vormt de band mee met de ondergrond zodat je grip houdt. Bij een van de ritten heb ik de band zelfs gereden met 1,5 bar in de voorband en 1,8 bar in de achterband. Dit is wat zacht maar de band blijft ook bij lage bandenspanning goed op de velg zitten.

De band is vanaf nu verkrijgbaar en voor een prijs van € 69,90. Alle details en informatie kan je vinden op de website van Schwalbe.