Tussen alle gravelevents die tegenwoordig worden georganiseerd zijn er een aantal die eruit springen wat betreft gezelligheid en organisatie. Smugglers Path is er daar eentje van. Afgelopen jaar reden we de tocht op de nieuwste Cannondale Topstone. Toevallig? Nou niet per se want laat Cannondale nou ook de sponsor van het evenement zijn. Vanaf vandaag kan je ook inschrijven voor Smugglers Path 2023, en dat is voor ons een mooi moment om even terug te blikken naar 2022.
Vrolijk ontvangst en een Cannondale gravelbike
Ik kwam ‘s-ochtends aan op het parkeerterrein (lees: weiland) en eerlijk is eerlijk, dit waren de vrolijkste en vriendelijkste vrijwilligers bij een evenement die ik ben tegengekomen. Ook al was het nog redelijk vroeg, je krijgt hierdoor extra zin in het evenement. Na te hebben geparkeerd, liep ik dus extra vrolijk door naar de Cannondale stand, waar mijn fiets op me stond te wachten. Er was een Cannondale Topstone 2 L voor me klaargezet.
Dit is de carbon gravelbike van Cannondale met het Kingpin veersysteem achter. Ook heeft hij een vaste accu die de smartsense verlichting aanstuurt. Met dat systeem voor de verlichting was ik al bekend en heb ik in de Cannondale Synapse review meer over geschreven. De gravelbike is verder afgemonteerd met een mechanische Shimano GRX 800 groepset en een setje WTB KOM Light aluminium wielen.
Kiezen tussen een route van 100 of 165 km
Omdat ik tijdens de rit foto’s wil maken en gezellig de sfeer wil proeven kies ik voor de 100 km route. Daardoor ben ik ook iets sneller terug op het terrein. Ik ben niet de enige, de meerderheid van onze groep kiest voor de 100 km. Je kan namelijk ook kiezen voor de 165 km waarbij je een extra lus rijdt. Voor het merendeel gaat het parcours over dezelfde wegen.
De route over de Nederlanse en Belgische paden bestaat uit veel echt gravel. Dit is dan ook wat je verwacht bij een echte graveltocht. Uiteraard zijn er ook onverharde paden en zelfs wat asfalt, maar het grote deel is toch gravel. Je rijdt verrassend nog een keertje door een brouwerij, en dan bedoel ik letterlijk door de brouwerij zelf.
Je fietst als het ware op wegen die onderdeel waren van de oude smokkelaarsroute tussen de grens van Nederland en België. We hadden tijdens de rit helaas al snel een lekke band doordat een spijker het op de band van een van mijn medefietsers had gemunt. Een plug erin en de tubeless band met latex deed de rest. De Topstone is een relaxte gravelbike voor dit soort events. Je hebt achter het Kingpin systeem dat een fijne demping geeft zonder dat je het gevoel heb dat er achtervering op zit. Subtiel is een goeie benaming wat mij betreft. De voorkant heeft een vaste voorvork zonder vering. Toch voelt de fiets voor en achter in balans. Nergens teveel vering, maar hij voelt ook niet te hard. De ondergrond krijg je gedempt door via de contactpunten. Je kan wat met de bandenspanning spelen om iets meer of iets minder demping te hebben.
De afmontage is uitstekend, net niet de toplijn maar erg solide. Shimano heeft met de mechanische GRX groep een erg betrouwbare groep die soepel schakelt en goed remt. Een soort van hufterproof concept. Daarnaast heeft dit model dus de Smartsense met de accu en verlichting die erop aangesloten is. Handig als je het gebruikt. Wanneer je nooit met verlichting rijdt, is het een optie om een ander model te kiezen. Het frame heeft overal nokjes om er ook fietsvakantie mee te houden.
De Cannondale Topstone 2 Lefty als alternatief?
Ondanks dat deze gravelbike op alle ondergronden goed presteert, valt hij niet direct op als coole bike. En dat terwijl deze versie toch € 5.199,- kost. Maar… voor precies hetzelfde geld heb je ook een Cannondale Topstone 2 Lefty, dus met de Oliver verende voorvork. En die heeft wel een hoog cool gehalte als je het mij vraagt. Tja, keuzes… Linksom of rechtsom, ik heb me prima vermaakt met de Topstone 2L tijdens deze Smugglers Path.
Smugglers Path is een erg gemoedelijk gravel event waar je met een groepje maar ook alleen je prima vermaakt. Je sluit je makkelijk aan bij een ander groepje. De sfeer is heel relaxed en de verzorging voor en na het evenement is top geregeld. Onderweg is er ook meer dan genoeg eten en drinken bij de pauzeplekken. Vandaag start dus de verkoop van de kaarten voor de 2023 editie.
Meer info via Smugglers
Foto’s van Erwin Sikkens