Met de S-works Tarmac als kersverse winnaar van de verkiezing Racefiets van het Jaar, zou je haast denken dat er op dat gebied weinig te vernieuwen valt. Maar, stilstand is achteruitgang en dus gaan ze ook bij Specialized vol voor de vernieuwing. Deze vernieuwing is echter al een tijdje aan de gang, en de eerste overwinning is er ook al mee behaald. Het gaat in dit geval om de S-Works Tarmac Disc. Anna van der Breggen won er de Strade Bianche al mee en vanaf vandaag is de Tarmac Disc ook beschikbaar voor het grote publiek. Naast deze nieuwe S-Works Tarmac Disc, is er nog meer nieuws. Specialized komt met een eigen vermogensmeter, de Power Cranks. Deze vermogensmeter wordt standaard geleverd op de nieuwe Tarmac Disc.
In februari lanceerden de Amerikanen al de nieuwe S-Works 7 schoenen en de Evade II helm. Hiermee hebben we afgelopen maand de nodige kilometers gemaakt. Een eerste indruk en wat extra technische informatie hiervan die voorheen nog niet bekend was, willen we je uiteraard niet onthouden.
S-Works Tarmac Disc
De Tarmac is een fiets, die niet meer is weg te denken uit het assortiment van Specialized. Nu de schijfremmen steeds meer de overhand gaan nemen in het peloton (ook al zijn ze nog niet volledig vrijgegeven) heeft Specialized ook de Tarmac uitgerust met dit type remmen. De renners van Quick-step trainen er al geruime tijd mee. Waar de heren van Quick-step nog kunnen kiezen uit verschillende fietsen is de damesploeg van Boels-Dolmans geheel overgestapt naar de schijfremmen. De dames rijden hierbij op exact hetzelfde frame als de heren. Specialized maakt hierin geen onderscheid meer. De aanpassingen die zijn gedaan om de fiets af te stellen voor dames zit in de overige onderdelen als zadel, zadelpen, stuurnok en cranklengte.
Qua geometrie, rijeigenschappen en aerodynamica is de disc uitvoering bijna identiek aan de reguliere Tarmac SL6, die Cyril de afgelopen periode heeft getest. Enige verschil is dat de achtervork iets langer is om ruimte te creëren voor de remklauw. Het voordeel van disc, ten opzichte van een remklauw, is dat er meer ruimte is voor een bredere band. Hierdoor kan de Tarmac disc worden uitgerust met 30 mm banden, waar de reguliere Tarmac een maximale breedte van 26 mm toelaat. De S-Works Tarmac Disc is vanaf vandaag beschikbaar als frameset of gehele fiets. Een frameset kost € 3699,- en een gehele fiets kost € 9999,-. Wanneer je voor de gehele fiets gaat is deze afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2, een set Roval CLX50 wielen en de nieuwe Power Cranks. Tijdens de product launch was er (helaas) nog maar een exemplaar beschikbaar, maar we hebben stiekem een klein stukje op kunnen rijden. Prima voor een fotootje, maar te kort om er een mening over te geven. Los van de looks, waar ik erg van gecharmeerd ben. Het UD-matte frame, met glossy letters en de zilveren outline die vanuit elke hoek een andere kleur lijkt.
Power Cranks
Voorlopig enkel nog beschikbaar als je de nieuwe S-Works Tarmac Disc besteld, is de Specialized Power Crank. Deze crank zal je niet terugvinden op de fietsen van bijvoorbeeld Peter Sagan of Niki Terpstra. Zij rijden, omwille van sponsorbelangen, niet met de S-Works cranks. De Power Cranks voegt slechts 30 gram gewicht toe aan de full carbon crank. De vermogensmeter meet gegevens aan beide kanten, waarbij de linkerkant leidend is in de communicatie met de computer. Communicatie kan via Bluetooth of ANT+, waarmee vrijwel alle fietscomputers compatible zijn. Daarnaast kan je via Bluetooth de Power Cranks koppelen met een app op je telefoon om zo firmware updates en kalibraties uit te voeren. Uit onderzoek aan de Universiteit van Boulder blijkt dat de Specialized Power Cranks een maximale afwijking heeft van slechts 1,6%. Hiermee hebben ze de meest nauwkeurige vermogensmeter op de markt, aldus Specialized.
S-Works 7 schoenen
Tijdens de product launch van vorige maand werden we door Specialized voorzien van veel achtergrond informatie. Met name de technische features van de S-Works 7 laat duidelijk zien waarom dit het topmodel is. De zool, de meest stijve die ooit is ontwikkeld in samenwerking met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de carbon frames bij Specialized. De wetenschap en technologie die bij de frames wordt gebruikt, is nu ook toegepast op de zool van de schoen. De vorm van de zool houdt de voet in een neutrale positie, waardoor deze niet inzakt als er kracht gezet wordt. Zowel bij de schoenen, als een fietsmeting gebaseerd op het Body Geometry principe van Specialized, is het de bedoeling je lichaam zo neutraal mogelijk op de fiets te laten zitten. Daarmee bedoelen ze dat je lichaam het best presteert wanneer je het materiaal aanpast aan je lichaam. Niet je lichaam aanpassen aan het materiaal, want dat kan blessures veroorzaken. Om de S-works 7 schoenen zo goed mogelijk te laten matchen met je voet, wordt er bij aanschaf een voetafdruk gemaakt. Hiermee kan de verkoper zien welk type zool het beste bij jou voet past. In mijn geval bleek mijn voet lichtjes door te zaken, waardoor iets extra ondersteuning aan de binnenkant nodig is. De blauwe Body Geometry inlegzolen bieden in mijn geval uitkomst. Naast de blauwe inlegzolen, zijn er ook nog groene en rode inlegzolen. Rood biedt weinig ondersteuning, voor mensen die een relatief platte voet hebben en dus weinig doorzakken. De groene zool geeft de meeste ondersteuning, voor mensen met een holle voet. Een setje Body Geometry zooltjes kost € 29,99. Wil je dat de inlegzool perfect op je voet aansluit, kan je ervoor kiezen om custom inlegzolen te laten maken. Deze kosten € 100,- en worden ter plekke gemaakt met behulp van een vacuüm machine.
Nadat ik de schoenplaatjes onder de schoen heb gemonteerd kan ik dan ook de fiets op. De sluiten met de nieuwe BOA sluiting gaat heel erg soepel. Hele korte klikjes zorgen dat de schoen mooi rondom je voet aansluit. De BOA sluiting op deze schoen is de vernieuwde BOA die komend jaar exclusief door Specialized gebruikt mag worden. Na het dichtdoen van de schoen voelt hij iets stugger dan zijn voorganger. Stug, maar comfortabel en ik merk dat er onder de tong een klein beetje padding is geplaatst. Rondom de enkel sluit de schoen lekker aan en ik heb nergens last van knelpunten of drukpunten. Mijn tenen hebben voldoende ruimte om een beetje te wiebelen en zeker met de temperaturen eind februari is dit niet onaangenaam.
Over smaak valt te twisten, maar de Hyper Green/Acid Lava kleurstelling vind ik persoonlijk heel tof. De schoenen vallen direct op en stiekem vind ik het toch een beetje jammer dat ik ze moet verstoppen onder een paar overschoenen. Overschoenen of niet, de stijfheid van de zool in combinatie met de stevige bovenkant geven je echt het gevoel van een schoen die gemaakt is om hard te fietsen.
S-Works Evade II
Last but not least is de Evade II helm. In dezelfde opvallende kleurstelling als bovenstaande schoenen. De Evade II is, afgaande op Specialized test in de windtunnel, 6 seconden sneller (bij 60 minuten lang 40 km/u) dan zijn voorganger. Binnen in de helm zit een kevlar structuur, die de helm intact houdt bij een impact. Hier omheen zitten twee verschillende diktes EPS piepschuim die een eventuele klap opvangen. Door de veranderde positie van de luchtkanalen heeft de helm een meer verkoelende werking dan zijn voorganger. Wanneer ik de helm in de hand heb, is hij veel compacter dan ik in eerste instantie had verwacht. Wanneer je de helm opzet voelt het ook compact. De helm sluit goed aan en het retentie systeem is simpel en snel in te stellen. Na het afstellen van het kinbandje is het tijd om de sluiting dicht te doen. Hierbij heeft Specialized gekozen voor een magneetsluiting. Dit zie je af en toe bij wielrenhelmen, maar het principe zie je veel vaker in de triatlon wereld waarbij ze vaak de helm met een hand dicht doen, terwijl ze met de fiets aan de hand naar het beginpunt rennen. Het sluiten gaat bijna vanzelf. Wanneer je de beide uiteinden bij elkaar houdt schieten de magneten tegen elkaar en zit de helm dicht. Het openen van de sluiting doe je door beide uiteinden van elkaar af te schuiven.
Nu heb ik de afgelopen periode veel met een petje of muts onder de helm gefietst vanwege de kou. Gelukkig konden we afgelopen week eindelijk zonder winter-accesoires op pad en dan voel je de wind door de helm gaan. Ook als je voorover zit, stroomt de lucht via de bovenste opening naar binnen. Volgens de windtunnel van Specialized heeft de helm aan de voorkant een aanzuigende werking van de wind, waardoor hij koeler zou zijn dan fietsen zonder helm. Of dit waar is kan ik zo niet zeggen, maar dat de ventilatie van deze helm dik in orde is, is een feit.
Meer info bij Specialized