De nieuw Tarmac heeft nogal een naam hoog te houden. Ook komend jaar rijden er maar liefst twee WorldTour teams met onder andere deze fiets van het Amerikaanse Specialized, en het zijn niet de minste rijders die er op stappen. Zo zal ook Peter Sagan dit jaar weer veelvuldig gebruik maken van dit vernieuwde model, maar dan wel in de S-Works uitvoering. Ik reed vooral in de wintermaanden de SL6 Expert. Dit nieuwe 2018 model is lichter (zo’n 200 gram t.o.v. het vorige model), en vooral de veranderde geometrie valt natuurlijk op. Een veel strakkere lijnvoering en een compactere achterbrug maken de fiets in één keer een stuk agressiever en eigentijdser om te zien. Specialized wil dat deze Tarmac de snelste allround racefiets ter wereld is, en daar komen we straks nog even op terug. Maar eerst: hoe rijdt ‘ie? Dat is natuurlijk net zo belangrijk.

Lekker efficiënt
Met een totaal (nagewogen) gewicht van 7,24 kilo (met Shimano Ultegra R8000, 11-speed groep en Roval CLX 50 wielset) is de SL6 Expert al best een lichtgewicht en dat voel je. Een ietwat persoonlijke test is de trappentest. Ik woon drie hoog (zonder lift) en met een fiets op je schouder merk je het verschil van een paar honderd gram al gauw. De eerste paar ritten zijn op bekende routes rondom Amsterdam, ideaal om een fiets echt te vergelijken. Ik rijd zowel alleen als in groepen en wat tijdens die belangrijke eerste meters opvalt is vooral de efficiëntie van de Tarmac. Hij rolt heerlijk soepel, stuurt scherp maar niet nerveus en geeft me vooral het gevoel dat ik minder hard hoef te werken dan anderen tijdens de groepsritjes. Specialized zelf claimt dat dit nieuwe model een stuk aerodynamischer is, en ik geloof ze. Natuurlijk hebben de wielen een aandeel hierin, maar als je dit 2018 model vergelijkt met concurrerende fietsen dan snap je de weg die de Amerikanen zijn ingeslagen. Het achterwiel valt meer in het frame, het balhoofd is een stuk strakker vormgegeven en de buizen zijn hoger, platter en aerodynamischer geworden.

Tussen kneiterhard en comfortabel in
De Tarmac zit in de line up van Specialized tussen de Venge en de Roubaix, waarbij de Venge de kneiterharde sprintfiets is en de Roubaix de meer comfortabele klassieker-racer. De Tarmac lijkt op papier dus een breed inzetbare wedstrijdfiets, en eerlijk is eerlijk, zelfs deze niet pro-versie voelt als een raspaardje. Ook als ik de Tarmac mee de Duitse heuvels in neem imponeert ‘ie. Ik klim relatief makkelijk mee met sterkere rijders en ook lange dagen in een koud zadel houd ik prima vol. Dit is natuurlijk niet alleen maar de fiets, maar ik heb wel het gevoel dat ‘ie me helpt. Toegegeven de meest Duitse wegen zijn dan ook in prima staat en dat is wel iets waar ik tegenaan loop.

De keren dat ik een minder strak stuk asfalt tegenkom voelt de medewerking opeens een stuk minder. Natuurlijk is een stijf en compact frame niet ideaal om hobbels, gaten en keien te absorberen, maar ik ken vergelijkbare aero fietsen die er minder moeite mee hebben. En hoewel er 28 millimeter banden op gemonteerd zijn, is de Tarmac niet zo vergevingsgezind als ik gehoopt had, hij voelt erg stijf en dus hard. Zoals gezegd is dit model gericht op racen en snelheid, dus gek is het ook niet, maar hij wordt er wel minder allround van. En eerlijk is eerlijk, er staat natuurlijk Tarmac op ’t frame dus zo gek is het nou ook weer niet dat ‘ie zich daar het beste thuis voelt. De snelste allround racefiets, zoals Specialized deze fiets noemt, kan wat verwarrend klinken. Je kan dit beter lezen als de snelste allround wedstrijdfiets. Want wil je allround rustig toeren dan is dit niet de optimale fiets voor je. Maar ben je de sportieve wielertoerist op zoek naar een wedstrijdfiets dan zeker wel.

Een beetje flauw
Een ander kritiekpunt is misschien ook een beetje flauw, maar wel iets om mee te nemen, mocht je in de markt zijn voor een lichte aero-racer. Op dit moment is er (nog) geen schijfrem versie te koop. Het model dat wij testen heeft weliswaar direct mount remmen, maar zoals zoveel velgremmen in combinatie met carbon wielen is het remvermogen bij nat weer toch voelbaar minder dan met schijfremmen. Het betekent dat je verder vooruit moet kijken, voorzichtiger aan moet doen bij nat weer én dat is nou net niet waar de Tarmac voor bedoeld is. Hij voelt zich op zijn best op snelheid, dan stuurt ie op z’n best en merk je echt het verschil dat een fiets als deze kan maken. Rustig toeren, daar is de Tarmac eigenlijk niet voor bedoeld. Er zit een disc-versie aan te komen en eerlijk gezegd vind ik een potent stel remmen bijna onmisbaar op een fiets als deze. Verder valt er over de afmontage met de nieuwste Shimano Ultegra R8000 groep weinig te klagen. Geen Di2, maar een ‘ouderwetse’ mechanische set. Maar eerlijk gezegd zou ik niet goed weten waarom je iets anders zou willen. Alles schakelt en remt op hoog niveau en soepel zoals we van Shimano gewend zijn. Ja, hij is iets meer dan 250 gram zwaarder dan de vergelijkbare Dura-Ace groep, maar ik zou dat gewichtsverschil voor lief nemen, aangezien deze R8000 serie er ook nog eens heel strak uitziet op een modern frame als dat van de Tarmac.

Want dat uiterlijk, uiteraard een volledig subjectief onderdeel, is zeker niet onbelangrijk bij een racefiets in deze prijsklasse. Je wil natuurlijk wel een beetje positieve feedback krijgen van je fietsmaatjes als je er voor de eerste keer mee rijdt bij een groepsrit. Nu moet ik toegeven dat ik meerdere keren behoorlijk positieve reacties heb mogen ontvangen. Het Specialized vuurrood springt er lekker uit en de combinatie van strakke lijnen en de dikke Roval wielen maken dat de Tarmac menig compliment mag ontvangen. Toch vind ik eerlijk gezegd vooral de graphics vooral op de voorvork maar zo zo. Het doet me heel erg denken aan de Specialized mountainbikes uit de jaren negentig in plaats van aan een racefiets uit 2018. De SL6 Expert er alleen in deze kleurstelling, wil je iets anders dan moet je naar een Pro of S-Works versie gaan kijken. Wat wel weer fraai is, is dat alle onderdelen zoals stuur, zadel en bijbehorende pennen allemaal van hetzelfde merk zijn, sommige zelfs in S-Works uitvoering. Opvallende pluspunt is daarbij het Power Pro Elaston zadel dat zeer comfortabel én efficiënt is.

Moeilijk
Na een paar maanden en zo’n 1500 kilometer is het tijd voor een eindoordeel en dat is dit keer moeilijker dan bij andere reviews. De Tarmac is een fiets met terecht veel fans en in S-Works uitvoering een volbloed pro racer. De SL6 Expert is dat net niet, en daar is natuurlijk ook het prijskaartje naar. Maar wat is deze Tarmac dan wel? Het is een aerodynamische racefiets voor de snellere wielrenner. Comfortabel en relaxt dagen toeren met gemiddeldes van tussen de 25 en 30, daar is hij niet voor gemaakt, maar het kan wel. Hij is op zijn best als jij gas geeft, dan werkt het aerodynamische frame, de strak sturende geometrie en de Roval’s optimaal samen om jou een voorsprong te geven. Op die momenten merk je dat je op een uiterst efficiënte fiets rijdt. Ben je een ambitieuze sportieveling die het competitief op wil nemen tegen anderen dan is dit misschien wel de fiets die je daarbij goed kan helpen. Zeker nu schrijfremmen bij wedstrijden (ook op landelijk niveau) nog steeds niet toegestaan zijn, is deze Tarmac SL6 Expert een serieuze optie voor serieuze fietsers.

Details
2018 Specialized Tarmac SL6 Expert
Groepset: Shimano Ultegra 8000, 11 speed groepset
Remmen: Shimano Ultegra 8010 Direct Mount
Wielset getest: Roval CLX 50
Standaard wielset: Roval SLX 24)
Stuur: Specialized Expert Shallow Drop, aluminium
Zadel: Specialized Pro Power Elaston zadel
Adviesprijs: € 3999,- inclusief standaard Roval SLX 24 wielset
Adviesprijs Roval CLX 50 wielset: € 2.399,80

Pluspunten
+ efficiënte geometrie
+ licht gewicht
+ merkbrede afmontage

Minpunten
– geen echte allround fiets maar allround wedstrijdfiets
– styling voelt wat gedateerd

Conclusie
Met de update van dit populaire model heeft Specialized weer een serieuze racer in haar programma die vooral bedoeld is voor snelle fietsers. De S-Works versie is overigens afgelopen week door RAI Vereniging uitgeroepen tot racefiets van het jaar. Een fiets die vooruit wil en je daarbij helpt. Hij stuurt licht en strak, klimt soepel maar is niet overdreven comfortabel. Dit is een racefiets die op je lijstje hoort als je jezelf en anderen wil uitdagen, als je sneller wil worden. Ja, hij kost wat, maar dan heb je een super efficiënte racefiets die niet eens zo heel veel anders is dan die van Peter Sagan.

Meer informatie bij Specialized