Daar is hij dan, de nieuwe Specialized Tarmac SL8! De fiets waar we allemaal naar uit aan het kijken waren. De SL8 is de opvolger van de SL7 en volgens Specialized is de fiets nog lichter, sneller en completer geworden. Sterker nog, het is de meest aerodynamische racefiets die het merk ooit gemaakt heeft. Qua looks is er op het eerste oog weinig veranderd. Wat mij als eerste opvalt is het iets grotere balhoofd.
Net als bij de SL7 is het design strak maar eenvoudig. Op de voorkant van het balhoofd staat het kenmerkende Specialized logo en de merknaam zien we terug op de onderbuis, voorvork en liggende achtervork. Op de achterkant van de zitbuis staat de typeaanduiding Tarmac en verder is het frame lekker clean gehouden. De matzwarte carbon Roval wielen zijn voorzien van glanszwarte Roval decals. Net al als bij de SL7 is de achtervelg iets hoger dan de voorvelg van deze wielset.
Voor de S-Works uitvoering kiest Specialized voor Fact 12 carbon, en voor de Pro en Expert uitvoering is er gekozen voor Fact 10 carbon. Qua looks en geometrie zijn er verder geen verschillen tussen de uitvoeringen, het verschil zit ‘m puur in het gebruikte carbonsoort. Ook qua geometrie zijn er geen veranderingen als je deze SL8 naast de SL7 legt, de stack en reach zijn gelijk gebleven.
Het lichtste frame uit de WorldTour: 685 gram
Ten opzichte van de SL7 is het frame van de nieuwe SL8 115 gram lichter. 15% lichter dus, en dat is best wel fors. Om het frame lichter te maken is er niet alleen naar de SL7 gekeken, maar ook naar de technieken die ze bij de Aethos hebben gebruikt, de lichtgewicht klimfiets van Specialized. In framemaat 56 weegt het S-Works SL8 frame slechts 685 gram, en volgens Specialized is dat het lichtste frame uit de WorldTour. Het frame van de Pro en Expert is met 780 gram iets zwaarder, maar nog steeds heel netjes.
Het frame is alleen geschikt voor elektronische groepsets en er passen banden in met een breedte tot 32 millimeter. Standaard wordt de Tarmac SL8 geleverd met 26 millimeter banden. Het frame is verkrijgbaar in de maten 44, 49, 52, 54, 56, 58 en 61 centimeter.
De nieuwe Tarmac SL8 is sneller dan de Venge
Om aan te tonen dat de fiets completer dan ooit is, vergelijkt Specialized de nieuwe SL8 niet alleen met zijn voorganger, de Tarmac SL7, maar ook met de aerodynamische Venge. Waar de SL7 nog net iets minder aerodynamisch was dan de Venge, is de SL8 de Venge qua aerodynamica voorbij gestoken. Enige nuance is hier wel op zijn plek, want de Venge komt alweer uit 2019 en in die vier jaar heeft de ontwikkeling natuurlijk niet stil gestaan.
Sneller en lichter dan zijn voorgangers dus, maar waar Specialized misschien wel het meest trots op is de verbetering van de verhouding tussen stijfheid en gewicht van 33% ten opzichte van de SL7. Een stijve, lichte fiets zorgt er voor dat elke trap raak is. De verbetering qua stijfheid zit in het bottom bracket en het balhoofd. Die verbetering moet zorgen voor een betere rijervaring op de fiets, en dat ga je misschien wel meer merken dan het lichtere frame.
Aangepast balhoofd en nieuwe Roval Rapide cockpit
De verbetering qua aerodynamica zit volgens Specialized vooral in de voorkant van de fiets. Het aangepaste balhoofd én de nieuwe Roval Rapide cockpit zorgen ervoor dat de SL8 met een snelheid van 45 kilometer per uur over 40 kilometer, 16,6 seconden sneller is dan de SL7. Die nieuwe voorkant noemen de engineers van Specialized trouwens de ‘Speed Sniffer’. De nieuwe Roval Rapide cockpit is 50 gram lichter dan zijn voorvanger en zit standaard op de S-Works uitvoering. De cockpit is ook los verkrijgbaar, in maar liefst 15 verschillende uitvoeringen qua maten.
Waar de Tarmac SL7 al werd geïntroduceerd als vervanger van de Venge is de nieuwe SL8 de Venge dus echt op alle vlakken voorbij. Een complete fiets dus, waardoor je nu echt niet meer de keuze hoeft te maken tussen een klim- of aerofiets. Björn testte de Tarmac SL7 in 2020 en was daar toen al heel enthousiast over. Ik ben dus heel benieuwd naar onze bevindingen met de SL8 in de praktijk. Daarover binnenkort meer.
Via Dynamic Bike Care, partner van onder andere WorldTourploeg Bora – hansgrohe, kregen we ook nog een aantal foto’s van de opbouw van de nieuwe SL8 fietsen voor de renners van Bora – hansgrohe. Onderaan dit artikel vind je meer foto’s van het opbouwen van de fietsen.
De kleuren en het prijskaartje
Per uitvoering is de SL8 er in twee of drie kleuren. De S-Works versie met Dura Ace is er in het carbon zwart en in een parelwitte kleur. Die parelwitte kleur zien we ook terug bij de S-Works versie met Sram Red. Naast wit is die uitvoering er ook in het rood. De Pro uitvoering is er in carbon zwart, dennengroen en satijnblauw. En als laatste is de Expert uitvoering er in drie kleuren: donkerblauw, smoke grijs en een paarsige kleur. Persoonlijk vind ik de rode S-Works uitvoering met Sram de mooiste, omdat de kleur op het frame niet egaal is maar een speciale look heeft.
Zoals we inmiddels weten hangt er een fors prijskaartje aan de Tarmac, en dat is bij de nieuwe SL8 ook weer het geval. Wel opvallend, de prijs is niet verhoogd ten opzichte van de huidige SL7. Het S-Works topmodel is uitgerust met Shimano Dura Ace Di2 of Sram Red eTAP AXS en kost € 14.000,-. De Pro uitvoering is uitgerust met Shimano Ultegra Di2 of Sram Force eTAP AXS en kost € 9.000,-. Als laatste is er nog de Expert uitvoering, uitgerust met Sram Rival eTAP AXS. En die kost je € 6.500,-.
Alle fietsen hebben een powermeter, de fietsen afgemonteerd met Sram zijn voorzien van een Quarq powermeter en de fietsen afgemonteerd met Shimano hebben een 4iii powermeter. De frames zijn ook los verkrijgbaar: Het S-Works frame kost € 5.500,- en het frame met Fact 10 carbon kost € 4.000,-.
Meer info via Specialized.
Hier meer foto’s van Bora – hansgrohe