
Gisteren lanceerde Specialized de lichtgewicht en nieuwe Specialized Aethos 2. Het topmodel blijft qua gewicht onder de 6 kg, in maat 56. Daar zijn de nieuwe Roval Alpinist CLXIII wielen en Roval Alpinist II cockpit mede verantwoordelijk voor. De Alpinist serie van Roval staat synoniem voor hun meest lichte carbonproducten, daar waar je de Rapide serie dan weer kan matchen met de meest aerodynamische producten.

Roval Alpinist CLXIII wielset
De nieuwe Roval Alpinist CLXIII wielen zijn 134 gram lichter dan de vorige CLXII. Het gewicht voor een wielset, inclusief velglint en tubeless ventielen is 1131 gram. Net als de voorganger heeft de CLXIII wielset een interne velgbreedte van 21 mm en zijn de velgen 33 mm hoog. Ook de DT Swiss 180Exp-naven met keramische lagers zijn vergelijkbaar. Het verschil zit hem in de nieuwe carbon spaken, die ze samen met ARRIS hebben ontwikkeld. Deze zijn lichter, stijver en het wiel zal er volgens Specialized ook comfortabeler door worden.

De aerodynamische carbon spaken wegen slechts 1,9 gram per spaak en zijn volgens Specialized 20% sterker ten opzichte van reguliere stalen spaken. Het voordeel is dat je niet alleen gewicht bespaart, maar ook meer spanning op de spaken kan uitoefenen. Hierdoor kan je een stijver wiel spaken, dat directer reageert qua stuurgedrag en het aanzetten. Simulaties hebben berekend dat Demi Vollering hiermee 5 seconden sneller zal zijn op de beklimming van de Tourmalet.
De nieuwe Roval Alpinist CLXIII wielset kost € 3.198,- en komt met 4 reservespaken, tubeless ventielen en Roval wieltassen.

Roval Alpinist II cockpit
De nieuwe Roval Alpinist II cockpit is qua naam de opvolger van de Alpinist cockpit uit 2024. Ten opzichte van die versie is de Alpinist II behoorlijk gewijzigd en is hij zelfs iets zwaarder geworden. Hij weegt nu 270 gram voor een stuur van 400mm/100mm. Dit komt doordat er meer carbon is gebruikt bij het maken van dit stuur.

Het stuur is nu geschikt voor interne kabelgeleiding, en heeft een meer ergonomische vormgeving. Vanuit het Body Geometry principe hebben ze met de resultaten uit de grote database van Retül bike-fitting het stuur geoptimaliseerd. Deze heeft nu een iets groter oppervlak aan de bovenkant, zodat hij beter vastpakt. Ook is er een flare van 4 graden, en kan hij meer trillingen absorberen voor meer comfort aan de handen. Ten opzichte van de stijve en aerodynamische Rapide cockpit is dit 28,3%.

Het stuur is ontwikkeld om perfect aan te sluiten op de nieuwe Aethos, maar ook op de Tarmac SL8. De stuurpen en aansluiting op de stuurbuis is daarbij ook voorzien van wat extra carbon voor een mooie en vooral ook stevige aansluiting. Het stuur kost € 579,- en is verkrijgbaar in 15 verschillende maatvoeringen. De meest compacte uitvoering is 80mm/380mm en dit gaat tot 130mm/400mm en 120mm/440mm.
via Specialized



