Het is misschien wel de racefiets met de minste drag. Volgens Storck is dit in ieder geval de racefiets met de minste drag die zij in huis hebben. Het heeft te maken met de bijzondere voorvork die extreem breed is. Het frame lijkt verder veel op zijn voorganger de Aerfast.3, maar toch zijn er kleine aanpassingen gedaan.
80mm diep
Voor de nieuwe Aerfast 4 is er uitvoerig getest in de windtunnel met SwissSide. SwissSide is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in aerodynamica. Eerder heeft het merk al samengewerkt met Canyon, DT Swiss en Cube. Het resultaat is dus de extreme voorvork. En dat is echt extreem, want op het breedste punt is de voorvork 8 cm breed! Ze zitten daarmee aan de limiet die de UCI heeft opgegeven. De voorvork heeft ook een kammtail vorm gekregen om ervoor te zorgen dat de drag minimaal is. Deze ovale vorm zien we veel vaker als het om aerodynamica gaat.
Er zijn nog een aantal ’trucjes’ die Storck heeft uitgehaald om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben tijdens het fietsen. De nieuwe cockpit bestaat uit één stuk en de kabels lopen helemaal binnendoor. Aan de achterkant zit een zadelpen met een profiel dat lijkt op de voorvork. Dus ook plat, breed en met een kammtail design.
Alleen in 12 speed
De Aerfast.4 is alleen te koop in de groene kleur met de naam Radioactive Green. De kleur zal niet voor iedereen zijn, maar past wel goed bij de extreme vormen van de fiets. Voor de fiets kun je kiezen uit vier verschillende afmontages. Je kunt kiezen voor SRAM Rival eTap of Red Etap. Heb je liever Shimano dan kun je kiezen uit Ultegra Di2 of Dura Ace Di2. Net als bij SRAM gaat het bij Shimano nu ook om de 12 speed varianten. Helaas zijn er nog geen foto’s van de fiets met een Shimano afmontage. De wielen voor de vier versies zijn gelijk, namelijk de DT Swiss Arc 1600 wielen. De prijzen beginnen bij € 5299,- en lopen dan gauw op tot en met € 7299,-.
Meer info via Storck