Staal zien we weer steeds vaker als framemateriaal gebruikt worden. Een frame kan op verschillende manieren gebouwd worden, maar zoals Thyssenkrupp het doet, hebben we nog niet eerder gezien.
Bij custom framebouwers is staal nog altijd een veel gebruikt materiaal, maar merken als All-City gebruiken het ook graag voor hun fietsen. Thyssenkrupp is geen custom framebouwer en lijkt in de verste verte niet op All-City. Het is een enorm Duits technologiebedrijf met ruim 160.000 werknemers wereldwijd en een omzet van ruim 42 miljard euro. Ze zijn ook groot in staal en precies die kennis hebben ze nu ingezet voor de ontwikkeling van een racefietsframe!
Het resultaat heet Steelworks. Ingenieurs van het bedrijf hebben gewerkt aan een uniek ontwerp, uiteraard met staal. Maar op een andere manier dan we gewend waren. Het eigen staal heet Dual-phase, tweefasig staal. Ze maken het ook al voor de autoindustrie waarin ze al heel lang actief zijn. Het staal moet een hogere sterkte en stijfheid hebben dan aluminium en moet vormen mogelijk maken vergelijkbaar met carbon.
Gegalvaniseerde staalplaten worden eerst in twee halve schalen geperst (zo kunnen ze ook andere vormen maken) die vervolgens geautomatiseerd geassembleerd worden met 3D-laserlastechnologie. De lassen worden hierdoor nauwelijks zichtbaar en het zou voor een zeer consistente hoge kwaliteit moeten zorgen. Er komt nog maar weinig handwerk aan te pas dus.
Het Steelworks frame moet door het staal en de toegepaste techniek extreem stijf zijn bij de trapas en tegelijkertijd comfort bieden bij de zitbuis en het materaal op zich.
Er wordt beetje bij beetje meer bekend gemaakt over de fietsen. Over gewichten wordt niet gesproken, behalve dat het vergelijkbaar zou zijn met een aluminium frame. Ook hebben ze veelvuldig over de onverwoestbaarheid van het frame. De fiets zou aan het einde van de zomer beschikbaar moeten zijn. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.
Alle info bij Steelworks en dank aan Noë Eenkhoorn voor de tip