Begin deze maand zijn we op uitnodiging van Trek naar hun hoofdkantoor in de VS afgereisd om iets te nieuws te gaan bekijken. We hadden al een sterk vermoeden wat de reden was, maar Trek bleef er tot het laatste moment geheimzinnig over doen.
“Querer Es Poder”. Niemand minder dan Alberto Contador heeft dat op zijn fiets staan. Vertaald betekent het: “Waar een wil is, is een weg”. Dat is ook wat Trek gebruikt bij de introductie van hun nieuwe Émonda. Wat wilden ze dan bereiken? Nog lichter? Want de bestaande Émonda was toch al heel erg licht? Dat kun je wel zeggen met 690 gram voor een frame in maat 56. Een fiets die ook nog maar drie jaar oud is. Toch spreken ze nu van een “lightweight revolution” en “making the lightest lighter”. En dat is precies wat ze hebben gedaan, want de fiets is namelijk nóg wat lichter geworden dan zijn voorganger.
Maar er is meer. De opvallendste kenmerken van de nieuwe Émonda zijn:
- Nóg lichter dan zijn voorganger die al extreem licht was
- Nu ook met schijfremmen
- Standaard met 28mm banden
- Nog stijver bij bracket en balhoofd
Niet alleen lichter
Dat ze het gewicht verder omlaag hebben weten te brengen is natuurlijk knap, maar een fiets heel licht maken is op zichzelf geen kunst meer, zo is de afgelopen jaren gebleken. Andere merken kunnen dat ook. De nieuwe Émonda is nu echter ook met schijfremmen en dat is dan wel weer bijzonder. Waar de algemene opvatting is dat schijfremmen goed voor het remmen is, maar dat het verder vooral zwaarder is, wordt door Trek bij deze dus flink ter discussie gesteld. Want niet alleen is het nieuwe frame voor velgremmen (die is er ook nog) 50 gram lichter, zelfs het disc-frame is 35 gram lichter geworden. Dat zijn misschien kleine verschillen, maar als je op een frame 690 gram nog eens respectievelijk 7% en 5% weet af te halen is dat toch significant te noemen.
Vaak gaat een laag gewicht gepaard met beperkte stijfheid, lager rijdergewicht, etc, etc. Niet bij de nieuwe Émonda. Sterker nog, Trek claimt dat de fiets op alle – voor Trek relevante – fronten beter is dan zijn voorganger. Ze noemen het hun beste fiets ooit. De overall (full) frame, balhoofd en bottom bracket stijfheid, alsook de vertical compliance (dit is heel kort door de bocht de mate waarin het frame ‘verticale’ schokken op kan vangen) zijn allemaal toegenomen. Ze hebben dus geen concessies hoeven doen om tot een lichte fiets te komen. Er is ook geen andere rijdersgewichtslimiet (nog steeds op 125 kg) en ze geven een levenslange garantie. Beide misschien niet extreem bijzonder, wel het is wel een signaal van zekerheid.
De kwaliteit van het rijden
Zou dat niet de perfecte graadmeter zijn? De rijkwaliteit van een fiets. Als je dat nou eens kon meten en in een cijfer uit kon drukken. Trek refereerde veel aan de ride quality van de nieuwe Émonda, en dat die subliem zou moeten zijn. Het stijver maken van het frame op zich is goed, maar er is meer nodig om hem ook fijn te laten rijden. Ze hebben zeer uitgebreide analyses gebruikt om vast te stellen hoe de lay-up van hun – eigen OCLV – carbon moet zijn op elke plek van het frame. Veel verschillende parameters gecombineerd met zelf ontwikkelde modellen geeft ze de mogelijkheid alles te analyseren. Ze hebben bijvoorbeeld ook een Cornering Model ontwikkeld waarmee ze precies kunnen zien wat er met een frame gebeurt als hij door een bocht gaat. Zo even in een paar regels is het snel samengevat, maar de analyses en de ontwikkeling door de ingenieurs had uiteraard wel iets meer om het lijf.
En alles wat de ingenieurs maakten werd uiteindelijk in het veld door de profs getest. Die zijn heel nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en hun feedback is gebruikt om de Émonda te perfectioneren. En hoewel hij door zijn geringe gewicht bij uitstek geschikt is voor het klimmen, geeft Trek zelf aan dat hij tot veel meer in staat is. Dus ja, natuurlijk ook klimmen, maar ook dalen, strak in de bochten. Zowel bij de grote races als bij je lokale criterium. Hij is dus niet zomaar in een hokje te stoppen.
En oh ja, de fiets is goedkoper geworden. Dat was toch ook wel een verrassing. Nieuwe, verbeterde producten zijn vaak juist duurder. De Émonda is in ieder geval in de (top) SLR range zo’n 1000 USD goedkoper geworden. Toch een soort van kers op de taart.
Eerste indruk opgedaan in de Ardennen van Wisconsin
Na mijn bezoek aan de fabriek zijn we teruggefietst naar het hotel in Madison, zo’n 40 km verderop door een mooi glooiend landschap. Al meteen bij de eerste meters merk ik dat de fiets iets bijzonders heeft. Licht, makkelijk, vertrouwd, om het maar even zo samen te vatten. De rit naar het hotel gaat als een speer. De crew van Trek en Jens Voigt trekken lekker door. Het is bloedheet, de lange dag vol indrukken wordt er lekker uit gezweet. En wat rijdt die fiets fijn!
De volgende dag staat juist helemaal in het teken van fietsen, daar keek ik al met smart naar uit. In Blue Mound State Park ten westen van Madison, wat ze zelf de Ardennen van Wisconsin noemen, hebben ze een 108 km route voor ons in petto met voldoende hoogtemeters. Veel groen en de wegen zijn gelukkig stukken beter dan de echte Ardennen. Het is prachtig fietsen, niets is vlak, het gaat de hele tijd op en neer met wat kuitenbijters en gravel tussendoor en in het achterhoofd zit de bbq die ons beloofd is.
De beste racefiets van dit moment?
Ik reed op een Émonda SLR 8 Disc met de nieuwe Dura Ace Di2 Disc groep en Aeolus 3 clincher carbonwielen met 28mm bandjes. De zilveren fiets op de foto’s is vergelijkbaar, in maat 56. In deze setup weegt hij 6,78kg. Een setup waarbij er maar weinig te wensen over is, dat is duidelijk. En tijdens het fietsen kon ik ook niets verzinnen wat hier nog anders aan zou moeten zijn. Dat is dus kennelijk toch die ride quality waar ze het de hele tijd over hebben.
Ok, andere fietsen doen het beter op kasseien of zijn aerodynamischer. Alberto, Bauke en Jasper hebben de luxe om bij elke rit ook nog te kunnen kiezen uit de Domane en de Madone. Beide ook goed, zeker voor hun doeleinden, maar nu ik weet hoe hij rijdt, zou ik eerlijk niet weten waarom ik voor iets anders dan de Émonda zou gaan. Het lage gewicht, de schijfremmen, het directe gevoel dankzij de stijfheid en het soepele, maar heel strakke stuurgedrag zijn oprecht een geweldige ervaring. De fiets heeft mij geen een keer in de steek gelaten als het gaat om verwachtingen. Klimmen, snelheid, sturen, gravel, het gaat allemaal van nature makkelijk en vertrouwd. Waarbij ik toch steeds bewust blijf van de kwaliteiten van de fiets. Is dit dan de beste racefiets van dit moment? Dan moet ik eerst ook op echt alle andere merken en modellen gereden hebben. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat deze Émonda op dit moment misschien wel de fijnste racefiets is waar ik op gereden heb.
Van Race Shop tot budget
Uiteraard kregen wij het topmodel voorgeschoteld uit de SLR serie, maar er is ook een SL serie. Daarvan zegt Trek dat het eigenlijk de oude SLR is, het oude topframe dus, maar dan veel betaalbaarder en iets zwaarder. De SLR modellen zijn er in een H1 en H2 geometrie, de SL modellen alleen in H2. Het verschil tussen H1 en H2 kan je zien als race versus comfort/endurance. De keuze voor H1 of H2 hangt dus vooral af van hoe je de fiets gaat gebruiken en wat het beste bij je lichaam past.
De in Benelux leverbare modellen en hun prijzen:
Émonda SLR 9 H2 Dura Ace Di2 € 9.999,-
Émonda SLR 8 H2 Dura Ace € 5.999,-
Émonda SLR 8 Dura Ace Disc € 6.999,-
Émonda SLR 6 H2 Ultegra € 4.499,-
Émonda SLR 6 Disc H2 Ultegra € 4.999,-
Émonda SLR Disc frameset € 2.999,-
Émonda SLR H2 frameset € 2.999,-
Émonda SLR RSL H1 frameset € 2.999,-
Émonda SL 7 Disc Ultegra Di2 € 4.999,-
Émonda SL 7 Ultegra Di2 € 4.499,-
Émonda SL 6 Pro Ultegra € 3.249,-
Émonda SL 6 Disc Ultegra € 2.999,-
Émonda SL 6 Ultegra€ 2.499,-
Émonda SL 5 Dames 105 € 1.999,-
Émonda SL 5 105 € 1.999,-
Émonda SL 4 Tiagra € 1.699,-
Émonda SL frameset € 1.499,-
Émonda SL Disc frameset € 1.599,-
Bij alle groepen gaat het om de laatste versie, dus ook nieuwste Dura Ace 9100 en Ultegra 8000. Alle modellen zijn per direct leverbaar, maar doordat nieuwe Ultegra groep nog slecht leverbaar is kunnen die modellen vertraging oplopen. Hij is er dus compleet vanaf € 1.699,- en daarna kan je het zo gek maken als je wil. Trek heeft namelijk ook nog het Project One programma waarbij je veel vrijheid krijgt in het samenstellen van je fiets. Mis je in bovenstaande lijst bijvoorbeeld een Disc-versie, zoals bijvoorbeeld de SLR9 met Dura Ace Di2 Disc, dan kan dat veelal wel weer via Project One.
Specificaties SLR en SL modellen
Trek Émonda SLR
- 700 Series OCLV Carbon frame
- Émonda SLR frame 640g / Disc 665g
- Émonda SLR fork 313g / Disc fork 350g
- Geschikt voor 28c banden
- Control Freak internal cable routing
- Ride-Tuned seat mast
- BB90
- Voor en achter carbon dropouts
- Carbon Voorderailleurnok
- E2 tapered balhoofdbuis
- DuoTrap S geïntegreerde snelheids-/cadanssensor
- Disc met 12mm steekassen voor en achter
- H1 and H2 fit available
- Customizable through Project One
- Verkrijgbaar in maten 50 tot 62 voor H1 en 44 tot 62 voor H2
Trek Émonda SL
- 500 Series OCLV Carbon frame
- Émonda SL frame 1091g / Disc frame 1149g
- Émonda SL fork 313g / Disc fork 350g / SL 5 fork 436g
- Geschikt voor 28c banden
- Ride-Tuned seat mast
- BB90
- Control Freak internal cable routing
- E2 tapered balhoofdbuis
- DuoTrap S geïntegreerde snelheids-/cadanssensor
- Disc met 12mm steekassen voor en achter
- H2 fit
- Women’s Specific Model (Émonda SL 5 Women’s)
- Verkrijgbaar in maten 44 tot 62 voor H2