De Canyon Endurace is een veel geziene racefiets op de Nederlandse fietspaden. De Endurace bestaat al sinds 2014. Eerst met velgremmen en in 2016 introduceerde Canyon de Endurace met schijfremmen. Inmiddels zijn we een paar jaar verder in de tijd, en Canyon introduceert twee vernieuwde uitvoeringen van de Endurace: de CFR en de CF SLX.
De focus ligt op comfort
Het zit natuurlijk in de typeaanduiding Endurace, Canyon maakt met dit model een echte endurance fiets. Een comfortabele fiets waarmee je lang kunt fietsen, aldus Canyon zelf. Waar we dit het beste aan zien, is misschien wel de S15 VCLS 2.0 zadelpen, die als het ware in tweeën gespleten is. De carbon bladveren van deze zadelpen geven je een flex tot wel 20 millimeter, en dat zorgt voor een hele boel extra comfort tijdens het fietsen.
Maximale bandbreedte van 35 mm
Een ander voorbeeld van het toevoegen van comfort is de maximale bandbreedte, die bij deze fiets maar liefst 35 millimeter is. En dat is fors! Standaard is de Endurace voorzien van een 32 mm achterband gecombineerd met een 30 mm voorband. En als je zou willen kun je er dus banden tot 35 mm op leggen en daarmee kun je natuurlijk prima van de geasfalteerde fietspaden afwijken. Volgens Canyon is de nieuwe Endurace ontworpen om op de weg te fietsen, maar ze geven je wel de mogelijkheid om ook te gravellen met deze racer.
Aerodynamische verbetering met Swiss Side
Ten opzichte van de vorige Endurace is de fiets ook sneller geworden. Samen met de aero-experts van Swiss Side geeft de fiets je een voordeel van 7 watt bij een snelheid van 45 kilometer per uur. Die aerodynamische verbetering zit ‘m in een aantal veranderingen. Het balhoofd is smaller, de cockpit is geïntegreerd, de onderbuis en voorvork zijn slanker en dat alles samen zorgen voor de aerodynamische winst. De geometrie is redelijk gelijk gebleven. Als we van maat L uitgaan is de stack 7 mm hoger en de reach is 2 mm korter.
Verstelbaar stuur en opbergruimte in de bovenbuis
Twee leuke snufjes vinden we in de cockpit en de bovenbuis. De Canyon CP0018 cockpit is namelijk 40 mm in breedte verstelbaar. Dit heeft twee voordelen. Aan de ene kant zou je kunnen wisselen tussen verschillende breedtes. Maar in de praktijk zal je dit niet snel doen als jij de enige bent die erop rijdt. Maar het andere voordeel is dat je het stuur eenvoudig deels kunt demonteren zonder dat je alle kabels opnieuw hoeft te monteren, je schroeft het stuur namelijk halverwege de bovenkant los. Handig als de fiets bijvoorbeeld in een fietskoffer moet als je gaat reizen.
Op de bovenbuis zien we bij het balhoofd een plastic klepje dat toegang geeft tot de binnenkant van de bovenbuis. In die binnenkant zit een neopreen Tool Sleeve, waar je gereedschap in kwijt kunt. Denk aan een mini-tool, een CO2-cartridge en bandenlichters. Het past allemaal in de Tool Sleeve, en dat is toch een mooi gecreëerde extra opbergplek.
De 8 uitvoeringen op een rijtje
De Endurace CFR is er in 3 uitvoeringen en de Endurace CF SLX is er zelfs in 5 verschillende uitvoeringen. De CFR is het topmodel en daar zit het verschil in het carbon maar ook in de afmontage. Je hebt namelijk een uitvoering met Shimano Dura Ace Di2 (€ 8.999,-), Sram Red AXS (€ 8.999,-) en Campagnolo Super Record WRL (€ 9.999,-). Voor ieder wat wils dus.
De Campagnolo uitvoering heeft Campagnolo Bora Ultra WTO wielen en de versies met Shimano en Sram hebben DT Swiss ERC 1100 wielen. Verder hebben deze uitvoeringen Schwalbe Pro One buitenbanden en een Fizik zadel. De versies met Shimano en Sram zijn voorzien van een powermeter en zijn er in de kleuren ultra stealth en CFR silver. De Campagnolo versie is er in een zwarte kleur.
En dan de CF SLX versie. Deze versie is meer betaalbaar, de prijzen variëren van € 3.699,- tot € 5.499,-. Deze modellen zijn afgemonteerd met Sram Force AXS, Shimano Ultegra Di2, Sram Rival AXS en Shimano 105 Di2. Alle vijf de fietsen zijn voorzien van een powermeter. Deze fietsen hebben DT Swiss wielen, Continental GP 5000S buitenbanden en Fizik zadels. De vijf fietsen zijn er in de kleuren stealth en blauw, en de uitvoering met Shimano Ultegra Di2 is er ook nog in het rood.
Canyon Endurace met Campa is het lichtst
De Campagnolo versie weegt 7.2 kilo, en de andere twee topmodellen wegen 7.3 kilo. De CF SLX uitvoeringen variëren van 7.8 tot 8.5 kilo. Dat verschil qua gewicht zit ‘m natuurlijk grotendeels in de afmontage, maar bij de CFR modellen is er ook een ander, lichter carbonsoort gebruikt. Zelf hebben we de CFR met Shimano Dura Ace Di2 in maat L gewogen en die kwam uit op 7.38 kilo (zonder tooltje). Binnenkort gaan we de racefiets testen en dan kunnen we ook onze ervaringen in de praktijk met jullie delen.
Meer info via Canyon.