De Force AXS groepset van Sram is vernieuwd. De elektronische groep is geschikt voor de gravelbike en racefiets en voor de upgrade is gebruikt gemaakt van de technologieën die zijn ontwikkeld voor de WorldTour, dus dan gaat het om de Sram Red AXS groep. Force komt in de pikorde van Sram onder de topgroep Red en boven de Rival groepset. Vaak wordt de vergelijking met Shimano Ultegra gemaakt, omdat die groep ook als tweede in de pikorde staat. Volgens Sram hebben ze de prijs gelijk weten te houden, iets aan gewicht bespaard en gewerkt aan de looks. De werking van de derailleurs is gelijk gebleven.

Op het eerste oog ziet de groep er goed uit en is er qua looks wat mij betreft echt een stap gemaakt ten opzichte van de vorige versie. Je ziet op de verschillende onderdelen duidelijk de shiny regenboogkleurige-achtige gloed, afhankelijk van hoe het licht erop schijnt. We lopen de vernieuwde producten even langs.

Vier vernieuwde derailleurs

Sram introduceert maar liefst twee nieuwe voor- en achterderailleurs. De ene achterderailleur is enkel geschikt voor een afmontage met een enkel voorblad, de andere derailleur is dan weer geschikt voor zowel een enkele als dubbele afmontage. De Force XPLR AXS achterderailleur is bedoeld voor een afmontage met een enkel voorblad en een cassette met een verhouding van 10-36 of 10-44. De Force AXS achterderailleur werkt dan weer met een dubbel én enkel voorblad en een cassetteverhouding van 10-28 of 10-36.

Qua voorderailleur is er één model, maar in een normale en in een wijde variant. De wijde variant is meer bedoeld voor op je gravelbike, en is te gebruiken in combinatie met bredere banden (tot 45 mm) en met een crankstel met een 43/30-tands verhouding. Deze wijde variant staat verder van je frame, zodat je meer ruimte hebt voor bredere banden. De standaard variant zit dan weer meer tegen het frame aan. Je gebruikt een wijde voorderailleur altijd in combinatie met de wijde variant van het crankstel.

De cranksets

Het vergde even wat uitzoekwerk, want ook qua cranksets zijn er een aantal opties. Om te beginnen heb je de 1x en die met een dubbel voorblad. De cranks zijn verkrijgbaar met een ingebouwde powermeter van Quarq en zijn er net als de voorderailleurs in een standaard en in een wijde variant. Door het integreren van de powermeter heeft Sram gewicht kunnen besparen, en dat is toch mooi meegenomen. De uitstraling van het crankstel is echter de grootste verandering, en als je het mij vraagt is dat goed gelukt. Het crankstel ziet er goed uit en heeft veel weg van de Sram Red groep, en ook de powermeter is strak verwerkt.

Je hebt de keuze uit 3 varianten. Force, Force 1 AXS power meter en Force AXS power meter. De Force is het enige crankstel zonder powermeter, maar je hebt wel de mogelijkheid om dit op een later moment alsnog te doen. Qua kettingbladen heb je deze keuze uit 50/37T, 48/35T en 46/33T en voor op je gravelbike is er een losse versie met een verhouding van 43/30T. De Force AXS power meter is er net als de Force 1 AXS power meter in een normale en een bredere variant en het grootste verschil tussen deze twee crankstellen is de powermeter. Je kunt het ook zien. Bij de ene variant is de powermeter als het ware op de crank geplaatst, en bij de andere variant is deze in de crank verwerkt.

Handig om te weten: alle cranksets zijn verkrijgbaar met een cranklengte van 165, 167.5, 170, 172.5, 175 en 177.5 millimeter. Ook de shifters op het stuur zijn vernieuwd. Volgens Sram zijn de grepen zo aangepast dat ze beter geschikt zijn voor een ieders handen. Dit hebben ze weer overgenomen van de shifters van Rival. De shifters staan ook iets dichter op het stuur en de shifterknoppen zijn iets groter geworden. Wil je gebruik maken om remote shifting, dan kan je bij deze groepset 3 sets (6 knoppen) koppelen aan het systeem.

De prijzen hangen een beetje af van je configuratie maar de vanafprijs voor een 1x groepset zonder powermeter is € 1715,-. Wil je bijvoorbeeld een 2x met powermeter dan betaal je voor een volledige groepset € 2515,-

Shiny cassette en ketting

En om het af te maken komt Sram met een gelimiteerde versie van de ketting en de cassette. Deze versie heeft een shiny, regenboogkleurige afwerking en dat ziet er gelikt uit als je het mij vraagt. De cassette is verkrijgbaar in twee verhoudingen, 10-28 en 10-33. Zo’n cassette is trouwens niet goedkoop, je betaalt er € 401,- voor. Aan ‘limited’ hangt dus ook een limited prijskaartje. Wel goed om te vermelden is dat beide producten eigenlijk mij de Sram Red groepset horen, wat natuurlijk ook invloed heeft op de prijs.

Als laatste is er nog een lader, waarmee je de vier batterijen binnen één uur op kan laden. Ideaal voor al je fietsen! De accu’s voor de nieuwe groepset zijn hetzelfde gebleven als die van de vorige groepset.

Meer info via Sram.

Tags: