Als je op zoek bent naar een nieuwe fiets, ga je een aantal stappen af. Misschien is de eerste wel of je de fiets mooi vindt. Of je laat je leiden door de prijs en de onderdelen die erop zitten. Maar uiteindelijk moet het (natuurlijk) neerkomen op hoe de fiets rijdt. En dan speelt de geometrie een grote rol. En twee van die geometriecijfers: de stack en reach vertellen veel over je houding op de fiets. Maar wat betekent het nou precies? En wat zegt het over je houding op de fiets? Dat gaan we nu voor je uitleggen.
Wat is Stack?
Kortgezegd is de stack de verticale afstand tussen het bracket en de bovenkant van de balhoofdbuis. Deze korte definitie is voldoende om verschillende fietsen met elkaar te vergelijken, want alle fietsfabrikanten gebruiken dezelfde meetpunten.
Maar als je het wilt opmeten dan moet de definitie wat preciezer: de stack is de verticale afstand tussen het middelpunt van het bottom bracket en het middelpunt van de bovenkant van de balhoofdbuis. Hele mond vol dus! Neem vooral de afbeelding erbij.
Wat is Reach?
Ook voor de reach is er een korte definitie: de horizontale afstand tussen het bracket en het middelpunt van de balhoofdbuis. Ook dit kun je gebruiken om verschillende fietsen met elkaar te vergelijken.
Wil je het opmeten dan heb je weer een preciezere definitie nodig: de reach is de horizontale afstand tussen het middelpunt van het bottom bracket en het middelpunt van de bovenkant van de balhoofdbuis.
Maar wat zegt het nou
En wat zegt de stack en reach dan? Als eerste geeft de stack een indicatie over hoe diep je op een fiets zit. Het geeft aan hoe hoog of laag je stuur komt. De reach geeft juist weer een indicatie over hoe gestrekt je op een fiets zit. Het geeft aan op hoeveel afstand je stuur komt te zitten. Samen geven ze een indicatie over hoe je op de fiets zit. Je kunt in principe vier verschillend combinaties maken: hoog en kort, hoog en lang, laag en kort of laag en lang.
Het zegt niet alles
De stack en reach geven info over het frame, maar zijn niet alléén bepalend voor je zitpositie. Want je snapt dat je met een langere of kortere stuurpen speelruimte hebt op je houding. En een stapel spacers onder je stuurpen zorgt er weer voor dat je veel hoger komt te zitten, dan wanneer je stuurpen vlak boven het balhoofd zit (slam that stem!). Dit zijn echter ook aanpassingen die het rijgedrag van de fiets kunnen beïnvloeden.
Ook aan de achterkant zit er nog speling: met een zadelpen zonder of met setback verleng of verkort je ook de zitpositie. Dat gebeurt natuurlijk al eerder met de hoek van staande buis. Een luie hoek van de staande buis zorgt ervoor dat je verder achter het bracket komt te zitten, maar verlengt ook je zitpositie. Een steile staande buis zet je juist meer naar voren.
Maar er is altijd maar beperkte speelruimte. Een stuurpen van twintig centimeter bestaat niet. En een hele stapel spacers onder je stuur is ook niet slim. Bovendien, en misschien wel belangrijker, gaat het hier om contactpunten die direct invloed hebben op je houding en daarmee een negatieve invloed kunnen hebben. Hierdoor kan je bijvoorbeeld minder vermogen leveren, maar het kan ook resulteren in vervelende blessures.
Verschillen tussen type fietsen
Om een gevoel te krijgen van welke stack en reach bij een bepaald type fiets hoort hebben we de gemiddeldes van een aantal fietsen in de middenmaat 56 centimeter genomen. Voor de weg heb je grofweg drie type racefietsen: een aeroracer, een endurance racer en de allround lichtgewicht racefiets. De off-road fietsen (cross en gravel) hebben dit onderscheid feitelijk ook.
De aeroracer heeft met een reach van 39,6 cm en een stack van 55,9 cm duidelijk de meest gestrekte en diepe zit. Logisch als aerodynamica het uitgangspunt is.
De allround racefiets zit weer iets relaxter met een gemiddelde reach van 39,0 cm en een stack van 57,1 cm.
De endurance racefiets waar comfort en lange afstanden van belang zijn heeft de kortste reach met gemiddeld 38,2 cm en stack met 59,5 cm.
Als we kijken naar de off-road racefietsen: de crosser en de gravelbike. Zie je dat de crosser met een reach van 38,9 en een stack van 57,6 cm een korte diepe agressieve zit heeft. Bij de gravelbike zit je relaxter met een reach van 38,6 en een stack van 59,7.
Als je een fiets uit gaat zoeken dan moet je natuurlijk altijd naar jouw maat kijken, want dat zeggen deze cijfers natuurlijk niet. Maar de gemiddeldes geven je inzicht over wat voor zitpositie bij een bepaald type fiets hoort.
Conclusie
Stack en reach staan altijd tussen de geometriecijfers van de fietsen. En ook al zegt het niet alles, het geeft wel een snelle indicatie over wat de zit op je nieuwe fiets zal zijn. Je kan de stack en reach van je huidige fiets gebruiken om te vergelijken. Wil je straks juist dieper zitten of iets rechter op? Testrijden is natuurlijk altijd verstandig om te doen, maar zo kun je thuis al vast een voorselectie maken. Dat maakt de keuze later al weer een stuk makkelijker.