Misschien zit je met je hoofd nog bij de klassiekers, maar niets is minder waar. Komende zaterdag start de Giro d’Italia alweer. Dat wordt weer drie weken lang genieten. Van 11 mei tot en met 2 juni om precies te zijn. En voor de fans mogen we 3 roze truien weggeven, maar daarover straks meer.
Net als vorig jaar heeft Castelli ook zes verschillende thema truien die elk een van de etappes afbeelden. De shirts hebben dezelfde fit als de Ruota jersey wat inhoud dat ze licht en sneldrogend zijn, maar vooral comfortabel moeten voelen. De mouwen zijn zonder zoom, iets wat je steeds vaker ziet en wat erg fijn zit, is mijn ervaring. Eerst maar iets over de verschillende shirts.
Bologna Jersey (etappe 1)
Het design is geïnspireerd op de eerste etappe. De tijdrit die start in Bologna. En Bologna is de hoofdstad van de regio Emilia Roma. Vandaar dat deze woorden ook op het shirt te vinden zijn. Ook ondersteund het design de organisatie Save the Children, die al 100 jaar bezig is om kinderen te helpen en te redden. De 8 km lange tijdrit eindigt in een klimmetje met een maximaal stijgingspercentage van 16%.
Sangiovese Jersey (etappe 9)
De 9e etappe is uitgeroepen tot wijn-etappe. En hoe kan het ook anders dan dat dit shirt een mooie wijnrode kleur heeft gekregen. Sangiovese is de druif die centraal staat voor dit shirt. Ook al komt de druif veel in Toscane voor, ook rond de buurt van San Marino zie je ze veel. Leuk detail is dat een mogelijke herkomst van de naam van de druif “Sangue di Giove” is, wat bloed van Jupiter betekend. De 9e etappe is een tijdrit van bijna 35 km. Het parcours loopt langzaam omhoog en eindigt in een 12 km lange klim. Het begin van de klim heeft een gemiddelde van 6,5%. Daarna wordt het wat vlakker en de laatste 2 km krijgen de renners weer een gemiddelde van 6% voor hun kiezen.
Novi Ligure Jersey (etappe 11)
Dit shirt is een eerbetoon aan 100 jaar “Airone”, de reiger vanwege z’n lange benen en mooie vluchten. Beter bekend onder de naam die hij van zijn ouders kreeg, Fausto Coppi. Zijn geboorteplaats lag zo’n 20 km van de finish in Novi Ligure van deze 11e etappe. Het shirt herinnert ons aan de gouden tijden van Coppi, die vijf keer de Giro won. De 11e etappe is een vlakke etappe die een groot deel van de route van Milaan Sanremo volgt. Na 206 km zullen waarschijnlijk de sprinters gaan uitvechten wie als eerste over de streep komt.
Gavia Mortirolo Jersey (etappe 16)
Blauw in combinatie met subtiel roze doen het goed samen. Dat in combinatie met de 16e alpenetappe waarbij het design ingaat op de vele “switchbacks”, bochten van een steile beklimming die er van bovenaf zo mooi uitzien. Dit zie je terug in het design. Afzien gaat het zeker worden voor de renners. 226 km met meer dan 5000 hoogtemeters ga je toch voelen in je benen. Het begint met een klim (Passo della Presolana) van 4 km met gemiddeld 7,1% stijging. Dan is er een 9 km klim (Croce di Salven) die steil begint maar later afvlakt waardoor de gemiddelde stijging op 3,9% uitkomt. De derde beklimming (Passo Gavia) heeft een gemiddelde stijging van 8%, en dat voor 16,5 km. Mocht je dan nog steeds niets voelen aan je benen, dan kan je lol op tijdens de laatste klim (Mortirolo). 11,9 km met een gemiddelde van 10,9%. Veel klimmen dus.
Feltre-Croce d’Aune Jersey (etappe 20)
Dit shirt heeft als thema weer een etappe met meer dan 5000 hoogtemeters. Deze 20e etappe gaat over de route van de Gran Fondo Sportful. Oranje is de sponsorkleur dus die zie je ook in dit shirt terug. Andere details van het shirt linken naar de stad Feltre waar deze etappe start. De vijf beklimmingen: Cima Campo (18,7 km – 5,9%), Passo Manghen (18,9 km – 7,6%), Passo Rolle (20,6 km – 4,7%), Croce d’Aune (11,1km – 5%), Monte Avena (6,9 km – 7,3%). Ik krijg al zure benen bij het lezen van deze data.
Verona Jersey (etappe 21)
De laatste etappe krijgt ook een trui. Rond Verona wordt deze laatste etappe en wederom een tijdrit gereden. De blauw gele kleuren van Verona zie je terug in het shirt samen met de Arena waar de finish zal zijn. In de 17 km zit een kleine klim van 4,5 km met een stijgingspercentage van 4,6% gemiddeld. Wel erg spannend zo’n tijdrit aan het eind waardoor het hopelijk tot het einde spannend blijft wie deze Giro gaat winnen.
De prijs van de shirts is € 85,- en je kan ze bij je Castelli verdeler vinden. Meer info via Castelli.
WINACTIE
We mogen 3 roze truien weggeven! Geef hieronder aan waarom jij dit shirt wil winnen en misschien win jij dan! Maandag 13 mei 2019 na 12:00 uur trekken we de winnaars.